Blog KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA OD KUCHNI

Duży błąd w komunikacji – mówienie tylko 1 raz

Czy gdy przeczytasz raz ciekawy artykuł lub słówka z języka angielskiego do wkucia na pamięć, zapamiętujesz te treści od razu i pamiętasz miesiącami? Dzieje się tak bardzo rzadko. A od pracowników czasami wymagamy, aby nie dość, że przeczytali artykuł na ważny temat, to jeszcze od razu mają zapamiętać jego treść i przyjąć postawę, na której nam zależy i którą chcieliśmy w nich zbudować właśnie tym artykułem. To się nie uda. Niestety...

Wdrożenie nowego narzędzia komunikacji

Czasami jest tak, że wdrażamy nowe narzędzie komunikacji wewnętrznej, dajmy na to intranet i przygotowujemy kampanię promocyjno-edukacyjną dla pracowników. Dobrze, jeśli jest kampania, gorzej jeśli informujemy odbiorców tylko poprzez wysłanie np. jednego maila z radosną nowiną, że oto mamy nowy intranet w firmie i enjoy, korzystajcie do woli. A potem opowiadacie mi, że pracownicy nie chcą korzystać z nowego rozwiązania, intranet leży bezużyteczny i pytacie, co macie zrobić.

Znacie serek Danio? Pewnie tak. Jak często możemy zobaczyć jego reklamę? Non stop. A przecież powiedzieli nam o nim ileś tam lat temu, to po co to teraz powtarzają? Przecież wszyscy zapamiętaliśmy wtedy, tamtego dnia, w dniu premiery, gdy przedstawiono nam serek i teraz wciąż go kupujemy i myślimy o nim każdego dnia, czyż nie? No nie, tak to nie działa. Firma Danone wciąż przypomina nam o tym serku, by zachęcić nas do kupienia go. I niektórych mimo tych zachęt do dzisiaj nie udało się jej przekonać. Tak działa reklama. Wciąż nas nimi męczą, wciąż zachęcają, nieustannie przypominają. Tak działa komunikacja zewnętrzna.

A my w komunikacji wewnętrznej, gdy wprowadzamy nowy produkt na rynek np. wdrażamy intranet dla pracowników w firmie (tak, tak, to tak samo jak wdrożenie nowego produktu na rynek, np. serka), bum! jedna kampania i liczymy na cuda. Być może są takie firmy, gdzie proste zakomunikowanie nowego narzędzia spotka się z masowym entuzjazmem i nieustannym korzystaniem. Być może pracownicy bardzo czekali na to narzędzie i teraz chętnie będą z niego korzystać, nawet bez wielkich zachęt w postaci naszych wewnętrznych kampanii. W większości przypadków niestety tak nie jest.

Komunikacja wewnętrzna to nie mówienie RAZ!

Jeśli zakomunikujesz coś tylko raz, zapamięta to niewielka grupa pracowników, którzy zapoznali się z komunikatem. A część nawet go nie przeczyta. No chyba, że temat jest super ważny dla odbiorców, jak np. premie. Wtedy informacja rozniesie się szybko po korytarzach. Większość tematów nie ma jednak tak cudownie radosnego ładunku dla naszych wewnętrznych odbiorców, dlatego musimy o tych tematach przypominać.

Tym bardziej, jeśli nasza komunikacja dotyczy zmiany, gdy chcemy np. zmienić postawę pracowników lub na nią wpłynąć. Przecież wszyscy wiemy, jak trudno zmienia się w życiu nawyki, jak ciężko jest przestać robić to, co wykonywaliśmy latami i teraz zacząć działać inaczej. Nie oczekujemy więc od pracowników, że z nimi będzie inaczej, że komunikacja wewnętrzna załatwi to jednym działaniem. Zdecydowanie nie załatwi!

Komunikowanie raz = bardzo słaba komunikacja (lub nawet bym powiedziała) = jej brak. Przypominanie, powtarzanie wybranych elementów, promowanie, edukowanie – wpiszmy sobie proszę te słowa do komunikacyjnego słownika rzeczy do wykonania, a właściwie do wykonywania. To podstawy naszego komunikacyjnego działania.

Narzędzia komunikacji to produkty na sprzedaż

Jako ciąg dalszy polecam Wam lekturę mojego artykułu o tym, aby w komunikacji wewnętrznej przyjąć postawę sprzedawcy. Pisałam o tym do brytyjskiego Journal of Internal Communication – artykuł dostępny jest po angielsku tutaj, a po polsku pisałam o tym tutaj - Narzędzia komunikacji to produkty do sprzedania pracownikom (to wcześniejszy wpis; nie jest to tłumaczenie artykułu z brytyjskiego Journala).   

******

Sprawdźcie też:
Facebooka bloga i LinkedIn (zapraszam do sieci kontaktów)
szkolenia otwarte z komunikacji wewnętrznej
• newsletter – raz w tygodniu z nowym wpisem (zapisy – prawa kolumna bloga)

fot. Pexels.com