Blog KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA OD KUCHNI

Zalety i wady wydawnictw firmowych

Rozpocząć wydawanie magazynu wewnętrznego czy skupić się na rozwoju istniejących narzędzi? Co zyskamy dzięki wdrożeniu nowego instrumentu komunikacji wewn. w firmie? Wydawanie magazynu firmowego może dobrze wspierać realizacje firmowej strategii, jeśli sprecyzujemy, jaki cel chcemy nim osiągnąć, dobrze dobierzemy prezentowane treści i szczegółowo zaplanujemy proces jego powstania oraz promocję.  

Poniżej garść zalet i wad wydawania magazynu firmowego, które mogą pomóc w podjęciu decyzji, czy warto wdrożyć takie narzędzie w organizacji.

Zalety wydawania magazynu firmowego:

  1. Możliwość przekazania dużej dawki wyselekcjonowanych informacji w jednym miejscu.
  2. Dobre miejsce na szersze omówienie danego tematu, edukację czy tłumaczenie złożonych zagadnień (dobre miejsce jako wsparcie w tłumaczeniu, choć nie najlepsze – złożone tematy najlepiej tłumaczy się podczas np. spotkań, gdzie mamy możliwość natychmiastowej interakcji).
  3. Dłuższa żywotność niż pojedynczego artykułu opublikowanego w intranecie. Do magazynów firmowych (szczególnie tych ciekawych treściowo i wizualnie) wraca się w kolejnych wolnych chwilach, po dłuższym czasie.
  4. Nieulotny pamiętnik kolejnych lat firmy i dokonań jej pracowników. Archiwum życia organizacji.
  5. Element wizerunkowy. Prezentacja dokonań firmy i ludzi ją tworzących. To namacalny dowód na istnienie komunikacji wewn. w firmie. Ładnie wydane, dobrze skrojone i ciekawe w zawartości czasopismo firmowe  będzie wspierać codzienne funkcjonowanie firmy w zależności od celów, które przypiszemy wcześniej naszej gazetce.
  6. Dodatkowy kanał komunikacji, co umożliwi nam dywersyfikację narzędzi komunikacji wewn., którymi dysponujemy w firmie. Kolejne narzędzie to kolejna szansa na dotarcie do kolejnych pracowników, czyli poszerzamy zakres oddziaływania naszej komunikacji.
  7. Miejsce na popularyzowanie pozostałych instrumentów komunikacji wewn., które działają w firmie.
  8. Możliwość dotarcia do szerszego grona odbiorców, szczególnie do pracowników, którzy nie pracują przy komputerach lub korzystają z nich w pracy rzadko (pracownicy produkcji, obsługi klienta itd.).
  9. Możliwość dystrybucji w miejscach spowalniających codzienne życie firmy – kuchnie, chillout roomy, stołówki, papierosiarnie itd.
  10. Możliwość zabrania do domu i pochwalenia się rodzinie czy przyjaciołom (jeśli firma dopuszcza zabieranie magazynu poza teren firmy, czasami – szczególnie w dużych firmach – nie ma takiej możliwości ze względów bezpieczeństwa informacji i wrażliwości publikowanych w magazynie treści).
  11. Duża atrakcyjność wizualna.
  12. Wygoda korzystania.
  13. Ponoć mamy większy związek emocjonalny z drukowanymi treściami.
  14. Zaufanie do słowa drukowanego – szczególnie wśród starszych osób (mam na myśli 30+), tradycja druku jako czegoś wyjątkowego. W intranecie można opublikować niemalże wszystko, do druku wybieramy najlepsze treści.
  15. Dla odbiorcy to pewność czytania najważniejszych, wyselekcjonowanych treści.
  16. Dobre narzędzie komunikacji dla tych, którzy wciąż potrafią (i preferują) czytanie treści poza monitorem swojego komputera. Tak, wciąż istnieją ludzie, dla których druk ma wartość i którzy cenią takie chwile wytchnienia nad książką czy gazetą od ciągłego czytania treści online.
  17. Dobre narzędzie także dla tych, którzy umieją już czytać tylko z ekranów komputerów i innych wynalazków. Wtedy warto udostępnić wersję online naszego magazynu nie tylko w intranecie, ale może i na tablety, mądre telefony i inne nowoczesne czytniki danych.

Wady wydawania magazynu firmowego:

  1. Narzędzie jednokierunkowe, wypychające informacje do odbiorcy, po które musi sam sięgnąć. Może odpowiedzieć, zareagować na przeczytane treści (artykuł polemiczny czy komentarz w kolejnym numerze, list do redakcji itp.). Reakcja jest jednak opóźniona – tu na artykuł czy komentarz odbiorcy nie odpowiemy natychmiast jak np. w przypadku pojawienia się komentarza pod artykułem w intranecie. 
  2. Wydanie gazety firmowej wymaga sporych nakładów czasu. Proces produkcji takiego periodyku to nie tylko opracowanie zawartości kolejnego numeru, to także redakcja treści, dobór grafik, planowanie układu, korekta, czas na opracowanie graficzne i skład, a potem jeszcze kilka dni oczekiwania na druk.
  3. Wymaga sporych nakładów pracy – stworzenie nawet prostego magazynu firmowego złożonego z kilku stron to praca dla co najmniej kilku osób - redaktora, grafika i drukarza.
  4. Wymaga nakładów finansowych - nie tylko druku, ale i pracy redaktorów, grafików, nakładów na np. inserty do gazety w postaci gadżetów, kosztów organizacji akcji promocyjnych, realizacji konkursów towarzyszących.
  5. Konieczność drukowania firmowej gazety może spotkać się z krytyką miłośników ekologii. W takim wypadku możemy zminimalizować negatywny wpływ na środowisko poprzez druk na ekologicznym papierze i użycie ekologicznych farb. Niestety bycie eko zazwyczaj oznacza wyższe koszty produkcji magazynu.
  6. Ograniczona powierzchnia do publikacji treści.
  7. Brak możliwości edycji treści np. w przypadku błędu, aktualizowania itp.
  8. Brak możliwości implementacji elementów interaktywnych takich jak np. wideo, flash, share’owania, like’owania itp. A właściwie to powinnam napisać większe koszty implementacji takich elementów, bo przecież były już próby wsadzenia do gazety ekranu, na którym wyświetlane było wideo (metoda Video-in-Print  - przykład tutaj). Nowoczesne wydawnictwo może być jednak równie ciekawe w formie jak i treści, jak to, co publikujemy w intranecie. To tylko kwestia wyobraźni twórców magazynu i możliwości finansowych organizacji.  

Czy o czymś zapomniałam? Coś chcielibyście dodać?

Zapraszam też na Facebooka bloga.

Fot. MB/Paryż