Blog KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA OD KUCHNI

Co czyta specjalista ds. komunikacji wewnętrznej

Jak będąc specjalistą ds. komunikacji wewnętrznej, podnosić swoje kwalifikacje? Skąd czerpać wiedzę? Co mi pomaga najbardziej i co uważam za szczególnie cenne?

W czasach, kiedy rozpoczynałam swoją przygodę z komunikacją wewnętrzną, czyli w 2007 r. publikacji książkowych w tym temacie było niewiele. Zazwyczaj dostępne były w Polsce w postaci anglojęzycznych książek sprowadzanych na zamówienie. Dziś jest już trochę lepiej, ale wydaje mi się, że dostępne publikacje są zbyt naukowe i mało praktyczne.
Dla mnie najbardziej wartościowe w kształceniu się w temacie komunikacji wewnętrznej były szkolenia. To one pozwoliły mi poznać trendy, to tam szczegółowo omawiano zasady działania narzędzi komunikacji wewnętrznej, to tam nauczyłam się robić plany komunikacji wydarzeń i projektów wewnątrzfirmowych. I co najważniejsze to tam miałam okazję porozmawiać z fanami komunikacji wewnętrznej i wymienić się doświadczeniami. Materiały z tych szkoleń towarzyszą mi do dzisiaj. Ich zawartość jest bliższa mojej codziennej pracy i odpowiada na pytania, z którymi na co dzień spotykam się.
Kolejnym ważnym obszarem nauki były wydarzenia branżowe w postaci konferencji, w późniejszym czasie internet oraz oczywiście praktyka.

Co dziś czytam, by poszerzać swoją wiedzę o komunikacji wewnętrznej?

Blogi i bazy wiedzy o komunikacji wewnętrznej
W internecie zaglądam tutaj:
•    Publikacje RR Communication Consulting 
•    Blog Harvard Business Review
•    Artykuły HRstandard
•    Blog Części wspólne - Jak komunikować się w organizacji
•    Strefa wiedzy Agape. Agencja doradcza i wydawnicza

Inne miejsca o komunikacji i angażowaniu pracowników:
•    Blog BardzoHR o employer brandingu
•    Blog MJCC o employer brandingu 
•    Blog Goldenline.pl

Książki o komunikacji wewnętrznej
Jeśli chodzi o książki, to aktualnie czytam Bill Quirke, Komunikacja wewnętrzna krok po kroku, Wolters Kluwer, Warszawa 2012. I jak już skończę, postaram się napisać kilka słów w recenzji.
Mam również plan wrócić do Lyn Smith, Effective Internal Communication, Chartered Institute Of PR, Kogan Page, London and Philadelphia 2008, by przypomnieć sobie treść tego podręcznika.

Poniżej zamieszczam listę kilku książek, które mogą pomóc w zrozumieniu zasad rządzących  komunikacją wewnętrzną. Może znajdziecie tu coś dla siebie. A jak już znajdziecie i przeczytacie, to koniecznie dajcie znać, czy warto po tę pozycję sięgać.

Zacznę od tych książek, z którymi miałam do czynienia i o istnieniu których sobie przypomniałam, robiąc to zestawienie (będę je uzupełniać):
•    Joanna Malinowska-Parzydło, Jesteś marką, Helion, Warszawa 2015
•    Tony Hsieh, Dawaj innym szczęście, MT Biznes 2011
•    pod red. Jerzy Olędzki, Dariusz Tworzydło,  Public relations. Znaczenie społeczne i kierunki rozwoju, PWN, Warszawa 2006
•    Bill Quirke, Komunikacja wewnętrzna krok po kroku, Wolters Kluwer, Warszawa 2012
•    Lyn Smith, Effective Internal Communication, Chartered Institute Of PR, Kogan Page, London and Philadelphia 2008
•    Tomasz Kościelny, Biuletyn firmowy. 285 pytań i odpowiedzi, Agape, Warszawa 2007
•    Waldemar Rydzak, Reputacja a działania informacyjne organizacji w sytuacjach kryzysowych i determinanty ich wyboru, UEP, Poznań 2011
•    Krystyna Wojcik, Public Relations od A do Z, Placet, Warszawa 2001
•    pod red. Jerzy Olędzki, Dariusz Tworzydło,  Leksykon public relations, Newsline, 2009

Również wspomnienia ze studiów:
•    Robert Cialdini, Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, GWP Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2013
•    Elliot Aronson, Robin M. Akert, Timothy D. Wilson, Psychologia społeczna. Serce i umysł, Zysk i S-ka, 1997
•    Douglas T. Kenrick, Steven L. Neuberg, Robert B. Cialdini, Psychologia społeczna. Rozwiązane tajemnice, GWP Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2002

Inne propozycje książkowe, które mi polecano w kontekście komunikacji wewnętrznej to:
•    Arkadiusz Potocki, Instrumenty Komunikacji Wewnętrznej w Przedsiębiorstwie, Difin, Warszawa 2008
•    Arkadiusz Potocki, Komunikacja wewnętrzna w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2001
•    Arkadiusz Potocki, Techniki komunikacji wewnętrznej w organizacjach gospodarczych, Difin Warszawa 2003
•    Wojciech Budzyński, Public relations – zarządzanie reputacją firm, Poltext, Warszawa 2005
•    Tomasz Goban-Klas, Public relations czyli promocja reputacji, Business Press, Warszawa 1996
•    Janina Stankiewicz, Komunikowanie się w organizacji, Astrum, Wrocław 1999
•    Tony Warner, Umiejętności w komunikowaniu się, Astrum, Wrocław 1999
•    Komunikacja w zarządzaniu. Techniki, narzędzia i formy przekazu informacji, Placet, Warszawa 2002
•    Barbara Rozwadowska, Public relations – teoria, praktyka, perspektywy, Emka, Warszawa 2002
•    pod red. Barbara Janiszewska, Sztuka public relations. Z doświadczeń polskich praktyków, Związek Firm PR, Warszawa 2006

Co dodalibyście? Zachęcam do wpisywania w komentarzach poniżej kolejnych tytułów lub linków do ciekawych baz wiedzy i blogów, abyśmy wspólnie stworzyli szerszą listę i wymienili się wartymi uwagi propozycjami.

***

Aktualizajca: Po tej zachęcie otrzymałam od Was na Facebooku, LinkedIn i pod wpisem tak wiele propozycji blogów, książek i magazynów, że postanowiłam dla porządku zebrać je w nowym wpisie: Wasze propozycje – co czyta specjalista ds. komunikacji wewnętrznej.

Fot. MB