Blog KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA OD KUCHNI

Onboarding, czyli witamy na pokładzie firmy - cz. 2

Onboarding nie musi trwać tylko jeden, pierwszy dzień pracy nowego pracownika. Często ma on ciąg dalszy. Tak też było w projekcie, który współtworzyłam w jednej z poznańskich firm.

Jak może wyglądać proces wdrażania nowego pracownika w pracę podczas pierwszego dnia, opisałam tutaj: Onboarding, czyli witamy na pokładzie firmy – cz. 1.

Ale to nie był koniec. Projekt, który realizowałam, zakładał, że pierwszego dnia pracy opiekun nowego pracownika pomoże nowej osobie zaplanować spotkania z innymi osobami z firmy, które nowy pracownik powinien poznać, by lepiej wdrożyć się do pracy. Kolejne dni nowy pracownik powinien więc spędzić na spotkaniach z przedstawicielami różnych działów, nie tylko po to, by poznać ich osobiście, ale aby dowiedzieć się i zaplanować współpracę między nim a innymi pracownikami. Całość może (w naszym projekcie powinien) koordynować opiekun nowej osoby, któremu nowy pracownik może także w kolejnych dniach pracy zadawać pytania dot. firmy, jej funkcjonowania, swojego stanowiska itp.

Kolejnym ważnym elementem jest nadzór przez zespół HR procesu wdrażania nowej osoby do pracy. Warto, aby przedstawiciel tego zespołu znalazł czas, by podpytać nowo zatrudnioną osobę o refleksje z procesu rekrutacji, jak wtedy odbierała firmę, jak zbudowała jej wizerunek podczas procesu rekrutacji. Warto także sprawdzić, czy niczego nowej osobie nie brakuje w pracy, czy opiekun wypełniła swoje obowiązki itp. Taki feedback będzie pomocny przy planowaniu np. korekty działań onboardingowych czy podczas budowania strategii employer brandingu czy komunikacji wewnętrznej.

Jeśli okres próbnego zatrudnienia trwa 3 miesiące, warto np. po ok. 2,5 miesiąca zaplanować i spisać w dokumencie onboardingowym, jak będzie wyglądało przedłużenie umowy z pracownikiem. Kto go poinformuje o tym, w jaki sposób, czy przedłużeniu umowy towarzyszyć będzie dłuższa rozmowa oceniająca dotychczasowe wdrożenie nowego pracownika do pracy, czy zaplanowane zostaną działania rozwojowe, szkolenia itp.

Dobrym zwyczajem powinno być przedstawianie pracownikowi umowy przedłużającej współpracę przed upływem próbnego okresu. Jeśli dobrze zaplanujemy te kroki w onboardingu, a potem będziemy się ich trzymać, realizując proces wdrożenia nowego pracownika do firmy, działania te zaprocentują. Nie tylko poprawią wizerunek firmy zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz, ale i będą procentowały w postaci budowania zaangażowania pracownika w działania firmy i pracę w niej. Pamiętajmy, że dobrze poinformowany pracownik i zadowolony z pracy, atmosfery i podejścia firmy do zespołu, to zazwyczaj zaangażowany pracownik. Warto budować to zaangażowanie dobrą komunikacją już od pierwszych dni pracy.

A do śledzenia kolejnych wpisów, zapraszam na Facebooka bloga.

Poszukiwaczy inspiracji na temat budowania onboardingowego podręcznika dla nowych pracowników, zachęcam do lektury wpisów:

Fot. MB/Ogród Japoński/Jarków