Blog KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA OD KUCHNI

Badanie online – kiedy najlepiej rozesłać linki do pracowników

Jestem ostatnio w pędzie kilku audytów jednocześnie, kończę jeden z Wami, zaczynam 2 kolejne. I tak ostatnio z kolegą dyskutowaliśmy, kiedy jest najlepszy czas na wysyłkę maili z linkami do ankiet do pracowników, aby zwiększyć szansę, że je otworzą i kliką i – co najważniejsze dla nas – wypełnią ankietę. Wysoka frekwencja jest ważna, aby wyniki były miarodajne. No więc, kiedy najlepiej jest takie maile wysyłać?

Co mówi internet?
Firmy dystrybuujące mailingi, newslettery i ankiety online co jakiś czas publikują zestawienia, jak to jest z tymi otwarciami tych maili i klikami. Wzięłam kilka takich zestawień do analizy i zobaczcie, co mi wyszło.

Hubspot.com przytacza różne podpowiedzi w zależności od tego, czy to badanie B2B czy B2C. Nasi pracownicy to ani firma ani klienci, ale raczej bliżej im do B2B, więc wychodzi na to, że krótkie (czyli do 15 minut wypełniania) ankiety najlepiej wysyłać w poniedziałek, a długie w poniedziałek, w środę i piątek.

Od razu Wam powiem, że długie, czyli ponad 15 minut wg mnie nie powinny mieć miejsca w ogóle. Nie mamy na to czasu, ale to tylko taka dygresja.


źródło: CheckMarket

Sugerują też, aby w poniedziałek słać maile do południa i potem po g. 15. W pozostałe dni lepiej między g. 15 a 17. To weźmy to na nasze wewnętrzne podwórko. Do naszych pracowników sugeruję nie słać ankiet na koniec dnia pracy, czyli jeśli pracujecie do g. 17, to 16:50 jest kiepskim czasem na wysyłkę. Rzadko kto takiego maila zauważy i mało kto potraktuje go poważnie.Piszą też, że najwięcej wypełnień ankiet jest ok. g. 10 i potem po g. 11 jest powolny spadek aż do g. 16, kiedy znowu liczba reakcji zaczyna rosnąć.

Survey Monkey z kolei podpowiada nam, że ankiety do wewnętrznych badań najlepiej wysyłać w poniedziałki. Co mnie dziwi, ponieważ w poniedziałki jestem najbardziej zasypana pracą ze względu na zaległości z zeszłego tygodnia, to, co przyszło przez weekend + pilne rzeczy na ten tydzień. Dla mnie ankieta byłaby ostatnim mailem, który bym otworzyła tego dnia. Ale to ja, mogę mieć inaczej niż reszta świata, w końcu nie bez powodu moja firma nazywa się bee DIFFERENT.

Ale ok, nie dyskutuję z wynikami ich analiz. Podsumowując: mówią, że poniedziałek o g. 10 jest the best. W innym badaniu wyszło im, że tak, ponownie poniedziałek jest dobry, ale już czwartek najgorszy.


źródło: SurveyMonkey

I ich inne badanie:


źródło: SurveyMonkey

Firma GetResponse przeanalizowała przed laty 21 milionów maili (!) w USA i wyszło im, że wtorek, czwartek i piątek nieznacznie wypadają lepiej. Mailchimp podaje, że u nich jest podobnie.

źródło: GetResponse

źródło: MailChimp

Czyli podsumowując, jest różnie.

Jak jest w Twojej firmie?
Najlepiej byłoby, aby każdy z Was zebrał dane z różnych badań realizowanych w Waszych firmach i z tego popróbował wyciągnąć wnioski dla Waszej grupy docelowej. Oczywiście na frekwencję w badaniu wpływ ma wiele czynników, jak np. tematyka badania i jego ważność dla odbiorcy, nadawca komunikatu, waga badania, jego promocja, relacja do innych badań itd. Zawsze jednak takie dane to jakaś podpowiedź, kiedy słać te nasze maile z linkami do ankiet – w który dzień tygodnia i o jakiej porze.

Jeśli pracujecie w międzynarodowej firmie i robicie badana globalne, weźcie też pod uwagę strefy czasowe i lokalne dni świąteczne, gdy planujecie taką wysyłkę.

Co ja robię w moich badaniach dla Was?
Nadal uważam, że ten poniedziałek jest podejrzany. Celuję we wtorek i czwartek. Do rozważenia zostawiam piątek, kiedy po całym tygodniu mamy już mniej sił na mega umysłową pracę nad kolejnym ważnym projektem. Może wtedy trochę dla rozrywki przeklikamy taką ankietę? Do wypróbowania.

A jeśli potrzebujecie wsparcia w przeprowadzeniu badania komunikacji wewnętrznej, w opracowaniu pytań do ankiety czy poprowadzeniu grup fokusowych, to wiecie, gdzie mnie szukać. Szkolenie z audytu komunikacji wewnętrznej też mam w ofercie. Sprawdźcie programy moich szkoleń tutaj.

******

Sprawdźcie też:
Facebooka bloga @blogkwok,  LinkedIn (zapraszam do sieci kontaktów) i na Twittera @maja_biernacka
szkolenia otwarte z komunikacji wewnętrznej (także online)
• newsletter – zapisz się tutaj i odbierz bezpłatnego ebooka

Fot. główne: Pixabay.com