Blog KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA OD KUCHNI

Jak wzmacniać kompetencje komunikacyjne kadry kierowniczej?

Według badania State of the Sector (wpis Managerze, dziel się informacjami z pracownikami) kadra kierownicza, z którą jako pracownicy każdego dnia mamy do czynienia, ma najniższe kompetencje komunikacyjne. A to oznacza, że osoby, z którymi pracujemy i z którymi komunikujemy się najczęściej w pracy, nie zawsze wiedzą, jak robić to skutecznie. A nawet jeśli wiedzą, to w praktyce nie potrafią tego zastosować.

Jako specjaliści ds. komunikacji wewnętrznej powinniśmy wspierać kadrę kierowniczą w rozwoju kompetencji komunikacyjnych. Co możemy zrobić? Kilka wskazówek poniżej:

1.    Szkolenia i warsztaty z komunikacji – dobrze dobrane tematycznie mogą być ciekawym i skutecznym wsparciem w podnoszeniu kompetencji komunikacyjnych kadry kierowniczej. Możemy je zorganizować we współpracy z trenerem zewnętrznym lub to my możemy wcielić się rolę osoby szkolącej. W miejsce jedno- czy dwudniowego szkolenia zewnętrznego możemy zaplanować kilka krótkich spotkań, które przeprowadzimy sami. Być może nawet taka forma będzie łatwiejsza dla managera do wrzucenia w pełen innych spotkań kalendarz. Oprócz części teoretycznej, warto zaplanować też ćwiczenia utrwalające omówioną wiedzę. Przygotowując część teoretyczną, możemy mieć wrażenie, że będziemy omawiać banalne zagadnienia, o których wszyscy już słyszeliśmy. Teoretycznie tak, ale w praktyce o nich często zapominamy albo mamy świadomość, że tak powinniśmy komunikować się, ale nie wiemy, jak to konkretnie zrobić lub brakuje nam motywacji do zmiany. Poza tym przypomnień i promowania dobrych praktyk nigdy nie jest za wiele, dlatego warto przypominać nawet takie banały jak to, że komunikacja bezpośrednia jest skuteczniejsza niż elektroniczna.

2.    Coaching – kolejnym rozwiązaniem, podczas którego manager skupi się podnoszeniu swoich kompetencji komunikacyjnych, może być coaching nastawiony właśnie na ten temat. Taka indywidualna współpraca z coachem może być bezpieczniejszym rozwiązaniem dla niektórych managerów niż otwarte mówienie o problemach komunikacyjnych na forum podczas szkolenia. Praca z coachem zakłada indywidulane podejście do osoby, z którą pracuje oraz dobór zagadnienia adekwatnego do problemu, z jakim boryka się dana osoba.

3.    E-learning – ta forma sprawdzi się dla osób, które wolą pracować samodzielnie. Trudno mi jednak wyobrazić sobie wiecznie zajętą kadrę kierowniczą, która znajduje czas na to, aby przejść przez kolejny moduł szkolenia z komunikacji na platformie e-learningowej, a na koniec zaliczyć test. Jeśli jednak w Waszych firmach to działa, warto pomyśleć o wdrożeniu modułu poświęconego np. komunikacji interpersonalnej i wewnętrznej.   

4.    Inspirujące lektury – mogą być uzupełnieniem szkolenia stacjonarnego lub tego na platformie e-learningowej. Warto wtedy kupić do firmowej biblioteczki lub po egzemplarzu dla kadry kierowniczej książki poświęcone zagadnieniom komunikacji w zespole, efektywnej współpracy, budowaniu wewnętrznego wizerunku czy innych zagadnieniom z obszaru komunikacji wewnętrznej, psychologii społecznej czy HR. Warto również poszukać pretekstu, aby wręczyć książki managerom. Można to zrobić po szkoleniu, po zaliczeniu kolejnego modułu na platformie e-learningowej czy jako zaproszenie na szkolenie. Sprawdźcie poniższe wpisy – być może znajdziecie tam podpowiedzi tytułów wartych rozważenia:

•    Co czyta specjalista ds. komunikacji wewnętrznej
•    Wasze propozycje – co czyta specjalista ds. komunikacji wewnętrznej

5.    Przykład z góry – to chyba najskuteczniejsze narzędzie do podnoszenia kompetencji kadry kierowniczej. Jeśli ludzie, którymi otaczają się managerowie, a szczególnie ich przełożeni mają wysokie kompetencje komunikacyjne, a dodatkowo są w stanie świadomie edukować swoich podwładnych w tym zakresie, efekty będą najwyższe. Siła autorytetu i możliwość na bieżąco podglądania efektów skutecznej komunikacji z otoczeniem to najlepsze rekomendacje. Dlatego jeśli macie wśród wyższej kadry kierowniczej takie osoby, pomyślcie, jak możecie wykorzystać ich kompetencje do inspirowania osób na niższych stanowiskach.

6.    Wsparcie w bieżącej komunikacji – nasze codzienne wsparcie komunikacyjne dla kadry kierowniczej, jeśli jest skuteczne, z pewnością nie tylko zachęci ich do częstszego korzystania z naszych usług, ale także podniesie kompetencje komunikacyjne. Pod warunkiem, że będziemy tłumaczyć, dlaczego w taki a nie inny sposób zamierzamy zakomunikować pracownikom dany temat, dlaczego manager powinien wykorzystać właśnie to narzędzie, a nie inne. Edukujmy na temat zalet rozwiązań, które stosujemy i proponujemy, konsultujmy i korygujmy propozycje zgłaszane przez managerów, zawsze tłumacząc swoje decyzje. To też dobry moment na przemycenie treści edukacyjnych dotyczących komunikacji. Łatwiej i szybciej wdrażamy zmianę, jeśli rozumiemy jej sens.

Zdaję sobie sprawę z tego, że niektóre zaproponowane rozwiązania to spore koszty dla firm i nie wszędzie uda się je wykorzystać. Dużo jednak możemy zrobić sami jako specjaliści ds. komunikacji wewnętrznej. Edukowanie, tłumaczenie i promowanie dobrych praktyk w zakresie komunikacji wśród kadry kierowniczej kosztuje tyle, co nasz czas.
Chętnie poznam Wasze propozycje, jak Wy dbacie o podnoszenie kompetencji komunikacyjnych kadry kierowniczej. Dajcie znać w komentarzach poniżej lub na Facebooku bloga. A jeśli zrealizowaliście ciekawy projekt w tym obszarze, pamiętajcie, że na blogu jest miejsce na Wasz gościnny wpis lub wywiad.

******

Sprawdźcie też:
Facebooka bloga @blogkwok,  LinkedIn (zapraszam do sieci kontaktów) i na Twittera @maja_biernacka
szkolenia otwarte z komunikacji wewnętrznej (także online)
• newsletter – zapisz się tutaj i odbierz bezpłatnego ebooka

Fot. gratisography.com