Blog KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA OD KUCHNI

Wypróbuj metodę Working out loud do komunikacji i współpracy

Słyszeliście o working out loud (WOL)? Mówią, że w Niemczech ta metoda współpracy jest bardzo popularna, rozkręca się także w Wielkiej Brytanii. To technika, która usprawnia współpracę, komunikację i pomaga firmom być bardziej agile. To sposób na budowanie relacji, które pomogą nam w realizacji naszych codziennych zadań, osiągnięciu celu, rozwijaniu umiejętności, poznawaniu nowego tematu. Dzięki tej metodzie będziemy bardziej efektywni, uzyskamy dostęp do innych osób i ich wiedzy, będziemy mieli większe szanse na współpracę. Tak twierdzi jej twórca – John Stepper.  


 

Na czym polega WOL?
Metoda WOL oparta jest na współpracy w małej grupie osób (4-5 pracowników), które wspierają się przez 12 tygodni. Do współpracy stosują prosty przewodnik opracowany przez twórcę tej metody. Zasady te możecie bezpłatnie pobrać ze strony Johna (streściłam je poniżej) – warunek jest jeden: nie można ich zmieniać.


 

John Stepper przez 30 lat współpracował z dużymi firmami, gdzie obserwował brak zaangażowania pracowników, którzy czuli się w swoich miejscach pracy nieszczęśliwi. Widział, jak pracownicy rywalizują ze sobą, na czym tracili i oni i ich pracodawcy. Stworzył więc metodę, która miała to zmienić. Dziś jego WOL stosują firmy w 40 krajach m.in. Bosch, Daimler, BMW i Siemens.
Miałam okazję posłuchać na zagranicznych konferencjach Katharina Krentz z niemieckiego Boscha oraz Sabine Kluge z Siemensa (także w Niemczech), które w swoich firmach odpowiadają właśnie za WOL.


5 elementów WOL wg Tanmay Vora (źródło: workingoutloud/en/about)
 

WOL w Bosch
W Boschu WOL stosowany jest od kilku lat do łączenia pracowników. Jak mówiła podczas konferencji Katharina – WOL sprawia, że ludzie zmieniają się, ale tej zmiany nie czują. Działania w grupach pracownicy tej firmy realizują w godzinach pracy. W kilkuosobowej grupie są osoby z różnych stron świata i zajmujące się różnymi obszarami biznesowymi. W ramach cotygodniowych spotkań dzielą się wiedzą i doświadczeniami. Jak zdradziła Katharina w jej firmie z metody tej korzysta 2 tys. pracowników. Ideę tę mocno wspiera jeden z członków zarządu.


Katharina Krentz z niemieckiego Boscha podczas IntraTeam Event Copenhagen 2018

A o WOL w Siemensie pisałam już wcześniej na blogu – polecam mój wywiad z Sabine: Wykorzystanie ESN do zmiany kultury organizacji – case study Siemens na IntraTeam Event.


Więcej o WOL w Siemensie w moim wywiadzie z Sabine

Jak działa WOL
Jak to działa? Szczegółowy opis znajdziecie na stronie Johna www.workingoutloud.com. A poniżej kwintesencja tej metody.

Grupa 4-5 osób spotyka się na godzinę przez 12 tygodni i odpowiada na następujące pytania:
1.    co chcę zrobić?
2.    kto jest powiązany z moim celem?
3.    jak mogę przyczynić się do pogłębienia naszej relacji?

Do każdej z sesji stosują scenariusz przygotowany przez twórcę tej metody opublikowany na jego stronie i dostępny bezpłatnie. Przejście przez te 12 godzinnych spotkań pomaga wypracować nawyk pracy według WOL. Korzyści są zarówno indywidualne dla każdej osoby z kręgu (grupy), jak i dla firmy.


12 skryptów do pracy z WOL (źródło: workingoutloud.com/en/circle-guides/)

Przejrzałam poszczególne tygodnie, aby krótko opisać je i dać Wam obraz tego, co w nich znajdziecie:

Tydzień 1: Określamy cel, zadanie czy wyzwanie, przed którym stoimy w pracy. Omawiamy go z innymi uczestnikami. A następnie tworzymy listę osób połączonych z naszym celem.

Tydzień 2: W tym tygodniu sugerowana jest interakcja z osobami, które mamy na liście. Mamy poszukać powiazań między nami – odnaleźć się w mediach społecznościowych, dać się zobaczyć i pokazać innym, że ich widzimy.

Tydzień 3: Mamy znaleźć w swoim kalendarzu czas na spotkanie z osobami z listy. Także wytypowanie  2 osób, którym chcemy za coś podziękować.
Tydzień 4: Praca nad empatią w komunikacji.

Tydzień 5: Tworzenie listy faktów o nas i wykorzystywanie ich w relacjach z innymi osobami.
Tydzień 6: Praca nad poprawieniem naszej widoczności w internecie czy intranecie, aby inni mogli łatwiej nas odnaleźć, by z nami współpracować.

Tydzień 7: Piszemy list od siebie z przeszłości do siebie teraz. Ma to nam pomóc w dostrzeżeniu możliwych rozwiązań na drodze do realizacji celu, który teraz stoi przed nami.
Tydzień 8: Praca nad utrwalaniem nawyków (tworzenie listy postępów) i ćwiczenie łączenia ludzi ze sobą poprzez przedstawianie ich sobie.

Tydzień 9: Tworzymy naszą listę top10 najlepszych źródeł powiązanych z naszym celem (blogi, prezentacje, wideo itp.).
Tydzień 10: Praca nad systematycznością.

Tydzień 11: Definiowanie grup, do których należymy i sprawdzanie, które są połączone z naszym celem.
Tydzień 12: Oceniamy nasze postępy w realizacji celu. Tworzymy kapsułę czasu, która pomoże nam w motywowaniu nas.

Trzeba się mocno wczytać w te zasady i je przetestować na małej grupie, aby zrozumieć, o co w tym chodzi.
Szczegółowy Circle Guides możecie pobrać bezpłatnie ze strony www.workingoutloud.com. Jest tam sporo podpowiedzi, jak powinna wyglądać każda z 12 sesji, także konkretne ćwiczenia do wykonania w grupie. Przetestujcie, może Was zainspiruje.

Posłuchajcie też wystąpienia Johna pt. Working Out Loud: The making of a movement na TEDxNavesink. W kilku minutach opisuje tam, jak działa WOL. Przywołuje także przykład Boscha.

A może Wasze firmy już to stosują? Dajcie znać. Chętnie opowiem o Waszych doświadczeniach z WOL na blogu.  

******

Sprawdźcie też:
Facebooka bloga,
• newsletter – raz w tygodniu nowy wpis z bloga w Waszych skrzynkach e-mailowych (zapisy – prawa kolumna bloga, sekcja newsletter),
szkolenia z komunikacji wewnętrznej – terminy najbliższych szkoleń otwartych, ofertę szkoleń zamkniętych i sesji indywidualnych.


Grafiki: źródła pod grafikami oraz www.workingoutloud.com; grafika główna: Pixabay.com