Planując wdrażanie nowego narzędzia komunikacji wewnętrznej w firmie lub decydując się na rozwój już istniejących, warto spojrzeć na nie przez pryzmat wieku odbiorców, którzy będą z tych instrumentów korzystali. Które narzędzia komunikacji wewnętrznej mogą być najlepsze dla osób 50+, a które dla X czy Y?
Odpowiedź nie jest jednoznaczna, ponieważ dobór narzędzi zależy nie tylko od wieku grupy docelowej, ale także od branży, w której działa firma, od rodzaju wykonywanej pracy (czy jest to praca przy komputerze, mobilna, „nie przy biurku”, w obsłudze klienta itd.), upodobań komunikacyjnych pracowników czy ich nastawienia do komunikacji i stopnia zaangażowania. Wiek jest jednak istotnym czynnikiem wpływającym na dobór narzędzi.
Sprawdźmy, które narzędzia komunikacji wewnętrznej w relacji do grupy odbiorców mogą okazać się skuteczne i którym warto przyjrzeć się bliżej, odpowiadając za komunikację wewnętrzną w organizacji.
Możliwe narzędzia komunikacji dla wyszczególnionych grup odbiorców
Baby boomers (50+):
• tradycyjne narzędzia komunikacji (drukowane: gazety, newslettery, listy)
• komunikacja bezpośrednia (spotkania, rozmowy telefoniczne)
• e-mail jako narzędzie do przesyłania i wymiany informacji
X (1965-1981):
• tradycyjne narzędzia komunikacji (drukowane: gazety, newslettery, listy)
• komunikacja bezpośrednia (spotkania, rozmowy telefoniczne)
• e-mail jako narzędzie do przesyłania i wymiany informacji
• elektroniczne narzędzia komunikacji (intranet, e-mail, wideo)
Y (1982-1995):
• elektroniczne narzędzia komunikacji (intranet, czat, e-mail, komunikator wewnętrzny, wideo)
• e-mail jako narzędzie służące do komunikacji i załatwienia każdej kwestii
• dostęp zdalny do narzędzi
• nowe media (media społecznościowe, nowoczesne intranety, aplikacje mobilne)
• komunikacja bezpośrednia (spotkania, rozmowy telefoniczne)
• tradycyjne narzędzia komunikacji (drukowane; im młodsza osoba, tym mniejsze zainteresowanie drukiem)
Z (po 1996):
• komunikacja wirtualna (komunikator wewnętrzny, e-mail)
• nowe media (media społecznościowe, nowoczesne intranety, aplikacje mobilne)
• e-mail jako narzędzie służące do komunikacji i załatwienia każdej kwestii
• dostęp zdalny do narzędzi
• wideo
• komunikacja bezpośrednia (spotkania, rozmowy telefoniczne)
Najskuteczniejsze narzędzia komunikacji wewnętrznej
Do tego warto dodać wiedzę na temat najskuteczniejszych narzędzi komunikacji wewnętrznej. Tutaj przypomnę tylko, że ostatnie badania wykazały, że najskuteczniejsze w dużych firmach są:
• spotkania,
• wewnętrzne aplikacje,
• komunikator wewnętrzny,
• wideo.
Na dalszych miejscach znalazły się blogi, intranet, gazeta wewnętrzna, newslettery, media społecznościowei e-maile. Po więcej szczegółów dotyczących wyników tego badania zapraszam do wpisu Najskuteczniejsze narzędzia komunikacji wewnętrznej, gdzie opisałam wyniki raportu „State of the Sector 2016” brytyjskiej agencji komunikacji wewnętrznej Gatehouse.
A które narzędzia są najskuteczniejsze w Waszych firmach w relacji do wieku pracowników?
******
Sprawdźcie też:
• Facebooka bloga @blogkwok, LinkedIn (zapraszam do sieci kontaktów) i na Twittera @maja_biernacka
• szkolenia otwarte i kursy na platformie z komunikacji wewnętrznej
• newsletter – zapisz się tutaj i odbierz bezpłatnego ebooka
Fot. MB/Wielkopolska