Blog KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA OD KUCHNI

Fundamenty komunikacji wewnętrznej – transparentność

Ten wpis i 2 kolejne będą o 3 fundamentach komunikacji wewnętrznej. Dziś TRANSPARENTNOŚĆ.

To wartości komunikacji, bez zadbania o które nawet jeśli będziecie stawać na głowie, komunikacja może nie ruszyć we właściwym kierunku. Czym jest transparentność w komunikacji wewnętrznej i jak o nią dbać? Przybywam z podpowiedziami.  

Fundament 1: TRANSPARENTNOŚĆ
Ale co to jest ta transparentność? Takie to nie do końca jasne, choć po polsku. To zacznę od wyjaśnienia, co to słowo oznacza. Według Słownika języka polskiego PWN transparentny znaczy przezroczysty, łatwy do rozpoznania lub przewidzenia i jawny, gdy mówimy o działaniu. Nadal niejasne, prawda? To przenieśmy to na nasze komunikacyjne podwórko. To np. brak udawania, że wydarzenie nie miało miejsca albo że pytanie nie padło. To też stan, kiedy pracownicy wiedzą, czego się spodziewać, a gdy już komunikat przyjdzie, to nie muszą go dointerpretowywać albo czytać między wierszami. To również chętne i szczere dzielenie się informacjami, mówienie wprost bez obaw i uczciwie.

I tu zaczynają się schody, bo realizacja tego nie jest wcale taka łatwa. Tzn. dla nas, specjalistów komunikacji wewnętrznej byłaby spoko, gdyby nie ci na górze. Tam czasami jest gorzej ze zrozumieniem powagi sytuacji.

Czy Twoja firma jest transparentna w komunikacji?
To teraz mam zadanie dla Was. Czym dla Was jest transparentna komunikacja wewnętrzna? Zastanówcie się przez chwilę. I drugie pytanie – teraz, kiedy znacie jej definicję: czy w Waszych firmach komunikacja wewnętrzna jest transparentna?
 
W badaniu „Komunikacja firmowa w trakcie pandemii” zorganizowanym w maju 2020 r. przez firmę Great Digital przy moim wsparciu 90% badanych (a były to głównie osoby zajmujące się HR i komunikacją w naszym kraju; szczegółowy raport znajdziesz na moim blogu tutaj) powiedziało, że komunikacja wewnętrzna powinna być transparentna, rozumiana jako uczciwa i szczera. Prawie wszyscy komunikatorzy mają świadomość (co myśli te pozostałe 10%?), że transparentność jest ważna.

Niestety w kolejnym punkcie zapytałyśmy z Martą o to, jak jest w Waszych firmach. I tu wyniki były smutne. Tylko 20% badanych powiedziało, że doświadcza takiej komunikacji w miejscu pracy! Przepaść – 90% vs 20%. Niestety inne aspekty komunikacji wypadły podobnie – oczekiwania duże, rzeczywistość marna.

Co możemy zrobić?
Ok, koniec marudzenia, przejdźmy do naprawy tej sytuacji. Co możemy zrobić? Po pierwsze potrzebujemy diagnozy, czyli musimy sprawdzić, jak transparentność wypada w firmie w 4 poniższych obszarach. A potem musimy zastanowić się, co możemy zmienić. I tu mam dla Was prostą matrycę do pobrania – czytaj dalej.  

Analizując transparentność, musimy zwrócić uwagę na 4 główne elementy komunikacji wewnętrznej:
1.    narzędzia (czy pracownicy je znają; czy wiedzą, kto za nie odpowiada, jak działają, do czego służą i jak z nich korzystać; czy każdy na dostęp do nich)
2.    przekaz (czy jest jasno i otwarcie komunikowany, szczerze omawiany, zrozumiały, jawny i dostępny; czy buduje postawę doinformowania i zrozumienia; czy podejmowane decyzje są tłumaczone; czy pracownik zna i rozumie działania podejmowane przez firmę i czy firma wie, jakich informacji potrzebują pracownicy)
3.    uczestnicy (czy jest wśród nich szczere dzielenie się informacjami i wiedzą; czy komunikują się otwarcie, czy niczego nie ukrywają; czy komunikacja oparta jest na szacunku)
4.    proces (czy jest zrozumiały i jasny; czy jest jawny i nie ma ukrytych elementów; czy pracownik wie, jak przebiega, jak działa i czego się spodziewać)

I aby się nad tym zastanowić i wypisać możliwe działania, przygotowałam dla Was matrycę do pobrania. Jest w edytowalnym PDF-ie – możecie nanosić Wasze pomysły od razu do matrycy lub ją sobie wydrukować. Jest do pobrania tutaj.


 

Pobierzcie i do dzieła. Zróbcie burzę mózgów w grupie i koniecznie zaplanujcie działania naprawcze. W temacie 3 fundamentów komunikacji wewnętrznej możecie też obejrzeć mój webinar dla Pracuj.pl - dostępny jest na You Tubie tutaj.

Kolejne artykuły o pozostałych 2 FUNDAMENTACH wraz z podpowiedziami, jak z nimi pracować, znajdziesz poniżej:

•    regularność
•    zaufanie

******

Sprawdźcie też:
Facebooka bloga @blogkwok,  LinkedIn (zapraszam do sieci kontaktów) i na Twittera @maja_biernacka
szkolenia otwarte z komunikacji wewnętrznej (także online)
• newsletter – zapisz się tutaj i odbierz bezpłatnego ebooka

Grafika: Przecinek.com