Blog KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA OD KUCHNI

Skąd wziąć pytania do badania ankietowego i wywiadów z pracownikami?

Często mnie pytacie, skąd wziąć pytania, gdy planujecie zorganizować w firmie badanie ankietowe albo grupy fokusowe z pracownikami? Na pewno nie z internetu – bardzo proszę, błagam wręcz. Możecie tam znaleźć cuda. Niestety z błędami. Jeśli już bardzo musicie sięgnąć po ściągę do internetu, to potraktujcie to, co znajdziecie, jako inspirację a nie listę pytań kopiuj wklej do wewnętrznego użycia. Podczas mojego szkolenia z budowania strategii komunikacji wewnętrznej w jego pierwszej części skupiamy się na diagnozowaniu komunikacji. Opowiadam tam m.in. o audycie i uczymy się konstruować pytania do ankiet. Analizujemy pytania, które wzięłam z internetu i… uczestnicy szkolenia mogą sami przekonać się, jakiej są jakości.   

Krok 1: Określamy przedmiot badania
Jeśli podjęliście decyzję lub w firmie zapadła decyzja, że zorganizujecie badanie własnymi siłami, to warto usiąść – najlepiej w grupie – i zastanowić się, co chcecie zbadać. Wypiszcie wszystkie obszary komunikacji wewnętrznej, a następnie zastanówcie się, które z nich zbadacie podczas tego badania. Jeśli sami robicie badanie – ten punkt jest obowiązkowy. Jeśli zlecacie je na zewnątrz – też warto wcześniej zastanowić się, co będzie przedmiotem badania.

Czy skupicie się tylko na narzędziach, a może na procesach albo ludziach w tych procesach. A może będziecie chcieli kompleksowo zbadać całą komunikację. Wiem, że niektórzy mają pomysły, by dodać jeszcze zbadanie kultury organizacyjnej, HR i employee brandingu , najlepiej od razu z employer brandingiem. Jestem na nie! Badanie stanu komunikacji wewnętrznej to i tak kolos i nie dodawałbym tu nic więcej, nawet jeśli jest obok czy bardzo blisko.

Krok 2: Wybieramy metodę badania
a)    badanie jakościowe
Kolejnym punktem, który wpłynie na dobór pytań, jest wybór metody. Musicie zastanowić się, czy będzie to badanie jakościowe, czyli wywiady, grupy fokusowe, spotkania indywidualne, panel dyskusyjny czy jakkolwiek to nazwiemy. Czy może badanie ilościowe w postaci ankiet – papierowych lub online.
Jeśli wybierzecie badania jakościowe, przygotujcie dużo pytań, „małych i dużych”, dopytujących, dookreślających, zaczepnych i spiszcie je. Oczywiście pytania dobieramy do przedmiotu badania (patrz krok 1). Czyli jeśli badanie dotyczy tylko narzędzi, pytania będą kręciły się wokół tego.

Dlaczego warto mieć dużo pytań? Bo możecie trafić na niezbyt rozmownego pracownika, który na pytanie odpowie 2 słowami, wtedy dopytki, pytanie o to samo, ale w inny sposób, są bardzo pomocne i warto mieć je na kartce. Chyba, że poradzicie sobie i od razu na poczekaniu wymyślicie kolejne pytania z głowy. Ja tak nie umiem, wolę mieć wszystko (albo chociaż bardzo dużo) spisane na kartce.

Jak już będziecie mieli listę – zastanówcie się nad logiką i sensem tych pytań. Spójrzcie, czy nie ma za dużo pytań zamkniętych, na które odpowiada się np. tak lub nie. Skupcie się na otwartych pytaniach, gdzie pracownik może się wygadać.

b)    badanie ilościowe
Jeśli zdecydujecie się na ankiety – tu jest wyższa szkoła jazdy z pytaniami. Proponuję, abyście najpierw je ułożyli pod przedmiot badania. A potem zastanowili się nad ich sensem, logiką, składnią. Podczas grup fokusowych czy wywiadów indywidulanych możemy sobie pozwolić na zadawanie pytań językiem mówionym, na dopowiedzenie, co mieliśmy na myśli. W przypadku ankiety – nie ma na to przestrzeni. Lista pytań jest ograniczona i to, co napiszemy, musi być jasne, proste i zrozumiałe dla setek pracowników. I jeszcze wszyscy powinni zrozumieć je tak samo po przeczytaniu naszych pytań.
Pytania do ankiet warto sformułować po analizie wyników badania jakościowego. Dzięki temu w badaniu ilościowym (ankietowym) zapytamy o kwestie, które wyszły w wywiadach (badanie jakościowe) i będziemy mogli ocenić ich skalę ilościową. 

Krok 3: Co dadzą nam te pytania?
To, co robię na koniec, to analizuję ponownie wszystkie pytania i zastanawiam się, co da mi odpowiedź. Pytać, aby zapytać? Szkoda czasu. Odpowiedź musi nam pomóc zdiagnozować komunikację wewnętrzną, by na podstawie tej diagnozy stworzyć strategię czy plan usprawnień. Polecam zrobić to ćwiczenie na koniec. A właściwe przed-koniec. Ponieważ na koniec daję jeszcze pytania do sczytania osobie, która ich nie tworzyła i pytam, czy wszystko rozumie. Bo gdy już wyślemy ankietę do setek pracowników i dostaniemy 89 zapytań o to, co autor miał na myśli, to nie będzie fajnie.

Moje wsparcie
Jeśli potrzebujcie wsparcia w konsultacji czy ułożeniu pytań, organizacji badania – wsparcie dla Was lub zlecenie całości zewnętrznej firmie, to polecam się do współpracy (kontakt). 

Więcej o badaniach
Po więcej wskazówek dot. badań, zapraszam do kolejnych wpisów – sprawdźcie tag audyt.

******

Sprawdźcie też:
Facebooka bloga i LinkedIn (zapraszam do sieci kontaktów)
szkolenia otwarte z komunikacji wewnętrznej
• newsletter – raz w tygodniu z nowym wpisem (zapisy – prawa kolumna bloga)

Grafika: Pixabay.com



Zostaw komentarz!