Blog KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA OD KUCHNI

4 części audytu komunikacji wewnętrznej

Badanie stanu komunikacji wewnętrznej w organizacji może składać się z 4 części. Jeśli udałoby się nam przeprowadzić je wszystkie, będziemy mieli do czynienia z pełnym badaniem, które da nam dobry przegląd stanu komunikacji w naszej firmie.

Nie zawsze jednak firmy decydują się na taki sposób organizacji audytu komunikacji wewnętrznej. Wymienione poniżej części można łączyć np. w pary czy trójki.
Przyjrzyjmy się każdej z tych części i temu, co dzięki nim osiągniemy.

Audyt komunikacji wewnętrznej może składać się z 4 części:


1. analiza desk research – polega na zbadaniu sytuacji wyjściowej komunikacji wewnętrznej w oparciu o dostępne materiały źródłowe. Mogą to być analizy działania narzędzi i ich statystyki, opisy procesów i procedur, wyników poprzednich audytów czy innych badań pracowniczych. Ta część badania ma na celu zebranie pierwszych danych oraz ustalenie sytuacji wyjściowej, którą poddamy dalszej analizie,
2. ankiety (badanie ilościowe) – to przeprowadzenie badania w postaci ankiety (papierowej lub elektronicznej) wśród jak największej liczby pracowników. Idealną sytuacją byłoby objęcie tym badaniem wszystkich pracowników firmy, wtedy poznamy głosy reprezentantów różnych działów, oddziałów i szczebli w strukturze organizacyjnej,
3. wywiady indywidualne i grupowe (badanie jakościowe) – mają na celu poszerzenie naszej wiedzy o stanie komunikacji wewnętrznej w toku bezpośrednich rozmów z uczestnikami procesów komunikacyjnych. Badanie to możemy zrealizować na początku działań, by poznać sytuację komunikacyjną firmy lub po przeprowadzeniu badania ankietowego, by dopytać o to, co wyszło w ankietach. Badanie polega na zorganizowaniu wywiadów z wybranymi pracownikami w formie rozmowy indywidualnej lub dyskusji w grupie. Ważne jest, aby osoby dobrane do badań jakościowych reprezentowały różne szczeble w strukturze firmy i różne działy,
4. executive interviews, czyli wywiady z najwyższą kadrą kierowniczą (badanie jakościowe) – celem tych badań jest poznanie opinii na temat komunikacji wewnętrznej najwyższej kadry kierowniczej. Takie rozmowy pozwalają na np. znalezienie łącznika między celami komunikacji wewnętrznej a celami biznesowymi firmy. To też miejsce, by zapytać najwyższą kadrę kierowniczą o oczekiwania i plany dotyczące komunikacji. Spotkania takie mają formę indywidualnych rozmów. 

Wszystkich zainteresowanych kolejnymi informacjami na temat organizacji audytów komunikacji wewnętrznej zapraszam do lektury innych wpisów – tag audyt komunikacyjny.
Zapraszam także na Facebooka bloga i do podzielenia się Waszymi sposobami na zorganizowanie dobrego audytu komunikacji wewnętrznej. Planujecie w najbliższym czasie przeprowadzić w Waszych firmach takie badanie?

******

Sprawdźcie też:
Facebooka bloga,
• newsletter – raz w tygodniu nowy wpis z bloga w Waszych skrzynkach e-mailowych (zapisy – prawa kolumna bloga, sekcja newsletter),
szkolenia z komunikacji wewnętrznej – terminy najbliższych szkoleń otwartych, ofertę szkoleń zamkniętych i sesji indywidualnych.


Grafika: Przecinek.com