Blog KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA OD KUCHNI

Lektury dla specjalisty ds. komunikacji wewnętrznej

Często pytacie mnie, jakie książki o komunikacji wewnętrznej polecam. Część pozycji zebraliśmy kiedyś wspólnie w 2 poniższych wpisach:
•    Co czyta specjalista ds. komunikacji wewnętrznej 
•    Wasze propozycje – co czyta specjalista ds. komunikacji wewnętrznej

A dziś dokładam kilka nowych książek, z którymi miałam ostatnio do czynienia oraz wiele tytułów, które otrzymałam od Was, za które bardzo dziękuję.
Od razu uprzedzam pytania – nie spotkałam się z jedną, kompleksową, praktyczną książką o komunikacji wewnętrznej napisaną w języku polskim (jeśli znacie taką, koniecznie dajcie mi znać). Polecam czytanie blogów – tu informacje są bieżące. Warto też czytać książki, które dotyczą dziedzin dookoła komunikacji wewnętrznej. Ja tak robię i książki, które znajdziecie poniżej są właśnie z takich branży.
Zajmując się naszą tematyką, nie możemy ograniczać się tylko i wyłącznie do lektury materiałów dotyczących ściśle komunikacji wewnętrznej. Praktyk z naszego obszaru powinien podążać za tym, co słychać w PR, marketingu, HR, psychologii społecznej, storytellingu itp. Wiem, ambitnie, ale to jest skuteczne.  

BIBLIOTECZKA
W związku z tym, że lista książek robi się coraz dłuższa, przygotowałam też oddzielny wpis, który zatytułowałam BIBIOTECZKA, gdzie zebrane są tylko tytuły i autorzy w podziale na kategorie tematyczne ze wszystkich dotychczasowych blogowych wpisów w tym temacie. BIBLIOTECZKĘ znajdziecie w prawej kolumnie bloga z poniższym obrazkiem. Dzięki temu będzie zawsze pod ręką. Lista pozycji jest oczywiście otwarta. Kolejne znaleziska i Wasze polecenia będą dodawała tam na bieżąco.

Bibilioteczka – zbiór tytułów, po które warto sięgnąć, gdy jesteś specjalistą ds. komunikacji wewnętrznej


NAJNOSZE POLECANE WYKOPALISKA
(gwiazdką *oznaczyłam te, które już czytałam)

Moje znaleziska:
1.    WEBWRITING: „Jak pisać, żeby chcieli czytać (i kupować). Copywriting & Webwriting”, Artur Jabłoński, Helion, Warszawa 2017* – więcej o tej książce w moim wpisie Jak pisać w komunikacji wewnętrznej, żeby chcieli czytać ( http://beedifferent.pl/blog/jak-pisac-w-komunikacji-wewnetrznej-zeby-chcieli-czytac)
2.    PSYCHOLOGIA SPOŁECZNA: „Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi”, Carnegie Dale, STUDIO EMKA, 2005* – książkę polecił w social mediach Michał Sadowski, CEO Brand24. Garść wskazówek, jak komunikować się z ludźmi, by zdobyć ich sympatię i przychylność. Do tego sporo przykładów. Będzie wkrótce o tej książce wpis na blogu.
3.    SOCIAL MEDIA: „Uwierz w swoją markę online i rozwijaj swój biznes”, Joanna Ceplin, 2017 – Joanna to ninja ds. social media, która od lat wspiera firmy w rozwoju ich marek w mediach społecznościowych. Byłam u niej na szkoleniu. Polecam też jej bloga i profil na Facebooku – dużo wskazówek. Biorąc pod uwagę, jak ważne są media społecznościowe także wewnątrz firmy, książka może być dla nas bardzo pomocna.  https://joannaceplin.pl/
4.    PR: „Public relations praktycznie”, dr hab.  Dariusz Tworzydło, Wydawnictwo Newsline, 2017

5.    BADANIA: „Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw”, A. N. Oppenheim, Wydawnictwo Zysk i S-ka, 1992* – porywająca lektura to nie jest, ale jeśli zajmujecie się badaniami, np. organizacją audytów komunikacji w firmie, warto przez nią przebrnąć
6.    PERSONAL BRANDING: „Success and Change”, Mateusz Grzesiak, Helion, Warszawa 2015* – nie tylko wskazówki, co robić, by świadomie zmieniać swoje życie prywatne i zawodowe, ale także konkretne narzędzia, jak to zrobić
7.    HR: „Praca rządzi! Metody Google`a, które odmienią twoją pracę i życie”, Laszlo Bock, Wydawnictwo Insignis, 2017* – dużo kulis transformacji HR-u w Googlu i osiągniętych efektów (nie tylko sukcesów), popartymi badaniami, know how z najwyższej uniwersyteckiej półki

A poniżej pozycje, które mi poleciliście (bardzo dziękuję!):
•    KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA: „Komunikacja wewnętrzna krok po kroku”, Bill Quirke* – mam w biblioteczce, sporo teorii, warto przeczytać
•    PSYCHOLOGIA: „Zjedz tę żabę. 21 metod podnoszenia wydajności w pracy i zwalczania skłonności do zwlekania”, Brian Tracy

•    PSYCHOLOGIA: „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym”, Daniel Kahneman – ten autor to psycholog i laureat nagrody Nobla w dziedzinie ekonomii

•    ZARZĄDZANIE: „Doktryna jakości. Rzecz o skutecznym zarządzaniu”, Andrzej Jacek Blikle
•    ZARZĄDZANIE: „Doktryna jakości. Rzecz o turkusowej samoorganizacji”, Andrzej Jacek Blikle

•    EMPLOYER BRANDING: „Employer branding. Marka pracodawcy w praktyce”, Julita Dąbrowska, Wyd. Słowa i Myśli, 2014 – o budowania marki pracodawcy na zewnątrz i do wewnątrz firmy. Moja koleżanka mówi, że sporo jest tu o kulturze organizacyjnej, motywowaniu i angażowaniu zatrudnionych oraz tworzeniu strategii komunikacji z pracownikami
•    PRZYWÓDZTWO, ZARZĄDZANIE: „Ty tu dowodzisz. Najskuteczniejsze metody kierowania załogą”, Kapitan Michael D. Abrashoff, Wydawnictwo Wolters Kluwer, 2014 – moja koleżanka mówi, że to lektura obowiązkowa dla tych, którzy chcą poszerzyć swoją wiedzę z zakresu przywództwa, ale też gdy chcemy lepiej angażować kadrę zarządzającą w komunikację z pracownikami. Książka porusza m.in. tematy dotyczące uważnego słuchania, budowania wzajemnego zaufania, ulepszania współpracy i osiągania lepszych wyników, a także komunikacji z zespołem
•    STORYTELLING: „Storytelling. Narracja w reklamie i biznesie” Klaus Fog, Christian Budtz, Philip Munch, Stephen Blanchette, Wydawnictwo Saatchi, 2013

•    MARKETING: „Opowieści w marketingu”, Jacek Szlak, Wydawnictwo Słowa i Myśli, 2016 – czyli o tym, jak wykorzystać opowieści do zwiększania zaangażowania odbiorców. Ponoć świetna lektura również dla osób, które zajmują się komunikacją wewnętrzną w firmie, tym bardziej, że książka zawiera przykłady tego, jak opowieści w biznesie wykorzystują najlepsi
•    COPYWRITING: „Copywriting. Jak sprzedawać słowem, Dorota Jedrzejewska”, Rafał Niemczyk, Wydawnictwo Edgard, 2013 – o tym, jak tworzy się chwytliwe hasła reklamowe i teksty, które mają pomóc marce w osiąganiu konkretnych celów. Są też ćwiczenia
Alegoryczne opowieści

•    ZMIANA: „Kto zabrał mój ser?”, Spencer Johnson*
•    ZMIANA: „Gdy góra lodowa topnieje. Wprowadzanie zmian w każdych okolicznościach”, John P. Kotter, Holger Rathgeber, Peter Mueller, Spenser Johnson

Anglojęzyczne publikacje:
•    KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA: „Maximizing Internal Communication”, Paul Barton ABC, 2014
•    KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA: „From Cascade to Conversation”, Katie Macaulay
•    ZMIANA: „Switch: How to Change Things When Change Is Hard”, Chip Heath,‎ Dan Heath
•    SOCIAL MEDIA: „The Social Organization: How to Use Social Media to Tap the Collective Genius of Your Customers and Employees”, Anthony J. Bradley; Mark P. McDonald

•    SOCJOLOGIA: „Analyzing Social Networks”, Stephen P. Borgatti,‎ Martin G. Everett,‎ Jeffrey C. Johnson
•    KOMUNIKACJA: „Communicate to win”, Richard Denny

I jeśli nadal jest Wam mało, to Rachel Miller z bloga All Things IC, którą uwielbiam, poleca w swoim wpisie kolejne anglojęzyczne ksiażki: 31 books to help you learn about communication.

Jeśli i Wy chcielibyście podzielić się kolejnymi propozycjami ciekawych lektur, dajcie znać w komentarzach poniżej, w mailu lub na Facebooku bloga. Sukcesywnie będę dodawała kolejne książki do wpisu BIBLIOTECZKA.

Grafiki: MB, okładki książek, screeny z FB i LinkedIn