Blog KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA OD KUCHNI

Jak uatrakcyjnić wewnętrzną gazetę i zwiększyć zainteresowanie nią

Zaprezentowane poniżej możliwości to mój zbiór wariacji w tym temacie. Zdaję sobie sprawę, że wdrożenie niektórych z nich może być kosztowne. Chciałam jednak zebrać w jednym miejscu dodatki, które pozwolą na podniesienie atrakcyjności naszej wewnętrznej gazety wydawanej w firmie oraz zwiększą zainteresowanie nią. To zbiór inspiracji. Lista wciąż jest otwarta i czeka na kolejne pomysły.

Czym się wzorować? A czym innym jak nie prasą kolorową, pod którą uginają się sklepowe półki i która prześciga się w formach promocji, by sprzedać jak najwięcej numerów swojego periodyku. Poniżej opisałam także kilka przykładów, które wdrażałam w firmowych magazynach i które spotykały się z zainteresowaniem i pozytywnym odbiorem.

1. Inserty

Dodatkiem do naszego magazynu mogą być przeróżne inserty, np.próbka produktu, który produkuje nasza firma. Kojarzycie pewnie próbki kremów dodawane w małych saszetkach do gazet czy kilka kropli perfum, który można poczuć po potarciu kartki. Planując kampanię promocyjną nowego produktu skierowaną do pracowników, pomyślmy o takim rozwiązaniu w miejsce kolejnego artykułu o naszym nowym produkcie opublikowanego w firmowej gazecie. Zapamiętywalność nowego produktu przez pracowników będzie zdecydowanie większa niż treści artykułu.

Insertem może być także gadżet firmowy (np. coś małego jak długopis, karteczki samoprzylepne z hasłem kampanii, którą właśnie prowadzimy w firmie, podkładka pod mysz z hasłem trwającej akcji, jeśli podkładki w Waszej firmie nadal się stosuje czy kalendarz biurkowy na nowy rok dołączony do świątecznego wydania magazynu itd.).

2. Ulotki

Insertem może być także np. wydana na innym papierze niż cały magazyn – ulotka, dotycząca firmowego wydarzenia (np. pikniku rodzinnego z planowanymi atrakcjami, którą można zabrać ze sobą do domu, by zaprosić rodzinę na to spotkanie) czy ulotka reklamowa prezentująca, czym zajmuje się wybrany dział o charakterze usługowym dla innych współpracowników. Możemy także dodawać tu ulotki partnerów firmowych, np. jeśli w naszej firmie oferujemy pracownikom prywatną opiekę medyczną – zamiast wysyłać kolejnego maila o promocji na szczepienia na grypę, które oferuje ta firma czy o otwarciu nowego oddziału tej firmy w naszym mieście, warto zapytać daną firmę, czy nie ma ulotek w tym temacie. Zazwyczaj mają, bo wykładają je w swoich placówkach dla pacjentów. Dlaczego nie dodać takiej ulotki do naszego magazynu? Przecież taka forma przekazu też odniesie swój skutek, a nie będziemy zmuszać pracowników do czytania kolejnego maila czy artykułu.

3. Reklamy

Podobnie jak w codziennej prasie, tak i w naszym firmowych gazetach treści redakcyjne można uatrakcyjnić reklamami. W jednej z firm, w których miałam okazję pracować, wykorzystywaliśmy je do m.in. promocji nowego komunikatora w firmie, prezentacji ogłoszeń rekrutacji wewnętrznych, prezentacji spraw, z którymi można zgłosić się np. do działu help desk wraz z ich danymi kontaktowymi. Wszystko miało fajną formę graficzną i rzucało się w oczy czytelnikom przeglądającym nasz magazyn.

4. Komiksy, rebusy, krzyżówki

Warto rozważyć wprowadzenie do magazynu wewnętrznego elementów rozrywkowych. Narysowanie komiksu czy rebusa można zlecić zewnętrznemu autorowi, ale polecam najpierw zorientować się, czy w naszej firmie nie ma ukrytego talentu. W jednej z firm, kiedy postanowiłam wdrożyć komiks do magazynu firmowego, najpierw zrobiłam ogłoszenie rekrutacyjne i opublikowałam je w naszej gazetce. Szukałam osób chętnych do rysowania wśród pracowników. Oczywiście znaleźli się tacy. Jeden z kolegów robił z plasteliny ludziki a z ogólnodostępnych przedmiotów scenografię dla nich. I tak konstruował kilka scen, które potem fotografował, dodawał  opisy i całość publikowaliśmy w gazecie. Oczywiście często scenki i teksty dotyczyły naszych firmowych wydarzeń i były tworzone z przymrużeniem oka.

Nie dość, że zniwelowałam koszty produkcji magazynu, bo nie musiałam zlecać rysowania na zewnątrz, to jeszcze zaangażowałam pracownika w komunikację wewn., a on mógł dać upust swojemu hobby. Same korzyści!

I jeszcze jedno, rebusy czy krzyżówki sprawdzą się najlepiej, gdy hasła dotyczą firmowych spraw.

5. Wideo

To bardzo kosztowany wynalazek, ale możliwy. Jak może wyglądać implementacja wideo do gazety  – odsyłam do zewnętrznego materiału tutaj.

6. Talony, kupony rabatowe

Fajnym pomysłem, który pomoże nam zwiększyć zainteresowanie naszym firmowym wydawnictwem, mogą być np. kupony zniżkowe do sklepiku z firmowymi gadżetami czy talony na tańszy lunch w bufecie. Oczywiście, co im przypiszemy, zależy tylko od naszej kreatywności i możliwości budżetowych.

7. Konkursy

One prawie zawsze cieszą się zainteresowaniem (piszę „prawie zawsze”, bo znam firmę, w której pracownicy nie chcą brać udziału w konkursach, nawet jeśli zadanie konkursowe jest na poziomie pytań audiotele). I tu znowu mamy szerokie pole manewru. Jeśli chcemy wyróżnić nasz konkurs – zastanówmy się, czy nie zrobić go w formie ogłoszenia reklamowego albo opiszmy go na załączonej ulotce. Możliwości mamy wiele, planując kolejne wydanie magazyny firmowego, warto rozważyć inne formy przekazu niż te czysto tekstowe.

Fot. MB/Toruń



2 Komentarze

Łukasz Zając - 18 sie
Konkursy to bardzo ważny element współpracy z pracownikami. Często to jeden z najważniejszych elementów prasy wew.
Maja Biernacka - 19 sie
To prawda, bywa pomocny.

Zostaw komentarz!