Blog KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA OD KUCHNI

Wykorzystaj employee experience do budowania przewagi konkurencyjnej firmy

Dziś miejsce na blogu oddaję Katarzynie Możdżonek, która specjalizuje się w komunikacji wewnętrznej i dba o nią w jednej z dużych firm. Poznałyśmy się na jednym z moich szkoleń. Kasia zrecenzowała książkę „The Employee Experience Advantage” futurysty i eksperta HR – Jacoba Morgana. I powiem Wam już na wstępie, że mnie przekonała do lektury tej książki.


3 książki autorstwa Jacoba Morgana, w tym „The Employee experience advantage” zrecenzowana poniżej przez Kasię; źródło: thefutureorganization.com

Poczytajcie, dlaczego ważne jest projektowanie employee experience „z” pracownikami, a nie „dla” nich, jaką rolę pełni people analytics i czy to już czas, aby i w Polsce powstawały dedykowane stanowiska ds. employee experience.

***
 
Katarzyna Możdżonek, Specjalista ds. komunikacji wewnętrznej

Do napisania tej recenzji zainspirowała mnie książka „The Employee Experience Advantage” (2017) autorstwa Jacoba Morgana, eksperta w dziedzinie HR, który specjalizuje się w badaniu, jak w przyszłości będzie wyglądał rynek pracy.

Główna myśl „The Employee Experience Advantage” brzmi: dbanie o jak najlepsze doświadczenia pracowników (ang. employee experience) – tak, by chcieli, a nie musieli pojawić się w pracy – zdecydowanie ma przyszłość. O ważności tego trendu świadczy też m.in. i to, że znane firmy takie jak Microsoft, Nike czy L’Oreal tworzą oddzielne stanowiska dla specjalistów od employee experience. Jak zatem z powodzeniem projektować doświadczenia pracowników i – przede wszystkim – od czego zacząć?


Employee experience wg Jacoba Morgana
Źródło: tutaj

Poznaj swoich pracowników
Jacob Morgan przeanalizował działalność ponad 250 firm pod kątem tego, w jakim stopniu angażują się one w dbanie o doświadczenia swoich pracowników i co dokładnie robią w tym zakresie. Pozwoliło mu to sformułować kilka cennych wskazówek, które polecam wszystkim mniej lub bardziej wtajemniczonym w projektowanie employee experience.

To, co wyróżnia firmy, które osiągnęły najwyższe wyniki w badaniu Morgana (m.in. Apple, Google, LinkedIn, Airbnb czy Microsoft), to przede wszystkim świetna znajomość zatrudnionych tam osób.
W związku z tym po pierwsze jak najlepiej poznaj swoich pracowników; spojrzyj na firmę z ich perspektywy. Sprawdź: czego potrzebują? Zapytaj ich, co sprawiłoby, że chętniej przychodziliby do pracy? (Morgan określa to jako projektowanie employee experience „z” pracownikami, a nie „dla” nich). Podstawową i kluczową rolę pełni tu people analytics, czyli analiza danych dotyczących pracowników. Wszelkie nowe rozwiązania warto przy tym wprowadzać jak najszybciej, zamiast dopracowywać je w nieskończoność. Pozwoli to m.in. sprawdzić, czy nasze zmiany idą w dobrym kierunku.

Teoria trzech środowisk
Z analizy przeprowadzonej przez autora wynika, że w budowaniu doświadczeń pracowników najważniejsze są trzy wymiary. Pierwszy dotyczy przestrzeni, w jakiej pracują, drugi rozwiązań technologicznych z których korzystają, a trzeci kultury panującej w organizacji. Dla wszystkich tych obszarów wyróżnił łącznie 17 atrybutów, czyli elementów najbardziej istotnych z punktu widzenia pracowników, bo odpowiadających na ich najważniejsze potrzeby (m.in. elastyczny czas pracy, możliwość rozwoju, docenianie i sprawiedliwe traktowanie).

Co wynika z tej teorii?
1. Zadbaj o kulturę panującą w Twojej organizacji:
•    pokaż, że praca, którą wykonujecie ma znaczenie i pozytywny wpływ na innych,
•    dbaj o rozwój i zdrowie pracowników,
•    doceniaj i wspieraj ich, gdy chcą rozwijać swoje kompetencje.
2. Zorganizuj przestrzeń w taki sposób, aby dodawała energii i była dla pracowników źródłem inspiracji, a staną się bardziej kreatywni, zaangażowani i związani z organizacją
3. Zapewnij wszystkim nowoczesne programy i aplikacje, które ułatwiają im pracę – koniecznie tak użyteczne, nowoczesne i eleganckie, że z chęcią korzystaliby z nich w życiu prywatnym.

Odnośnie otoczenia Morgan radzi, aby zastanowić się, jaki sposób aranżacji przestrzeni będzie optymalny konkretnie dla naszej firmy. Nie chodzi tu o wybór między przestrzenią otwartą i zamkniętą; raczej o sprawdzenie, jakie rozwiązania najlepiej zadziałają w zależności od tego, co dokładnie pracownicy robią w ciągu dnia. Zdecydowanie przestrzega przed kopiowaniem rozwiązań aranżacyjnych. Nie ma nic złego w szukaniu inspiracji, ale to, jak urządzimy nasze otoczenie pracy powinno być przemyślane i autorskie – jak zresztą całe projektowanie employee experience. Dobre rezultaty przynosi też jego zdaniem zaangażowanie pracowników do zaprojektowania np. sal konferencyjnych czy innych pomieszczeń.


 
Piramida potrzeb pracowników wg Jacoba Morgana
Źródło: tutaj

Zainwestuj w ważne momenty
Morgan uważa, że podział czasu spędzonego przez pracownika w organizacji na etapy takie jak rekrutacja, onboarding itd. jest de facto zgodny z optyką firmy. Pracownik patrzy na to inaczej. Z jego punktu widzenia większe znaczenie mają konkretne momenty i sytuacje, związane zarówno z pracą, jak i życiem prywatnym (pierwszy dzień w firmie, awans czy kupno domu). I to m.in. one, a dokładniej to, jak firma odpowiada na związane z nimi potrzeby, kształtują employee experience. Dlatego tak ważne jest, aby wyróżnić te sytuacje i powiązać je ze wspomnianymi wyżej atrybutami, np. elastycznym czasem pracy, gdy pracownik finalizuje transakcję kupna domu.

W LinkedIn na przykład wykorzystywany jest model „4-box”. Dotyczy on czterech etapów, przez które przechodzą pracownicy:
1. dopiero zacząłeś pracę i jesteś pełen zapału;
2. po około 6 miesiącach dopadają cię różne zwątpienia i rozczarowania;
3. kończysz duże projekty, zdecydowanie dajesz radę;
4: jesteś tak dobry, że to, co robisz zaczyna cię z lekka nudzić i przestaje inspirować do tego stopnia, że zaczynasz rozglądać się za czymś nowym. Na każdym z nich menedżerowie LinkedIn są przygotowani do rozmów z pracownikami i do udzielenia im wsparcia, by mogli przez cały czas czuć satysfakcję z pracy.

Zobaczcie na YouTubie wideo Ditch The Employee Lifecycle And Focus On Moments That Matter - Jacob Morgan

Dużą zaletą książki Jacoba Morgana są opisy konkretnych pomysłów na kreowanie employee experience, realizowanych przez najbardziej znane marki. Możemy np. zajrzeć do kuchni w Airbnb, by dowiedzieć się, czym jest Sombremesa  (czyli poobiedni czas spędzony na rozmowie z tymi, z którymi zjedliśmy posiłek) i w jaki sposób pozytywnie wpływa na doświadczenia pracowników. Poza case studies, licznych inspiracji dostarczają cytowane tu książki, artykuły i wypowiedzi ekspertów.

Po przeczytaniu „The Employee Experience Advantage” wiem, że jeszcze nie raz wrócę do tej książki. Tym bardziej, że Jacob Morgan to futurysta, który w wielu miejscach przemycił ciekawe idee, jakie jego zdaniem będą miały w przyszłości wpływ na rynek pracy i o których warto dowiedzieć się więcej.
Na koniec myśl autora, która celnie puentuje jego punkt widzenia na employee experience: „Niezależnie od tego, czy pomagasz w ich kreowaniu, czy nie, doświadczenia pracowników cały czas istnieją. I są one najzwyczajniej w świecie zbyt ważnym wyróżnikiem Twojej marki, aby pozostawić je przypadkowi.”

***

Więcej o Jacobie Morganie możecie poczytać na jego stronie thefutureorganization.com.

Kasiu, bardzo dziękuję Ci za poświęcony czas na napisanie tej ciekawej recenzji.
Jeśli również macie ochotę podzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem na moim blogu poprzez wpis gościnny lub wywiad, zapraszam do kontaktu. Inne case studies możecie znaleźć tutaj.

******

Sprawdźcie też:
Facebooka bloga,
• newsletter – raz w tygodniu nowy wpis z bloga w Waszych skrzynkach e-mailowych (zapisy – prawa kolumna bloga, sekcja newsletter),
szkolenia z komunikacji wewnętrznej – terminy najbliższych szkoleń otwartych, ofertę szkoleń zamkniętych i sesji indywidualnych.

Grafiki i zdjęcia: źródła poniżej; grafika główna: strona Jacoba Morgana