Blog KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA OD KUCHNI

Jak zjednać sobie współpracowników?

Poniżej znajdziecie kilka porad, które wyczytałam w książce „Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi” Dale Carnegie. Ta książka to międzynarodowy bestseller, który przetłumaczono na 37 języków. Powstała w 1936 roku!


Bycie specjalistą ds. komunikacji wewnętrznej to rola, dzięki której możemy współpracować niemal ze wszystkimi osobami w firmie. Wymaga od nas otwartości, umiejętności łatwego nawiązywania kontaktów, zjednania sobie pracowników i podtrzymywania relacji z nimi. Jak zjednać sobie współpracowników? Jak rozmawiać w pracy, by łatwiej nam się pracowało? Co zrobić, by mieć więcej przyjaciół, nie tylko w pracy?

Poznajcie kilkanaście podpowiedzi, które znalazłam w tej książce. To, co o nich myślę, napiszę na końcu, na razie skupmy się na tym, co Pan Dale Carnegie ma nam do przekazania.  

1. Nie krytykuj, nie pouczaj. Nikt z nas nie lubi, gdy wytyka się nam, że zrobiliśmy coś źle. Autor sugeruje, aby zamiast krytykować, spróbować zrozumieć, dlaczego dana osoba tak postąpiła.  Przywołuje też zasadę Benjamina Franklina, który nie mówił źle o nikim, ale mówił dobrze o każdym.
2.  Chwal. Raniąc ludzi nie tylko ich nie zmieniasz, ale też sprawiasz, że uraza zapamiętana będzie przez tę osobę na długo i będzie kojarzona z Tobą. Dlatego chwal, ale mądrze za istotne kwestie, a nie płytko, bezmyślnie i machinalnie za oczywistości. W tym drugim przypadku będziemy mieli do czynienia z pochlebstwem, które może być szybko zdemaskowane i przynieść odwrotny skutek.
Warto zapamiętać, że pochwała na początku rozmowy jest jak zastrzyk przeciwbólowy na początku wizyty u dentysty.

3. Interesuj się innymi. Według sugestii autora, jeśli chcesz zdobyć przyjaciół, warto zacząć od robienia różnych rzeczy dla osób, z którymi chcesz się zaprzyjaźnić.    
4. Pamiętaj fakty z życia ludzi. I koniecznie ich nazwiska. To zawsze pomaga i zbliża ludzi. Jest jak budowanie mostów (relacyjnych) między nami.
5. Bądź dobrym słuchaczem. Nie tylko słuchaj, ale i zadawaj pytania. Zachęcaj rozmówcę do mówienia o nim samym i jego dokonaniach.

6. Mów o tym, co interesuje innych. Spraw, by rozmówca poczuł się ważny. Mów mu o nim samym.  
7. Unikaj kłótni. Gdy dojdzie do różnicy zdań, nie reaguj emocjonalnie i nie broń od razu swojego zdania. Jak pisze autor, klasę człowieka można mierzyć tym, co wyprowadza go z równowagi. Warto więc skupić się na tym, co Cię łączy z rozmówcą. Uniknąć kłótni możesz poprzez np. powiedzenie, że rozważysz poglądy naszego rozmówcy i je przeanalizujesz.

8. Szanuj poglądy innych. Jeśli zwrócisz komuś uwagę, że się myli, szanse, że Ci przytaknie są małe. Poza tym Twoja postawa nie nakłoni go do zmiany zdania.
9. Przyznaj się do błędu. Jeśli zrobisz coś źle, zanim zostaniesz zdemaskowany i ukarany, sam przyznaj się do błędu. Samokrytyka jest dobrze widziana i być może unikniesz kary lub będzie ona niższa.

10. Okazuj przyjaźń. Jeśli chcesz kogoś przekonać do ważnej dla Ciebie sprawy, najpierw zrób coś, co sprawi, że osoba ta zobaczy w Tobie przyjaciela.
11. Spraw, by rozmówca zgadzał się z Tobą. Nie zaczynaj rozmowy od tego, co Was różni. Najpierw poszukaj części wspólnych, tego, w czym się zgadzacie. To sprawia, że myślenie rozmówcy ukierunkowane jest na „tak”, a wtedy trudniej powiedzieć „nie”.

12. Pozwól rozmówcy wygadać się. To może dotyczyć np. skarg, pretensji i zażaleń. To pozwala dać upust emocjom, daje poczucie bycia wysłuchanym i być może nawet zrozumianym.
13. Pozwól rozmówcy myśleć, że Twój pomysł wyszedł od niego. Nikt z nas nie lubi, gdy coś nam się wciska czy sprzedaje. Lepiej jest tak skonstruować przebieg rozmowy, aby kupujący sam kupił z własnej woli. Dlatego pytaj o chęci, życzenia i myśli.

14. Przyjmij punkt widzenia rozmówcy. Odkrycie tego, dlaczego ludzie robią tak, jak robią, to kucz do zjednania ich sobie. Spróbuj więc odkryć intencje rozmówcy.  
15. Stawiaj ludziom wyzwania. Aby mogli pokazać swoją wartość, przewagę nad innymi, rzuć im wyzwanie, którego będą chcieli się podjąć. 

16. Wystaw ludziom dobrą opinię, której będą musieli sprostać. Jeśli powiesz o pracowniku na początku spotkania, że jest pracowity i zaradny, a potem przydzielisz mu duże i skomplikowane zadanie, jest spora szansa, że z zapałem przystąpi do jego realizacji. Rzuciłeś mu wcześniej wyzwanie, mówiąc, że jest zaradny. Teraz będzie starał się udowodnić lub potwierdzić, że tak jest.
17. Zanim skrytykujesz, najpierw powiedz o swoich błędach. Opowiedzenie o Twoich porażkach pokazuje Twoją ludzką twarz. Osobie, którą krytykujesz, łatwiej po takim wstępie przyjąć krytykę, ponieważ wcześniej usłyszała, że też nie jesteś idealny.
18. Zadawaj pytania zamiast wydawać rozkazy. Taka postawa zachęca ludzi do współpracy, rozkazy do buntu.

I jak podobają się Wam te wskazówki?
Dla mnie niektóre z nich są bardzo jednostronne, tzn. jeśli będziemy postępowali tak, jak Carnegie sugeruje, ludzie będą nas bardziej lubili, ponieważ będą wiedzieć, że w naszym towarzystwie dostaną od nas sympatię i zainteresowanie, ale nie jestem pewna, czy pójdzie za tym zainteresowanie naszą osobą przez te osoby. To, że będziemy ich np. słuchać (polubią nas, ponieważ będą mogli się nam wygadać), nie oznacza, że się nam odwdzięczą i też będą chcieli słuchać tego, co mamy do powiedzenia. My damy im wiele, ale to nie gwarantuje nam tego, że tak samo będą nas traktowali.

To trochę tak, jak mawiał mój profesor od marketingu politycznego – „lubimy ludzi, którzy nas lubią, bo… znają się na ludziach”. Ciągnie nas do innych, bo… okazują nam zainteresowanie, lgniemy do nich, ale po to, aby było nam dobrze, a nie dlatego, że chcemy ich lepiej poznać i odwdzięczyć się tym, co od nich dostajemy.
Niemniej jednak warto na co dzień pamiętać o tych wskazówkach i wdrażać je w życie, aby skuteczniej budować relacje nie tylko w pracy.  

******

Sprawdźcie też:
Facebooka bloga,
• newsletter – raz w tygodniu nowy wpis z bloga w Waszych skrzynkach e-mailowych (zapisy – prawa kolumna bloga, sekcja newsletter),
szkolenia z komunikacji wewnętrznej – terminy najbliższych szkoleń otwartych, ofertę szkoleń zamkniętych i sesji indywidualnych.

Fot. Pixabay.com