Blog KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA OD KUCHNI

4 poziomy komunikacji wewnętrznej. Czy dbasz o nie wszystkie?

Możemy wyróżnić 4 poziomy komunikacji wewnętrznej. A właściwe to 3, ale ja dodaję jeszcze 1, aby podział był łatwiejszy i przejrzysty. Nad każdym z nich powinniśmy pracować, aby podnosić jego skuteczność. Za każdy z nich odpowiada zespół komunikacji wewnętrznej, choć jak wyjaśnię poniżej, nie zawsze tak jest.

Podział, z którym się spotkałam w literaturze, obejmował komunikację masową, zespołową i indywidualną. Poniżej moja propozycja – podzieliłam komunikację zespołową na dwie, tj. na komunikację między zespołami (która w audytach komunikacji, które robię, wypada słabo) i komunikację w zespole (która zazwyczaj jest ułożona i tu większych problemów nie ma). Tym bardziej rozdział komunikacji zespołowej na 2 wydaje mi się zasadny.

Czym charakteryzują się te 4 poziomy? Kilka podpowiedzi poniżej.

komunikacja ogólnofirmowa (masowa, korporacyjna) – to ta komunikacja, którą się zajmuję, czyli skierowana do wszystkich pracowników lub dużych grup pracowników, tzn. wewnętrzna komunikacja korporacyjna. To tu mamy masowe narzędzia jak intranety, gazety, town hall meetingi czy newslettery. To tu budujemy świadomość, zrozumienie, to tu są cele jak informowanie, angażowanie czy integrowanie np. wokół misji czy strategii biznesowej firmy. To tu mamy kluczowych nadawców – np. kadrę kierowniczą i kluczowych odbiorców – naszych pracowników. Ale pamiętajmy, że powinniśmy też uwzględnić aspekt odwrotny – nadawcami są pracownicy, a odbiorcami kadra.   

komunikacja między zespołami – komunikacja ta niestety często wychodzi mi w audytach jako słabe ogniwo komunikacji wewnętrznej w Waszych firmach. Zadbajcie więc o to, aby wspierać zespoły w komunikacji między nimi. To tu jest najwięcej współpracy. To tu znajdziemy odpowiedź na pytanie, czy dany projekt powiedzie się. To tu może wystąpić sporo barier zarówno na poziomie narzędzi do komunikacji, formy, jak i interpersonalnym.

komunikacja w zespole – to komunikacja w mniejszej jednostce, jaką jest zespół. My również odpowiadając za komunikację wewnętrzną, powinniśmy mieć zaplanowane działania na usprawnienie tej komunikacji. To tu często działamy we współpracy z HR, który zazwyczaj ma w swoich zadaniach szkolenia, coachingi i inne formy rozwojowe. Zdarza się też, że ten obszar komunikacji jest w całości z rękach HR-ów, co nie jest błędem. Dla mnie ważniejsze jest, aby zająć się tym obszarem skutecznie, a który zespół to wykona, to kwestia drugorzędna. Synergia z HR jest dobra.

komunikacja interpersonalna – czyli komunikacja 1:1 np. pracownika i przełożonego. Ten aspekt komunikacji wewnętrznej często pomijamy, ponieważ uważamy, że to zadanie HR, aby zająć się komunikacja interpersonalną albo wręcz to zadanie każdego pracownika, aby zadbać o swoją komunikację. To może być zadanie HR, ale również dobrze może być w zespole komunikacji wewnętrznej. Ważne jest, aby było w planach, a nie abyśmy liczyli, że ktoś się może tym zajmie albo niech pracownik – skoro ma problem – się naprawi. Rozwój komunikacji interpersonalnej to niekończąca się praca.  

Moja komunikacja wewnętrzna
W mojej firmie doradzam Wam w zakresie komunikacji masowej, ogólnofirmowej czy korporacyjnej – jakkolwiek ją nazwiemy. Dlaczego nie zajmuję się komunikacją zespołową i interpersonalną? Lata temu uznałam, że jest tyle do zrobienia i nauczenia się w komunikacji ogólnofirmowej, że zostawię inne obszary innym specjalistom. Nie chcę być od wszystkiego. Mam swoją specjalizację – komunikacja masowa, audyty – czyli diagnoza komunikacji, strategie i planowanie – bardzo dobrze mi z tym. I im głębiej i dłużej zgłębiam ten temat, tym ostrzej widzę, ile jeszcze nie wiem.

Poza tym na studiach oblałam tylko 1 egzamin – właśnie z komunikacji masowej (!) – a to zobowiązuje. Poważnie! Jedyny egzamin, jaki oblałam, a jaki znaczący dla mojej przyszłości, której wtedy nie znałam! To wiele wyjaśnia, dlaczego dziś się w tym obszarze specjalizuję. Musiał mi się mocno spodobać podczas kucia do poprawki.   

******

Sprawdźcie też:
Facebooka bloga @blogkwok,  LinkedIn (zapraszam do sieci kontaktów) i na Twittera @maja_biernacka
szkolenia otwarte z komunikacji wewnętrznej (także online)
• newsletter – zapisz się tutaj i odbierz bezpłatnego ebooka

Fot. : Pixabay.com; MB