Blog KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA OD KUCHNI

Jak skoczyć mocniej w karierze w komunikacji wewnętrznej

Są 3 poziomy, o które powinniśmy według mnie zadbać, jeśli chcemy rozwijać się w komunikacji wewnętrznej i odnotować zauważalny skok. Potrzebujesz konsultacji ze mną w tym temacie – czytaj do końca.

Ku przestrodze

Stali czytelnicy mojego bloga pamiętają być może historię, którą opisywałam przed laty o osobie, która miała wiele lat przepracowanych w komunikacji, ale mimo to nie mogła znaleźć pracy. Gdy zobaczyłam jej CV i porozmawiałam z nią chwilę, okazało się, że ona wiele chciała zrobić w swoim obecnym miejscu pracy, a siedziała już tam z 6 czy 7 lat, ale… szef jej nie pozwalał. W końcu po tylu latach postanowiła poszukać nowego miejsca dla siebie. I był problem. Nigdzie jej nie chcieli.

Na rozmach o pracę nie miała za bardzo, co powiedzieć. Bo co mogła mówić? Że przez lata próbowała, namawiała szefa na kolejne działania, projekty, a on mówił nie? Próby to za mało. Dlatego jeśli Ty też patrząc wstecz na swoją ścieżkę zawodową w obecnym miejscu pracy, widzisz tylko próby a nie konkretne kroki, które Cię rozwijają, to zastanów się, gdzie zmierzasz.

Według mnie, chcąc rozwijać się w komunikacji wewnętrznej, powinniśmy zwrócić uwagę na 3 elementy:

1. WIEDZA O KOMUNIKACJI na 2 sposoby

Wiedza. Bez tego nie ruszymy. Można uczyć się w praktyce, już gdzieś pracując. Ale według mnie i tak zawsze warto mieć teoretyczne podstawy w każdym zawodzie. Tak jest po prostu łatwiej. Dziś dostęp do bezpłatnej wiedzy jest ogromny. Mówienie, że nie mam pieniędzy na naukę, to żadna wymówka.

I tu widzę 2 możliwe ścieżki nauki:

A) startujesz i chcesz poszerzać swoją wiedzę ogólnie, czyli chcesz zataczać coraz większe koło wiedzowe
B)  masz już podstawową wiedzę o komunikacji wewnętrznej i teraz chcesz skupić się na poszerzaniu wiedzy na 1 konkretny temat, aby mocno pogłębić swoją wiedzę w danym obszarze, wątku

wersja A ogólna:

Proponuję poszukać 1-2 miejsc w internecie o komunikacji wewnętrznej, które będziesz śledzić. Dlatego tylko 1-2? Bo jeśli weźmiesz się za śledzenie 54 blogów, 16 webinarów i 32 podcastów, to niczego się nie nauczysz. Za duży chaos. Za duże rozproszenie. Skup się na 1-2 nauczycielach, np. blogerach i zmuś się do regularnego czytania i słuchania treści tworzonych przez nich. Z własnego doświadczenia wiem, że takie rozwiązanie jest bardzo skuteczne. Nie ma ciągłego skakania i szukania nie wiadomo czego.

Bezpłatna wiedza jest na blogach, w podcastach, na webinarach, w mediach branżowych. W prawej kolumnie mojego bloga znajdziesz kilka inspirujących miejsc.

wersja B tematyczna:

Tu też warto czytać, ale w tej wersji – gdy chcesz skupić się na 1 wątku tematycznym, nie chodzi o bezmyślne czytanie wszystkiego, jak leci. Zaplanuj, czego chcesz się nauczyć i załóż sobie czas, jaki chcesz na to przeznaczyć.

Np. w tym miesiącu skupiam się na poszerzaniu swojej wiedzy o komunikowaniu zmian w firmie albo wszystko, co będę czytać w tym miesiącu ma dotyczyć budowania strategii komunikacji wewnętrznej w firmie. Wtedy mówisz swojemu mózgowi, na czym ma się skupić. Wtedy wszystko, czemu poświęcisz czas, będzie dotyczyło 1 wątku.

I tu możesz skakać po blogach, webinarach i podcastach. Każdy nauczyciel inaczej podejdzie do tego samego tematu, podzieli się innym doświadczeniem. Więc w tej wersji takie skakanie według mnie ma sens.  

Aby pogłębić swoją wiedzę w danym temacie dot. komunikacji wewnętrznej, warto też rozważyć udział w szkoleniu w tym temacie. Szkolenia tematyczne mają to do siebie, że wiedza tam omawiana jest skondensowana, ułożona i nauczyciel pokazuje konkretny proces dot. danej kwestii. Poza tym masz możliwość zadawania pytań, przećwiczenia wybranych elementów pod okiem szkoleniowca.  

Zanim jednak wybierzesz miejsce nauki, odpowiedz sobie na kilka pytań:

  •     czego chcesz się nauczyć?
  •     który temat Cię interesuje?
  •     czy nauczyciel ma w tym doświadczenie czy tylko wiedzę?

Stawiaj na praktyków. U mnie na szkoleniach jest nie tylko wiedza, ale i przykłady, dzielę się moim doświadczeniem z realizacji projektów w firmach, wyposażam uczestników w szablony do pracy, matryce i inne cuda, aby było Wam łatwiej śmigać w komunikacji. Mówię też, które książki warto przeczytać, a które pasują do omawianej tematyki szkolenia.

Wszystko po to, abyście poczuli różnicę w swojej pracy. I abyście, gdy np. pójdziecie na kolejną rozmowę o pracę mogli powiedzieć: wiem, jak opracować strategię komunikacji, wiem, jak wykonać badanie komunikacji – jak przeprowadzić grupy fokusowe, mam szablony do pracy – wiem, jak planować wewnętrzne kampanie.  

2. DOŚWIADCZENIE w realizacji projektów komunikacji wewnętrznej

Wiedza jest ważna, ale bez przećwiczenia tego w praktyce pozostaje zalegającą teorią na półkach w mózgu. Dlatego szukaj możliwości jej wykorzystania.

I tutaj obserwuję czasami problem. Osoby, z którymi mam do czynienia np. na szkoleniach czy podczas pracy projektowej, często mają dużą wiedzę, ale… w praktyce tego nie widać. Dlaczego? Według mnie pracują za szybko, mają za dużo zadań, chcą jak najszybciej się ich pozbyć, bo w kolejce czekają kolejne. A w takiej sytuacji nie ma za bardzo czasu na przemyślenie, jak zrobić dane zadanie najlepiej.

Czy w takiej sytuacji wykorzystujesz całą swoją wiedzę i potencjał? No nie. Do przemyślenia, czy to nie jest przypadkiem o Tobie.

Do przemyślenia jeszcze 1 kwestia, którą obserwuję. Spotykam osoby, które mają kilka lat doświadczenia w komunikacji wewnętrznej. A nigdy nie pracowały w oparciu o plan komunikacji, persony, matryce narzędzi czy nigdy nie wypracowały strategii dla swoich komunikacyjnych działań. O łączeniu tych działań z biznesem nie wspominając.

Halo! To jak taka osoba pracuje w komunikacji wewnętrznej kilka lat? Zatrzymała się w rozwoju zawodowym, niestety. Przeanalizuj, jak to jest u Ciebie. Czy pracujesz w oparciu o narzędzia dedykowane dla naszego zawodu? Czy masz już może kilka lat doświadczenia w pracy w komunikacji wewnętrznej, ale wciąż ją robisz na kolanie i jakoś działa? Czy jakoś to Twój wymarzony poziom? Mam nadzieję, że nie. O narzędziach dla naszego zawodu pisałam tutaj: Każdy zawód ma swoje narzędzia – komunikatorzy wewnętrzni też. Znasz je? Stosujesz? Sprawdź moją checklistę. Rzuć okiem.

Zadbaj o siebie i swój warsztat. Nie dość, że będziesz mieć lepsze efekty w obecnym miejscu pracy i zbudujesz też swój wizerunek profesjonalisty w tym zawodzie, to jeszcze, gdy przyjdzie Ci szukać nowych wyzwań poza murami obecnej organizacji, pochwalisz się konkretami, a nie że jakoś się kulało przez kilka lat.  

3. ROZWÓJ INTERPERSONALNY

Zadbaj też o swój rozwój interpersonalny, a nie tylko ten dotyczący komunikacji wewnętrznej. Marzy Ci się praca w międzynarodowej korporacji i prowadzenie globalnych projektów? Super! Dopisz do swojej listy naukę języka obcego, jeśli jeszcze w nim nie śmigasz.

Chcesz w komunikacji wewnętrznej szkolić pracowników – naucz się, jak to robić. Chcesz wspierać kadrę kierowniczą w rozwoju ich kompetencji komunikacyjnych? Może warto tu postawić na coaching, a w ramach Twojego rozwoju w komunikacji wewnętrznej także na komunikację liderską.

Przeanalizuj, co chcesz osiągnąć, czego Ci brakuje, które kompetencje komunikacyjne, a które interpersonalne warto więc rozwijać. Przygotuj plan działania i do dzieła!

KONSULTACJE ZE MNĄ

Jeśli masz wątpliwości, jak dalej rozwijać swoją karierę w komunikacji wewnętrznej, napisz do mnie, gdzie dziś jesteś, a gdzie chcesz dojść. Być może będę mogła podpowiedzieć, jak do tego podejść. Co przeczytać, czego posłuchać, gdzie zaglądać. Trochę już w tej komunikacji siedzę, wychodzi z 20 lat (rozważam zaprzestanie podawania tej liczby do wiadomości publicznej!), więc sporo już widziałam i słyszałam. Mój email znajdziesz na dole strony.     

******

Sprawdźcie też:
Facebooka bloga @blogkwok,  LinkedIn (zapraszam do sieci kontaktów) i na Twittera @maja_biernacka
szkolenia otwarte i kursy na platformie z komunikacji wewnętrznej
• newsletter – zapisz się tutaj i odbierz bezpłatnego ebooka

Grafika: Pixabay.com