Blog KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA OD KUCHNI

Raport: Efektywność zaczyna się od komunikacji wewnętrznej

Właśnie ukazał się raport z naprawdę ciekawymi wynikami, które przydadzą się nam w dyskusjach z zarządem nad wagą komunikacji wewnętrznej w firmie. Przygotowany został przez emplo (testowaliście już ich platformę społecznościową dla pracowników? jeśli nie, rzućcie okiem tutaj). Wspieram ich w promocji tego przedsięwzięcia jako patron raportu.  

Raport Efektywność zaczyna się od komunikacji wewnętrznej zawiera wyniki badania przeprowadzonego w maju 2017 r. na grupie ponad 500 osób pracujących w firmach zatrudniających powyżej 50 osób. Znajdziecie tu też komentarze praktyków zarządzania zespołami.

5 najważniejszych wniosków z raportu:
1.    Komunikacja wewnętrzna jest bardzo ważnym działaniem wpływającym na efektywność biznesową firmy.
2.    Za komunikację z pracownikami powinni odpowiadać managerowie. (Ale nie martwcie się o naszą rolę. Dlaczego? Wyjaśniam poniżej.)
3.    Zarząd powinien mieć na co dzień kontakt z pracownikami.
4.    Pracownicy chcą mieć wpływ na to, co dzieje się w firmie i wiedzieć, jak ich praca wpływa na realizację celów firmy.
5.    Według pracowników narzędzia online mogą poprawić komunikację.

Nic nowego?! Prawda. Sformułowania te znane są od dawna. Słyszeliśmy je nieraz. Ale popatrzcie na procent wskazań na nie. Liczby są mocne. Mamy więc konkretne dowody na to, że to, o czym mówimy (a ja piszę), jest słuszne. I warto powołać się na te liczby, gdy będziecie szukali argumentów na poparcie Waszych działań. Sprawdźmy szczegóły.  

EFEKTYWNOŚĆ
Które wewnętrzne działania najbardziej wpływają na efektywność biznesową firmy? Prawie 42% badanych wskazało komunikację z pracownikami. Na kolejnych miejscach znalazły się równie ważne kwestie, także mocno związane z komunikacją, jak jawność stawianych celów do realizacji oraz możliwość zgłaszania pomysłów i usprawnień.

TRANSPARENTNOŚĆ
Co powinniśmy komunikować pracownikom? Jakich informacji oczekują? Strategia firmy, cele przełożonego i zespołu, kluczowe projekty i cele finansowe to najbardziej pożądane informacje według uczestników badania. Ja od siebie dodam jeszcze podpowiedź, że pracownicy oczekują przede wszystkim tych informacji, które ich dotyczą (ich zadania, stanowisko pracy, ich wynagrodzenie i benefity itd.).

KIEROWNICTWO
Kto powinien odpowiadać za komunikację w firmie? 67% ankietowanych wskazało kadrę kierowniczą, a 20% nas – specjalistów od komunikacji wewnętrznej. Ale nasze zadanie jest dużo większe niż te 20%. To na nas spoczywa wsparcie managerów w efektywnym komunikowaniu się z pracownikami. Zadanie dla nas: edukować kadrę kierowniczą – podsuwać wartościowe szkolenia i lektury, a przede wszystkim wspierać swoją wiedzą i działaniami. Tym bardziej, że inne badania pokazują, że kompetencje kadry kierowniczej w zakresie komunikacji są niskie (sprawdźcie mój wpis o tym: Managerze, dziel się informacjami z pracownikami).

PARTNERSTWO
Prawie 89% ankietowanych uważa, że zarząd powinien mieć na co dzień kontakt z pracownikami (odpowiedzi tak i raczej tak). Otwartość najwyższej kadry kierowniczej na dialog okazuje się bardzo pożądana. To ciekawy wynik. Prowadząc badania stanu komunikacji wewnętrznej w firmach, również często spotykam się z licznymi wskazaniami na większą rolę zarządu w komunikacji wewnętrznej. I tu znowu zadanie dla nas – włączać zarząd w komunikację, stwarzać ku temu możliwości, pokazywać zalety i efekty.

WPŁYW I SENS

Prawie 76% badanych chciałoby mieć wpływ na to, jak działa firma. Najchętniej współdecydowalibyśmy o tym, jak zorganizowana jest nasza praca i jak funkcjonuje zespół, w którym pracujemy, czyli chętnie ułożylibyśmy sobie najbliższą nam pracę. Poza tym 74% badanych chce wiedzieć, jak realizacja celów przypisanych do ich stanowiska wpływa na realizację celów firmowych. Chcemy więc wiedzieć, czy to, co każdego dnia robimy, ma sens i sprawia, że firma zmierza w dobrym kierunku.  

NOWE TECHNOLOGIE
Prawie 7. na 10. ankietowanych wskazało też, że wewnętrzne narzędzia online mogą usprawnić komunikację z pracownikami. Podobna grupa chciałaby mieć dostęp do narzędzi, gdzie mieliby informacje o firmie, prowadzonych projektach i pracownikach. 

 

To tylko wybrane wyniki raportu. Cały dokument możecie pobrać bezpłatnie ze strony emplo – Efektywność zaczyna się od komunikacji wewnętrznej.

Pamiętajcie o dodawaniu hashtaga #emplobook w mediach społecznościowych, gdy będziecie pisać o wynikach raportu. Jest związany z tym konkurs –  szczegóły na 4 stronie raportu.
Dziękuję emplo za zaproszenie do objęcia patronatem tego raportu.  
 

******

Sprawdźcie też:
Facebooka bloga,
• newsletter – raz w tygodniu nowy wpis z bloga w Waszych skrzynkach e-mailowych (zapisy – prawa kolumna bloga, sekcja newsletter),
szkolenia z komunikacji wewnętrznej – terminy najbliższych szkoleń.

Grafiki: raport emplo