Blog KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA OD KUCHNI

Jak pomóc pracownikom w tworzeniu wewnętrznego contentu

Często naszym komunikacyjnym celem jest angażowanie pracowników we współtworzenie treści do wewnętrznych narzędzi komunikacji wewnętrznej. Nie możemy jednak oczekiwać od wszystkich pracowników, że treści, które nam dostarczą, będą wysokiej jakości.

Czasami opowiadacie mi podczas szkoleń, że nie macie czasu na edytowanie tych tekstów i ja to rozumiem. Ale też musimy mieć na uwadze to, że ci pracownicy nie zostali zatrudnieni po to, by dobrze pisać. Nie możemy wymagać od nich znajomości podstawowych zagadnień dziennikarskich. Oni znają się na innych kwestiach, o których my nie mamy pojęcia i pewnie nie chcemy mieć pojęcia. Dlatego jeśli Waszym celem jest rozkręcenie zaangażowania pracowników we współtworzenie treści do gazety, intranetu, portalu społecznościowego czy newslettera, nauczcie ich pisać.

Co możemy zrobić, by podnieść jakość tekstów tworzonych przez pracowników? Kilka podpowiedzi poniżej:
1.    Pokazuj poprawki, dopisz do nich komentarze, dlaczego dana kwestia została w taki sposób zmieniona. Wszyscy nie przeczytają, wszyscy nie zapamiętają, ale jakaś grupa tak i jest szansa, że następnym razem wybranych błędów już nie popełnią.
2.    Wyjaśniaj pojęcia i tłumacz zasady. Pracownicy nie muszą wiedzieć, czym jest śródtytuł, notka bio, że warto dodać cytaty, a ilustracje trzeba podpisać i należy podać źródło. Przypominaj im o tym. I znowu – część zapamięta i następnym razem doda wybrany element, a może nawet dwa do swojego tekstu.

3.    Zorganizuj szkolenie z pisania dla wybranych pracowników, na zaangażowaniu których Ci szczególnie zależy. Możesz samodzielnie zorganizować takie lekcje lub zaprosić do tego osobę z zewnątrz – dziennikarza lub Biernacką. Od lat prowadzę takie szkolenia właśnie dla osób z różnych działów (BHP, kadry, prawnicy, IT, produkcja itd.) – jest bardzo praktyczne i pozwala oswoić się z podstawami i je przećwiczyć (program jest tutaj; obecnie to szkolenie jest dostępne jako zamknięte i indywidualne online; już wkrótce pojawi się także w wersji otwartej na sali szkoleniowej – na razie ustaliłam termin i znajdziecie go tutaj). Słyszałam po nim i czytałam w opiniach, że pracownicy spodziewali się nudów, a tu zaskoczenie – ciekawie i dużo ćwiczeń.

4.    Jeśli dany pracownik ma duże opory przed pisaniem, zaproponuj wywiad. Na pytania odpowiada się łatwiej. Możesz też nagrać rozmowę, by potem ją spisać. Tak, wiem to zajmuje dużo czasu, ale jeśli chcemy rozkręcić komunikację, musimy działać.
5.    Nie zniechęcaj. Najgorsze, co możemy zrobić, to krytykować nadesłany materiał, wytykać wstrętnie błędy i głośno narzekać na nasz trudny edytorski los. To zniechęca. Szanse, że te osoby wrócą z kolejnymi tekstami maleją. Dlatego powstrzymaj się od kąśliwych uwag, ale jeśli edytujesz tekst pracownika, wyjaśnij na spokojnie, w jakim celu to robisz. W końcu to pracownik będzie autorem, więc powinno mu również zależeć na tym, aby tekst był wysokiej jakości i dobrze się go czytało.

6.    Pokazuj działania innych. Pracownicy mogą mieć obawy przed pokazaniem się ze swoim tematem czy jako autor tekstu. Pokazuj, że inni już to zrobili i przeżyli. Pokazuj efekty ich pracy i osiągnięcia, np. statystyki przeczytania danego artykułu, liczbę pozytywnych reakcji na niego.  
7.    Pokazuj korzyści z tworzenia takich treści. Może to być dzielenie się wiedzą, budowanie wizerunku eksperta przez pracownika, autora tekstu, pokazywanie wpływu na działanie firmy, postępy w realizacji strategii itp.
8.    Pamiętaj o dobrym słowie. Drobnostka a działa cuda. Chwal za dobre rozwiązania.

Wasze pomysły
Co jeszcze powinnam dodać do tej listy? Jakie rozwiązania zadziałały w Waszych firmach? Jak udało się Wam zachęcić pracowników do pisania? Dajcie znać w mailu (kontakt) lub mediach społecznościowych bloga (facebook), chętnie dopiszę.

Mini ebook o angażowaniu
Przypominam też, że niedawno ukazał się mój nowy, bezpłatny ebook o tym, jak zaangażować pracowników w komunikację wewnętrzną. Możecie go pobrać tutaj.

******

Sprawdźcie też:
Facebooka bloga @blogkwok,  LinkedIn (zapraszam do sieci kontaktów) i na Twittera @maja_biernacka
szkolenia otwarte z komunikacji wewnętrznej (także online)
• newsletter – zapisz się tutaj i odbierz bezpłatnego ebooka

Fot. Pixabay.com