Blog KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA OD KUCHNI

Portal dla firm od Zuckerberga – Facebook at work

Facebook jest dostępny w wersji beta jako społecznościowy intranet dla firm. Nazywa się Facebook at work i może być alternatywą dla tych organizacji w Polsce, które wykorzystują profile firmowe na zwykłym Facebooku do komunikacji także ze swoimi pracownikami. Nasze rodzime firmy robią często tak ze względów oszczędnościowych – finansowych i z powodu braku innych narzędzi do komunikacji z pracownikami. Są to często otwarte profile firm, do których dostęp mają też zewnętrzni lubisie danej organizacji czy marki.

Ale Facebook at work to coś innego. To zamknięty system dla danej firmy. Pojawił się na w 2015 r. Wtedy to Facebook pokazał swoje nowe dziecko – Facebook at work, czyli wersję dla firm do użytku wewnętrznego. Od jesieni 2015 testują go firmy na całym świecie. Dziś jest ich ponad 450, a wśród nich m.in. Royal Bank of Scotland, The Financial Times i Heineken. W kolejce czeka ponoć 60 000 kolejnych organizacji zainteresowanych wdrożeniem tego narzędzia u siebie, by usprawnić komunikację wewnętrzną. Ostatnio zrobiło się o nim znowu głośno, dlatego przeczesałam interent, by dowiedzieć się, jak działa i czy warto brać go pod uwagę, szukając społecznościowego intranetu dla Waszych firm i moich klientów.

Źródło: Facebook at work

Czym Facebook at work różni się od zwykłego Facebooka?
Facebook at work to taki sam Facebook, jaki znamy z użytku prywatnego, ale ta wersja przeznaczona jest do korzystania tylko wewnątrz firm. To dwa oddzielne światy, dwie różne strony i dwie różne aplikacje mobilne.
Z narzędzia dedykowanego firmom możemy jako użytkownik korzystać, zakładając nowe konto jako pracownik danej firmy (jeśli nasza organizacja wdroży takie rozwiązanie) lub wykorzystać prywatne konto, jeśli takie mamy już na Facebooku. Jeśli zdecydujemy się na nowe konto, musimy uzupełnić je podstawowymi danymi o nas, podając m.in. nasze stanowisko i dział, w którym pracujemy. Jeśli wybierzemy opcję skorzystania z konta, które już mamy, łatwo możemy przemieszczać się między obiema wersjami Facebooka. Ale co ważne, nie możemy udostępniać treści z jednego do drugiego. To kluczowe w kontekście bezpieczeństwa informacji firmy, w której pracujemy. Dzięki takiemu rozwiązaniu mamy pewność, że żadnych poufnych informacji nie udostępnimy przez przypadek na prywatnym profilu i odwrotnie, że nasze prywatne wpisy nie trafią na profil firmowy. Tylko pracownicy firmy mogą widzieć wpisy firmowe na Facebook at Work. I odwrotnie, nasze prywatne wpisy nie są widoczne na wersji Facebooka dla firm.

Źródło: gizmodo.com

Co możemy zrobić na Facebook at work?
Fajne jest to, że korzystając z tego narzędzia, nie musimy zbytnio przyzwyczajać się do niego i uczyć się korzystania z jego funkcjonalności. Jeśli śmigamy prywatnie po Facebooku, korzystanie z Facebook at work będzie dla nas banalne. Interfejs ma tylko ponoć ciemniejszy kolor, aby łatwiej było odgadnąć, gdzie jesteśmy – w prywatnym czy w firmowym wirtualnym świecie. Niestety nic oprócz firmowego logo nie możemy tam dodać. Żaden inny branding firmowy czy kolory zgodne z Corporate Identity nie wchodzą w grę. Może z czasem Facebook wprowadzi jakieś zmiany w tym zakresie.
Co można tu robić? Dzielić się informacjami, udostępniać je wewnątrz platformy, lajkować, czatować z kolegami z pracy – zamiast Messengera tu mamy Work Chat. Niestety nie ma żadnych dodatkowych funkcji przydatnych przy pracy projektowej, jak np. zarządzanie projektami, zadaniami, wiedzą w organizacji. Można dodać załącznik do wpisu. Jest też opcja zakładania grup, które mogą być otwarte, zamknięte i ukryte. Można followować kolegów z pracy, nie muszą oni przyjmować naszych zaproszeń, czyli jest w tym zakresie tak jak na Twitterze. Podobnie jak w przypadku Facebooka prywatnego, tak i na tym firmowym edytor wpisów nie istnieje – żadnych pogrubień czy kursywy nie zastosujemy we wpisie.

Platforma do komunikacji i współpracy zespołowej?
Tak Facebook sprzedaje to narzędzie. Oprócz usprawnienia komunikacji wewnątrz firmy, ma ono także wspierać współpracę. Niestety Facebook at work w obecnej wersji beta nie może być na razie zintegrowany z innymi systemami firmy, by płynnie między nimi przechodzić i wykorzystać treści między sobą. Być może ekipa Marka Zuckerberga uzna, że warto otworzyć to narzędzie na inne firmowe systemy.

Ten społecznościowy intranet, choć jest już testowany przez firmy wiele miesięcy, nie jest jeszcze powszechnie dostępny. Wciąż trwają nad nim prace. Zgłoszenia od firm, które chciałaby go obecnie wdrożyć, przyjmowane są na stronie Facebook at work. Aktualnie narzędzie to jest udostępniane bezpłatnie.

Faceook at work może być konkurencją dla Slacka, Yammera i naszego polskiego emplo. Choć niektóre z tych narzędzi mają więcej przydatnych funkcjonalności.
Jak napisał New York Magazine: Slack is enterprise software made personal, while Facebook’s is personal software turned enterprise (czyli Slack został stworzony jako narzędzie dla firm i przekształcony do użytku prywatnego, a Facebook odwrotnie). Czy takie przejście Facebookowi wyjdzie na dobre? Czas pokaże. Na razie zainteresowanie jest spore.

Emplo z kolei ma rozbudowane moduły HR-owe i tym zyskuje, jeśli szukamy rozwiązań HR zintegrowanych z narzędziem do komunikacji i współpracy zespołowej.

To jeszcze na koniec posłuchajcie, co na temat tego produktu powiedział po angielsku z pięknym francuskim akcentem Julien Codorniou, Director Facebook at Work w rozmowie z Indian Express Online.


I co Wy na to? Przyjmie się w Polsce tak jak prywatny Facebook i profile firm czy marek na Facebooku?

********


Wpisy z bloga na bieżąco:
-> Facebook bloga
-> newsletter – jeśli wolicie dostawać je e-mailem, to raz w tygodniu wysyłam newsletter z nowym wpisem wprost do Waszych skrzynek. Zapisać można się na niego poprzez formularz, który jest w prawej kolumnie bloga.

Sprawdźcie również terminy najbliższych szkoleń z komunikacji wewnętrznej.
 

Pozdrawiam
Maja Biernacka
bee DIFFERENT
agencja komunikacji wewnętrznej
Poznań
 

Grafiki: internet – szczegółowe źródła powyżej, grafika główna - Headlines