Blog KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA OD KUCHNI

Jak budować zaufanie do kadry kierowniczej?

Bo oni Panu ufają! Takie słowa usłyszałam podczas jednego z moich spotkań z klientem, któremu prezentowałam wyniki badania stanu komunikacji wewnętrznej w ich firmie. Gdy doszliśmy do slajdu z oczekiwaniami pracowników w zakresie spotkań, prezes firmy zaczął głośno zastanawiać się, skąd wśród tak wielu pracowników wola spotkań z zarządem. Wtedy jedna z osób z zespołu projektowego komunikacji wewnętrznej powiedziała właśnie te słowa: bo oni Panu ufają!

Pracownicy ufają prezesowi, więc wierzą, że to, co usłyszą od niego podczas spotkania, jest pewne i prawdziwe. Być może dlatego wyrazili takie oczekiwania w audycie komunikacji wewnętrznej. A mnie skłoniło to do przyjrzenia się sposobom na budowanie zaufania w firmie do kadry kierowniczej najżywszego szczebla.

10 wskazówek, jak budować za pośrednictwem komunikacji wewnętrznej zaufanie do zarządu
Te podpowiedzi sprawdzą się do zastosowania dla kadry kierowniczej każdego szczebla.

1. Obecność. Regularny kontakt z pracownikami jest niezbędny. Warto zadbać o obecność zarządu w narzędziach komunikacji wewnętrznej. Wypowiedzi w firmowej prasie, wideo w intranecie, spotkanie zarządu z wszystkimi pracownikami, road showy zarządu po oddziałach i zakładach produkcyjnych mogą być dobrymi narzędziami do wykorzystania. Wcześniej warto jednak przemyśleć i zaplanować, co będzie za ich pomocą komunikowane, w jakiej formie i kiedy oraz jakie ma przynieść efekty.

2. Otwartość. Sama obecność to jednak za mało. Ważna będzie również postawa członków zarządu. Jeśli któryś z nich nie czuje się na siłach, by konfrontować się z pracownikami podczas bezpośrednich rozmów, lepiej wybrać cytowanie jego wypowiedzi w gazecie wewnętrznej czy nagranie np. wywiadu w formie wideo. Kluczem do sukcesu jest mówienie – niezależnie od narzędzia komunikacji, które wybierzemy – o tym, jak jest naprawdę, co zamierzamy i pokazywanie, jak te plany przekładamy w działania.

3. Szczerość. To kolejna cecha, o której powinniśmy pamiętać. Niektórzy wychodzą z mylnego założenia, że komunikować należy tylko dobre rzeczy. Są sytuacje, w których milczenie jest dużo gorsze niż brutalne powiedzenie prawdy. W finalnym rozrachunku bardziej ceniony będzie zarząd, który będzie w stanie zakomunikować pracownikom trudne decyzje (i je uzasadnić) niż taki, które je przemilczy, ale i tak wykona. To nasza – specjalistów ds. komunikacji wewnętrznej rola, by przygotować zarząd do komunikowania trudnych treści i by odpowiednio te tematy przygotować do zakomunikowania. To również m.in. my odpowiadamy za przygotowanie, a właściwie przygotowywanie (bo to proces) pracowników na odbiór takich informacji m.in. poprzez wspieranie budowania odpowiedniej kultury organizacyjnej.

4. Strategia. Ważne w budowaniu zaufania jest posiadanie przez firmę strategii, misji i wizji oraz odpowiednie ich komunikowanie zespołowi. Dlaczego? Bardziej ufamy osobom, które wiedzą, gdzie zmierzają, w jakim kierunku chcą rozwijać firmę. A jeśli jeszcze wiedzą, jak cele biznesowe zrealizować i konsekwentnie działają, tym chętniej w nich uwierzymy. Znajomość przez pracowników kierunku rozwoju firmy i celów do realizacji podnosi zaangażowanie i motywuje do działania, tym bardziej jeśli do pracy zagrzewa charyzmatyczny lider, któremu ufamy.

5. Dotrzymywanie obietnic. Zaufanie zespołu zbudujemy również, gdy zarząd dotrzymywać będzie danego słowa. Ważne jest, aby w komunikacji wewnętrznej mówić nie tylko, co zamierzamy i jak tego dokonamy, ale pokazywać również skutki naszych działań, przypominając początkowe zamierzenia. A gdy z jakichś względów nie uda się zrealizować celu, warto to wyjaśnić. Nie milczeć, pominąć czy udawać, że nic się nie wydarzyło lub mieć nadzieję, że pracownicy tego nie zauważą.

6. Mówienie zrozumiałym językiem. W komunikacji wewnętrznej skierowanej do pracowników darujmy sobie żargon zarządowy, wyszukane pojęcia biznesowe, liczby, które nic nie mówią i wygórowane idee. Mówmy językiem ludzi, którzy tworzą firmę. Wtedy zwiększamy szanse na bycie zrozumiałym. Pytajmy też, czy i jak zostaliśmy zrozumiani.

7. Oczekiwanie informacji zwrotnej. Aby zbudować zaufanie, nie możemy tylko mówić, musimy rozmawiać. Prowadźmy więc dialog z pracownikami. Oczekujmy od niego informacji zwrotnej. Stwarzajmy za pomocą komunikacji wewnętrznej sytuacje i wdrażajmy narzędzia, które dadzą możliwość poinformowania najwyższej kadry kierowniczej o tym, jakie opinie, wrażenia i wątpliwości ma zespół. Spotkania, skrzynki pytań, powierzenie tego zadania managerom mogą być pomocne.

8. Odwaga w sytuacjach kryzysowych. To sprawdzian dla wszystkich. Czy zarząd będzie w stanie zakomunikować trudne, wrażliwe i niewygodne kwestie? Czy my – specjaliści od komunikacji wewnętrznej – będziemy mieli gotowe na taką sytuację narzędzia i instrukcje działania? Gotowość narzędzi i instrukcji w połączeniu ze zbudowanym wcześniej zaufaniem do kadry kierowniczej pomoże sprostać niejednemu kryzysowi.

9. Bycie liderem. Bycie prezesem firmy nie jest jednoznaczne z posiadaniem cech właściwych dla lidera. Warto więc poświęcić czas na rozwijanie takich cech. Także kompetencji związanych z komunikacją.

10. Pozostanie człowiekiem. Co czujecie, gdy myślicie o zarządzie firmy, w której pracujecie? Lęk? Dystans? Niestety często takie bariery występują. Dlatego warto od czasu do czasu pokazywać w komunikacji wewnętrznej ludzkie oblicze zarządu. To pozwala na zmniejszenie dystansu i oswajanie pracowników z najwyższą kadrą kierowniczą. Wielu pracowników – szczególnie tych pracujących na niższych szczeblach nie ma na co dzień możliwości kontaktu z zarządem, dlatego warto pomyśleć o rozwiązaniach, które tym osobom przybliżą kierujących firmą. Jednym z nich są śniadania czy lunche z kadrą zarządzającą (zobacz wpis: Czy śniadanie z prezesem poprawi zaangażowanie pracowników?).

A jak Wy budujecie zaufanie do kadry kierowniczej w Waszych firmach za pomocą komunikacji wewnętrznej? Dajcie znać na Facebooku bloga lub w komentarzach poniżej.

*****************

Wpisy z bloga na bieżąco:
-> Facebook bloga,
-> newsletter – jeśli wolicie dostawać je e-mailem, to raz w tygodniu wysyłam newsletter z nowym wpisem wprost do Waszych skrzynek. Zapisać można się na niego poprzez formularz, który jest w prawej kolumnie bloga.

Sprawdźcie również terminy najbliższych szkoleń z komunikacji wewnętrznej.


Fot. Dagmara/Santorini/Grecja



Zostaw komentarz!