Blog KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA OD KUCHNI

Co blokuje pracowników przed korzystaniem z wewnętrznych mediów społecznościowych?

Czy Wasi koledzy z pracy śmigają na prywatnym Facebooku i Instagramie, a w ogóle nie udzielają się lub robią to rzadko w firmowych wewnętrznych mediach społecznościowych? Jeśli tak, to dobra wiadomość jest taka, że Wasza firma nie jest odosobniona w tym problemie.

Niestety zaangażowanie zewnętrzne w social mediach nie równa się zaangażowaniu wewnętrznemu. Publikowanie lekkich treści dla rodziny i przyjaciół na prywatnym koncie, to nie to samo, co komentowanie firmowej rzeczywistości pod okiem szefa. Nasze nawyki komunikacyjne w zewnętrznym świecie są często różne od tych wewnątrz firmy.  

Dlaczego tak się dzieje? Co blokuje pracowników przed korzystaniem z wewnętrznych mediów społecznościowych takich jak Yammer, Workplace by Facebook czy wewnętrzne forum?

Możemy wyróżnić 3 obszary, które mogą blokować pracowników przed takim zaangażowaniem. Są to:
1.    przekonania
2.    umiejętności
3.    wiedza

>>> Wskazówki z tego wpisu można odnieść do każdego innego narzędzia komunikacji, które jest w firmie.

#przekonania
Co wiecie, co Wasi pracownicy myślą o firmowych, wewnętrznych social mediach? Widzą wartość w komunikowaniu się za ich pośrednictwem? A może uważają, że to strata czasu? Że Ci, którzy tam komentują, najwyraźniej mają za dużo czasu i za mało zadań? A może nie publikują, ponieważ boją się upublicznienia tego, co myślą i ewentualnej krytyki? Albo wręcz przeciwnie – obawiają się, że nikt ich tam nie zauważy, a ich przygotowywany długo wpis pozostanie bez lajków i komentarzy?
Pewnie znajdzie się też grupa pracowników, którzy stwierdzą, że nie mają nic ciekawego do powiedzenia za pośrednictwem mediów społecznościowych. Albo że po prostu nie mają czasu. Zapewne też – jeśli spytacie pracowników o powody nieobecności w mediach społ. – usłyszycie, że nie potrzebują współpracować z innymi pracownikami za pomocą social mediów, ponieważ wolą spotkania.

Być może są też pracownicy, którzy w momencie pojawienia się mediów społecznościowych po prostu odrzucili taką formę komunikacji i to elektroniczne narzędzie. Sama należałam kiedyś do tej grupy. Gdy pojawił się Facebook i wszyscy rzucili się na niego, ja zignorowałam to narzędzie. Uznałam je za chwilową modę, fanaberię. Podobnie było z wcześniejszą Naszą-Klasą, na której nigdy nie byłam. Pamiętam, jak powtarzałam sobie, że nie muszę tam być, przecież mam kontakt w inny sposób z osobami, na których mi zależy. Gdy po pewnym czasie, w końcu założyłam konto na Facebooku, byłam zdumiona tym, co tam zastałam. To było jak drugie, równoległe życie, które toczyło się w internecie. Ludzie, którzy siedzieli obok mnie w pracy, byli tam bardzo aktywni, rozmawiali ze sobą i dzielili się rzeczami, o których nie mówili w świecie offlinowym, choć siedzieli obok siebie. Być może wśród Waszych pracowników też są takie Biernackie.

#umiejętności
Kolejnym zestawem blokad mogą być umiejętności, a właściwie ich brak lub przekonanie o takim braku. Czy Wasi pracownicy wiedzą, jak poruszać się w mediach społecznościowych? Umieją je obsługiwać? Wiedzą, jak zarządzać powiadomieniami? Jak wstawić swoje zdjęcie na profilu? Dla osób śmigających w mediach społecznościowych te pytania mogą wydać się śmieszne. Być może dla części pracowników to nowe narzędzie i zwyczajnie boją się go używać. Obawiają się ośmieszenia, że muszą zapytać się kolegi, jak to działa, a to oznacza przyznanie się do niewiedzy, braku umiejętności.

#wiedza
A może są też i tacy, którzy nie wiedzą, do czego służy to narzędzie. Albo nie wiedzą, o co chodzi z całą tą komunikacją i współpracą za jego pośrednictwem. Albo nie rozumieją zasad tam panujących. Może obawiają się, że ich komentarz zobaczy sam prezes. I co on sobie wtedy o nich pomyśli? Być może nie wiedzą też, czy to narzędzie jest bezpieczne albo czym taki Workplace by FB różni się od prywatnego Facebooka. Część pracowników może też zastanawiać się, o czym można tu pisać, aby nie ujawnić poufnych informacji firmy.

Jak możemy temu przeciwdziałać? Jak zachęcać pracowników do zaangażowania się w media społecznościowe?

Po pierwsze należałoby dowiedzieć się, jakie obawy mają pracownicy, a dopiero potem dobrać do tych wyników środki zaradcze.

Wśród możliwych rozwiązań mogą znaleźć się:
•    szkolenia, podczas których pracownicy nie tylko dowiedzą się, jak dane narzędzie działa i co można na nim zrobić, ale też będą mogli w bezpiecznych warunkach poćwiczyć używanie nowego dla nich narzędzia #wiedza #umiejętności
•    uczyć możemy też za pomocą publikowanych wideo poradnikowych czy platformy e-learningowej #wiedza #umiejętności
•    pokazywać w innych narzędziach komunikacji (by dotrzeć do tych, którzy jeszcze z mediów społecznościowych nie korzystają) dobre przykłady użycia firmowych mediów społecznościowych np. do współpracy zespołowej, do rozwiązywania problemów czy dzielenia się wiedzą #przekonania

•    zorganizować kampanie informacyjno-promocyjne, podczas których zachęcać będziemy niezdecydowanych do zajrzenia i przetestowania nowego rozwiązania #przekonania
•    stworzyć grupę testerów czy początkujących, gdzie w gronie sobie podobnych mogą zacząć konwersacje np. w roboczej grupie #wiedza #umiejętności
•    poszukać ambasadorów, którzy będą wyłapywać, zachęcać i uczyć osoby w swoim otoczeniu/zespole, jak komunikować się i współpracować na takiej wewnętrznej platformie #przekonania #umiejętności #wiedza

•    dać przykład z góry, czyli od kadry kierowniczej – skoro szef tam jest czy sam prezes, to może narzędzie nie jest takie straszne i warto spróbować #przekonania
•    przypominać, co można w mediach społ. robić, jaki jest ich cel, jaką dają pracownikom i firmie wartość #wiedza
•    zorganizować konkurs pod hasłem „eksperyment” lub inny, który zachęci tych, których jeszcze na wewnętrznych platformach społecznościowych nie ma #przekonania

•    zorganizować konkurs oparty na gamifikacji dla zespołów, gdzie wynik uzależniony będzie od zaangażowania jak największej liczby osób w zespole #wiedza #umiejętności #przekonania
•    indywidualnie zachęcać do zrobienia małego kroku i zobaczenia jego skutków; towarzyszyć w pierwszych krokach #umiejętności
•    zaczepiać takie osoby w firmowych mediach społecznościowych, by wywołać je do odpowiedzi #przekonania
•    …

Lista ta nie ma końca i pewnie sami możecie dodać wiele kolejnych pomysłów. Ważne jest jednak, aby nie liczyć na to, że uda nam się przekonać wszystkich do czynnego korzystania z takich społecznościowych platform. To nie jest narzędzie dla każdego, zawsze znajdą się osoby, które będą na nie.

Kluczem do poprawy liczby aktywnych użytkowników wewnętrznych social mediów będzie:
1.    zdiagnozowanie, co ich powstrzymuje (ankiety, wywiady, rozmowy nieformalne)
2.    przygotowanie planu pokonania ich blokad (na podstawie diagnozy)
3.    zaplanowanie tych działań na dłuższy czas – to proces, a nie jednorazowy strzał (np. w postaci kampanii złożonej z elementów wizualnych, ale i edukacyjnych np. szkoleń)

Pamiętajcie, że gdy wdrażamy narzędzie komunikacji w firmie, musimy także dobrze zaplanować jego promocję (rozpowszechnienie informacji o narzędziu wśród pracowników) i edukację (naukę, jak z narzędzia korzystać).

W temacie angażowania pracowników w komunikację wewnętrzną polecam Wam również moje poniższe artykuły:
1.    Trzystopniowy model angażowania pracowników w korzystanie z narzędzi komunikacji wewnętrznej
2.    Jak budować zaangażowanie na portalach społecznościowych? (wywiad część 1)
3.    10 wskazówek, jak włączyć pracowników w tworzenie firmowych treści

Dajcie znać, jeśli zrealizowaliście ciekawą i skuteczną kampanię angażującą pracowników. Chętnie pokażę ją na blogu.

******

Sprawdźcie też:
Facebooka bloga,
• newsletter – raz w tygodniu nowy wpis z bloga w Waszych skrzynkach e-mailowych (zapisy – prawa kolumna bloga, sekcja newsletter),
szkolenia z komunikacji wewnętrznej – terminy najbliższych szkoleń otwartych, ofertę szkoleń zamkniętych i sesji indywidualnych.

Grafika: Pixabay.com