Blog KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA OD KUCHNI

Trendy w komunikacji wewnętrznej w 2017 roku

Co nas czeka w komunikacji wewnętrznej w 2017 roku? Poczytałam, co mówią zagranicą, przefiltrowałam przez polskie realia i dodałam swoje 3 grosze.

Poniżej znajdziecie 11+1 kwestii, które według mnie będą ważne w komunikacji wewnętrznej w 2017 roku. Dodałam punkt 12., o którym mówi się na Zachodzie, a który według mnie dla Polski wciąż jest ciekawostką.

1. Digital workplace
Dla większości firm to już konieczność. Jeśli chcą dotrzymać kroku temu, co dzieje się w komunikacji zewnętrznej i zapewnić swoim pracownikom funkcjonowanie w aktualnym wieku, a nie w minionej epoce, wdrożenie digitalowych rozwiązań jako narzędzi komunikacji wewnętrznej jest niezbędne. Dodatkowym wyzwaniem będzie pozostanie człowiekiem i pamiętanie o nim w tej digitalowej erze.  
 
2. ESNs (Enterprise Social Networks)
Ten punkt łączy się z poprzednim. Coraz popularniejsze w Polsce platformy społecznościowe dla pracowników mogą na dobre zadomowić się u nas w tym roku. Z pewnością jeszcze więcej firm będzie przyglądać się im i rozważać ich wdrożenie. A są łatwe w implementacji, niezbyt drogie w utrzymaniu i mają wiele zalet. Prawidłowo utrzymywane mogą usprawnić komunikację w firmie i współpracę między pracownikami. Dobrze mogą też sprawdzać się w integrowaniu pracowników w strukturze rozproszonej.

3. Aplikacje mobilne
Zazwyczaj decydując się na wdrożenie portalu dla pracowników, bierzemy go w pakiecie z aplikacją mobilną. I dobrze. Smartfony są tak popularne w użyciu, a zbudowanie dedykowanej aplikacji (jeśli zdecydujemy się na nią, nie mając ESN-a) jest coraz tańsze, dlatego jeśli chcemy podążać za duchem czasu i dotrzeć do pracowników (szczególnie tych młodszych), odważmy się wdrożyć aplikacje mobilne.  

4. Przeładowanie informacyjne
Wiele organizacji zmaga się z problemem przeładowania informacyjnego. Dlatego ten rok może przynieść większe porządki w tym obszarze. Kluczowy jest tu e-mail i jego nadmierne użycie. Ale on w tym roku nie umrze, choć jego rola będzie słabnąć. Tym bardziej, że badania pokazują, że są skuteczniejsze narzędzia w komunikacji wewnętrznej, jak chociażby komunikatory. Walka z przeładowaniem informacyjnym oznacza też większe porządki w całej komunikacji wewnętrznej i bardziej strategiczne podejście do niej. (Jak można się z tym zmierzyć? Polecam wpis, gdzie Imperial Tobacco Polska opowiada mi o swojej strategii Less is more.)


W ramach strategii Less is more firma Imperial Tobacco Polska zredukowała liczbę informacji dystrybuowanych do pracowników o ok. 80% i zmieniła formę ich prezentacji na graficzną (case study)

5. Angażowanie pracowników
W Polsce te dwa słowa będą w 2017 r. odmieniane przez wszystkie przypadki. Standardowe benefity pracownicze nie działają już na pracowników tak jak przed laty, wciąż słychać, że zaangażowanie nie jest na zadowalającym poziomie, coraz więcej młodych ludzi zaczyna pracę a wraz z nimi inny styl komunikacji, współpracy i oczekiwań względem pracodawców. Firmy w dobie walki o talenty – przyciągnięcie ich do firmy i zatrzymanie – zmuszone będą szukać nowych rozwiązań i usprawniać te, które znają, aby podnosić zaangażowanie pracowników. Budowanie zaangażowania pracowników będzie w 2017 r. – jak ładnie kiedyś ktoś powiedział – „krytycznym komponentem każdego biznesu”. Kluczowa będzie tu postawa kadry kierowniczej.

6. Komunikacja kierownicza
Ten punkt łączy się mocno z angażowaniem pracowników. Podnoszenie umiejętności kadry kierowniczej w zakresie komunikacji wewnętrznej (informowanie, motywowanie i angażowanie pracowników) zawsze było ważne, ale w tym roku według mnie będzie niezbędne. Postawmy w 2017 r. w komunikacji wewnętrznej na ludzi i ich kompetencje. Pomóżmy tylko im te zdolności rozwijać.  

7. Mierzenie komunikacji wewnętrznej
Zmora specjalistów od komunikacji wewnętrznej i chyba nikt nie wie do końca, dlaczego tak jest. Jane Revell – brytyjska konsultantka strategicznej komunikacji wewnętrznej ładnie nazwała tę kwestię „piętą Achillesową” naszej branży. Myślę, że sami zdemonizowaliśmy ten obszar komunikacji i zamiast wziąć się za niego, wciąż obchodzimy i mówimy, że ewaluacja jest trudna. Miejmy nadzieję, że może w końcu uda nam się bliżej w 2017 r. przyjrzeć mierzeniu realizowanych działań. Pamiętajmy, że liczby i opinie o wynikach naszej pracy, to oznaka strategicznego podejścia do komunikacji wewnętrznej, ale też mocny argument w rozmowach z zarządem o roli i przyszłości komunikacji w danej firmie.    


Więcej w artykule Three secrets to internal communications measurement – Jane Revell dla Headlines

8. Wideo
Mówią, że rok 2017 należeć będzie do wideo, które wciąż wypierać będzie tekst. I że coraz częściej w komunikacji firmowej będziemy sięgać również po to rozwiązanie. Ma być królem komunikacji wewnętrznej w tym roku, szczególnie wideo tworzone przez pracowników samodzielnie i udostępniane bezpośrednio przez nich. Mnie nie do końca przekonuje nadanie aż tak dużej roli tej formie komunikacji w Polsce, ale nie przekreślam wideo. Według mnie kluczem do sukcesu w kontekście wideo jest wiek nadawców i odbiorców tych komunikatów.    

9. Influencerzy
Im warto przyjrzeć się bliżej w 2017 r. W komunikacji wewnętrznej nie da się dotrzeć do wszystkich pracowników. Narzędzia komunikacji zawodzą, pracownicy nie chcą ich używać. Warto więc postawić na ludzi – na tych pracowników, którzy mają cechy, które pozwolą zakwalifikować ich do grupy influencerów. Mogą to być ambasadorzy projektów, liderzy opinii czy po prostu informatorzy. To za ich pośrednictwem możemy próbować dotrzeć o pracowników.
Dobrze podsumował ostatnio ich rolę ekspert komunikacji wewnętrznej – Mike Klein z Changing The Terms, który stwierdził, że komunikując się inteligentnie z właściwymi 3% populacji, możemy oddziaływać na 80% konwersacji w firmie.


Mike Klein w wywiadzie dla IC_Kollectif (cały wywiad)

10. Umocnienie roli komunikacji wewnętrznej i HR w firmach
Według mnie role osób odpowiedzialnych za HR i komunikację wewnętrzną w organizacjach wzrosną. Pracodawcy zmuszeni będą bardziej zadbać o pracowników, by budować ich zaangażowanie i motywować, m.in. po to, by zatrzymać ich w miejscu pracy na dłużej. A tu komunikacja i HR mogą wiele zdziałać, szczególnie idąc razem w parze.  

11. Nowa forma i treść
W czasach, w których królują ‘headlines readers’, czyli osoby czytające tylko nagłówki komunikatów, ważne będzie zastosowanie niestandardowych form w komunikacji, także wewnętrznej, by dotrzeć do odbiorców. Zmuszeni będziemy w tym roku do jeszcze większej kreatywności, zarówno jeśli chodzi o formę prezentowanych treści, jak i konstrukcję same treści. I tu mogą pomóc nam np. influencerzy.  

12. Wirtualna rzeczywistość
Ten punkt podaję raczej jako ciekawostkę. Wirtualna rzeczywistość (VR – virtual reality) według zagranicznych ekspertów od komunikacji ma mocniej zaakcentować swój udział w komunikacji wewnętrznej w tym roku. W Polsce takie rozwiązania jak np. HoloLens Microsoftu czy podobne im Google Cardboard i Oculus Rift wciąż są podawane w kategoriach ciekawostek, a co dopiero mówić o ich użyciu w komunikacji wewnętrznej.


Zobacz wideo o możliwościach HoloLens Microsoftu (You Tube)

Dla mnie to wciąż science-fiction. Choć przykłady użycia VR, jakie podaje np. Deloitte (How Deloitte Digital is Disrupting the Workplace) przekonują mnie. A są to np.:
• projektowanie przestrzeni biurowej i testowanie jej za pomocą VR przez pracowników, by sprawdzić, co im odpowiada, a nie robienie tego na papierze czy w komputerze
• albo przygotowanie szkolenia i przejście przez ćwiczenia za pomocą VR, by lepiej poczuć skutki działań, które dziś podejmujemy w warunkach szkoleniowych, ale które po opuszczeniu szkolenia mogą nam się przytrafić w codziennej pracy, gdzie na testy nie będzie już miejsca.

A czego Wy spodziewacie się po komunikacji wewnętrznej w 2017 roku? Dajcie znać w komentarzach poniżej lub na Facebooku bloga.

******

Sprawdźcie też:
Facebooka bloga,
• newsletter – raz w tygodniu nowy wpis z bloga w Waszych skrzynkach e-mailowych (zapisy – prawa kolumna bloga, sekcja newsletter),
szkolenia z komunikacji wewnętrznej – terminy najbliższych szkoleń.

Grafiki: źródła pod grafikami