Blog KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA OD KUCHNI

Kiedy najlepiej wysyłać wewnętrzny newsletter?

Dostałam ostatnio na Facebooku pytanie od Mai o to, kiedy najlepiej wysyłać wewnętrzne newslettery, aby miały najwyższą czytelność. A że to już kolejne pytanie w tym temacie, uznałam, że warto o tym napisać szerzej na blogu.

Czas wysyłki wewnętrznych newsletterów
Niestety nie słyszałam o żadnych wewnętrznych badaniach, które sprawdzałyby, kiedy najlepiej wysłać wewnętrzny newsletter do pracowników. Jeśli wiecie o takich, dajcie znać, chętnie dodam je tutaj.

Dane, z którymi kiedyś spotkałam się na szkoleniu, w którym brałam udział, mówią, że najlepszy czas to:
•    pomiędzy g. 8 a 9 rano i po południu
•    w poniedziałek, wtorek i piątek wskaźnik otwarć jest powyżej średniej
•    ale we wtorki i piątki po południu wskaźnik jest poniżej średniej

Pamiętajmy jednak, że otwarcie emaila z newsletterem nie oznacza przeczytania zawartości.

W komunikacji wewnętrznej odrzuciłabym weekendy i poniedziałek, ze względu na to, że pierwszego dnia po weekendzie zazwyczaj mamy wiele nowych spraw i dużo energii do realizacji zadań i to na nich się skupiamy. Kolejne dni wydają się lepsze na wysyłkę. Według mnie także piątek jest dobry. Przechodzimy wtedy w tryb weekendowy i być może mając więcej czasu i będąc już w stanie rozleniwienia wyczekującego na weekend, zajrzymy z ciekawości do wewnętrznego newslettera.

Znam firmę, która cotygodniowy newsletter wysyła właśnie w piątek po południu i ma świetne statystyki czytelności. Niektórzy pracownicy mówią nawet, że dla nich ten newsletter to zamknięcie tygodnia pracy i sygnał, że już można iść do domu.

A czas wysyłki? Rano według mnie może być więcej otwarć. Przychodzimy do pracy i sprawdzamy skrzynkę mailową. Rzucamy okiem na każdy kolejny email. Newsletter możemy otworzyć z ciekawości. Ale czy będziemy mieli wtedy czas na czytanie? Wątpię, chyba, że znajdziemy w nic naprawdę ważny dla nas temat. Godziny popołudniowe wydają się być lepsze. To czas, kiedy najważniejsze zadania mamy już tego dnia za sobą i możemy zająć się mniej pilnymi i mniej istotnymi.  

Podsumowując – powiedź do przetestowania: środa i czwartek po południu, spróbowałabym też wtorek i piątek rano.
 
Czas wysyłki zewnętrznych kampanii
W komunikacji zewnętrznej – przy wysyłce mailingów – spotkałam się z sugestiami, że najlepszy czas na wysyłkę newsletterów to:
•    wieczorem, szczególnie między g. 21-22 (36,2% otwarć) i między g. 19-20 (26,5%) – to nie dla nas w komunikacji wewnętrznej
•    odbiorcy najchętniej otwierają wiadomości w g. 11-12 i 16-17, czyli w komunikacji wewnętrznej można to potraktować jako po pierwszej fali wykonania zadań w pracy i pod koniec pracy
•    najlepiej wysyłać newslettery w niedzielę (28,5% otwarć; to w komunikacji wewnętrznej odpada) i piątek (24%); dobry też jest czwartek
•    piątek – odbiorcy najczęściej rezygnują z subskrypcji

Dane te pochodzą od GetResponse – szczegółową grafikę w tym temacie znajdziecie tutaj: Kiedy wysłać newsletter, aby uzyskać najlepsze efekty.

Wychodzi z tego, że najlepiej byłoby dla nas wysyłać newslettery w drugiej połowie tygodnia (czwartek, piątek) między g. 11-12 i 16-17. Weźcie jednak pod uwagę to, że przeanalizowałam podpowiedzi tylko z jednego źródła.

Wnioski
Analizując powyższe dane, można dojść do wniosku, że najlepiej byłoby wysyłać newslettery w drugiej części tygodnia po południu.
Polecam Wam jednak przetestowanie różnych dni i czasu, by sprawdzić, jak reagują na nie Wasi pracownicy. Można też zrobić szybką sondę np. w intranecie (jeśli jest taka możliwość) i zapytać odbiorców o najlepszy dla nich czas.
Najważniejsze jest jednak, abyśmy mocno skupili się na zawartości newslettera. To content jest kluczowy i ważniejszy niż czas wysyłki. Jeśli będzie bardzo dobry, tzn. pożądany przez pracowników, znajdą tam pomocne im w pracy treści, to przeczytają newsletter. I czas wysyłki nie będzie tu aż tak istotny, choć oczywiście może nam pomóc w poprawieniu statystyk.

Wasze doświadczenia
Jeśli macie doświadczenia z wysyłki newsletterów i chcecie podzielić się z nami, dajcie znać na Facebooku bloga lub w komentarzach poniżej. Podpowiadajmy sobie, jak skutecznie prowadzić działania komunikacji wewnętrznej.

******

Sprawdźcie też:
Facebooka bloga,
• newsletter – raz w tygodniu nowy wpis z bloga w Waszych skrzynkach e-mailowych (zapisy – prawa kolumna bloga, sekcja newsletter),
szkolenia z komunikacji wewnętrznej – terminy najbliższych szkoleń otwartych, ofertę szkoleń zamkniętych i sesji indywidualnych.

Grafika: Pixabay.com