Blog KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA OD KUCHNI

Intranet - które statystyki warto analizować?

Niestety wciąż często słyszę od Was, że Wasze firmowe intranety nie pokazują statystyk popularności tego narzędzia. Jak to możliwe? Jak można mieć narzędzie, pracować na nim i nie wiedzieć, czy te działania mają sens? To niesamowite. To jak ciało bez bebechów. Jak to ma działać? To nieprofesjonalne.

Działania, które realizujemy w narzędziach komunikacji wewnętrznej, powinny być mierzone. Gdy wdrażacie nowe narzędzia, zadbajcie o to, aby miały dostęp do statystyk. To jest obowiązkowe. A jeśli już macie intranet, zapytajcie IT lub dostawcę tego rozwiązania, czy przypadkiem takiego modułu nie ma i być może mogliby Wam dać do niego dostęp. Zdarzyło mi się też słyszeć na szkoleniach z Wami, że statystyki są, ale ma do nich dostęp tylko IT. Wy także powinniście mieć do nich dostęp. Zadbacie o to, jeśli chcecie działać profesjonalnie w tym zawodzie.

Na jakie statystyki warto zwracać uwagę, gdy zajmujesz się komunikacją wewnętrzną? Kilka podpowiedzi ode mnie:
1.    liczba użytkowników – warto wiedzieć, ile osób korzysta z naszego narzędzia w poddziale na dzień, tydzień, miesiąc, kwartał i rok. A jeśli jeszcze dałoby się podejrzeć, kim są – np. z jakich działów, rejonów kraju itp., to byłoby cenne do dalszej analizy

2.    wejścia na podstrony – kolejny niezbędnik, czyli podglądanie, które strony cieszą się jakim powodzeniem

3.    czas spędzany na danej podstronie – to pokazuje nam, czy wejście np. na dany artykuł na stronie głównej było przypadkowe i użytkownik natychmiast wyszedł, czy może siedział tam 4 minuty, więc jest szansa, że zapoznał się z tekstem. Szansa, bo pewności nie mamy

4.    pora dnia – o której godzinie nasi pracownicy czytają intranet i jego poszczególne części. To dla nas podpowiedź, o której godzinie publikować dane treści

5.    pobrania dokumentów – jeśli publikujemy w intranecie np. PDF-y czy prezentacje ppt, dobrze byłoby wiedzieć, ile osób je pobiera. Samo wejście na stronę z prezentacją nie oznacza, że do niej zajrzano. Liczba otwarć takiego dokumentu też byłaby pomocna

6.    mapa podróży użytkowników – jak po intranecie chodzą nasi pracownicy, gdzie idą ze strony głównej, jak się poruszają do całym narzędziu

7.    odtworzenia wideo – jeśli publikujemy wideo w intranecie, warto wiedzieć, ile osób obejrzało wideo, w którym momencie pracownicy zakończyli oglądanie, czy obejrzeli do końca. To samo dotyczy podcastów, jeśli z nich korzystacie

8.    interakcje – jeśli nasz intranet ma elementy społecznościowe jak komentowanie czy dawanie lajków czy serduszek, również przydałyby się zbiorcze dane o liczbie takich aktywności

9.    wersja mobilna – jeśli dodatkowo intranet dostępny jest na telefonie, warto mieć możliwość wygenerowania oddzielnych statystyk dla wersji mobilnej, aby porównywać, ile osób korzysta z komputerów, ile ogląda intranet na telefonie. To dla nas ważna podpowiedź, aby kolejne treści dopasowywać do urządzenia, na którym są wyświetlane

10.    zewnętrzne wejścia – przejścia z innych miejsc do intranetu, np. publikujemy link w newsletterze wysyłanym mailem. Link kieruje po więcej informacji, które są dostępne w intranecie i wtedy w statystykach intranetu widzimy, skąd przyszli użytkownicy. Oczywiście statystyki newslettera też nam mogą to powiedzieć – tak, tak, newslettery też powinny być mierzone

11.    zapytania w wyszukiwarce – tu także będziemy mieli wiele podpowiedzi, czego szukają nasi pracownicy w intranecie, jakie słowa są popularne, bo np. jeśli w każdym miesiącu 100 razy szukają danego dokumentu, to może warto wyciągnąć go na stronę główną, do menu czy w jakiś inny sposób, aby był szybko dostępny

To kilka podstawowych elementów, które warto analizować, po to, aby wyciągać wnioski i na ich podstawie wprowadzać zmiany. Jeśli macie pomysł na jeszcze jakiś miernik, dajcie znać. Chętnie dodam go do tej listy.  

******

Sprawdźcie też:
Facebooka bloga @blogkwok,  LinkedIn (zapraszam do sieci kontaktów) i na Twittera @maja_biernacka
szkolenia otwarte i kursy na platformie z komunikacji wewnętrznej
• newsletter – zapisz się tutaj i odbierz bezpłatnego ebooka

Grafiki: Pixabay.com