Blog KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA OD KUCHNI

Jak znaleźć temat? U nas nic się nie dzieje!

Fajnie byłoby, gdybyś do naszych ćwiczeń na szkolenie dodała takie z poszukiwania tematów do artykułów do gazety – usłyszałam od Asi, gdy przygotowywałam ćwiczenia do kolejnego szkolenia zamkniętego z pisania w komunikacji wewnętrznej (więcej informacji o tym szkoleniu znajdziecie tutaj). A skoro przygotowałam materiały, to postanowiłam napisać o tym i dla Was, bo wiem, że czasami jest z tym problem.

Tematy leżą na ulicy
Być może słyszeliście już to – tematy leżą na ulicy. Tak mawiają dziennikarze i jako była dziennikarka podpisuję się pod tym. Nie przypominam sobie, abym kiedyś miała jakiś większy problem ze znalezieniem tematu do materiału dziennikarskiego. Także gdy odpowiadałam za gazetę wewnętrzną potem podczas pracy w Allegro.
Czasami jednak mimo że w naszym zespole czy w firmie dużo się dzieje, mamy trudności w znalezieniu tematu do artykułu. Stąd dziś wpis z podpowiedziami, jak możemy szukać tematów.

Na co warto zwrócić uwagę, gdy szukasz tematów do gazety wewnętrznej, newslettera czy intranetu?

1.    ZADANIA I PROJEKTY
Sprawdź listę najważniejszych projektów, które toczą się w firmie i określ, które są już na etapie, o którym warto poinformować pracowników. Czasami pretekstem może być start, innym razem przełomowy moment, a zazwyczaj zakończenie projektu sukcesem.
Warto też sięgnąć głębiej i wybrać ważne, ciekawe, a może nieszablonowe zadania, które realizują pracownicy i na nich się skupić. Takie działanie ma na celu nie tylko informowanie, ale też integrację pracowników, przybliżanie ich siebie nawzajem.

2.    STRATEGIA, CELE
Ważne jest, aby w komunikacji wewnętrznej pokazywać pracownikom związek pomiędzy tym, co robią i tym, co dzieje się w firmie a strategią biznesową. Łącz ich bieżącą pracę z głównymi celami biznesowymi i mów lub pisz o tym ludzkim głosem i przystępnym językiem. Łatwiej im będzie zrozumieć, jak to, co robią przyczynia się do realizacji wielkiej strategii. Możesz to przedstawić z perspektywy zespołu lub danego pracownika, by pokazać, jak wspiera realizację strategii firmy.

3.    PRODUKTY I USŁUGI
W komunikacji wewnętrznej najważniejsi są ludzie i to oni powinni mówić w komunikacji i to o nich powinna być komunikacja. Produkty i usługi (na których opiera się biznes) są ważne, ale o nich też powinniśmy mówić przez pryzmat ludzi, którzy je tworzą. To ważne, aby pracownicy znali dobrze produkty czy usługi, na których opiera się firma, w której pracują. Taka wiedza jest ważna nie tylko do codziennej pracy, ale pozwala także być ambasadorem firmy poza murami organizacji.
Łatwiej też zrozumieć usługę czy produkt, gdy w ludzki sposób opowie o niej pracownik, który za nią odpowiada niż gdy podamy pracownikom suchy opis tego, jak działa usługa czy jaki jest produkt.  

4.    LUDZIE
W komunikacji wewnętrznej obecność ludzi jest niezbędna. Nie tylko mów i pisz o nich, ale też pytaj ich o podpowiedzi w zakresie tego, co się w firmie dzieje, a o czym watro poinformować szerszą publiczność. Rozmawiaj, dopytuj, szukaj ciekawostek, przełomowych momentów, zmian, postępów i sukcesów. One na pewno tam są. Pytaj też przełożonych o osiągnięcia ich zespołów. Nie ma nic złego w chwaleniu się, jeśli oczywiście nie jest nachalne i naciągane.

5.    HR
Kwestie pracownicze to te, które są najważniejsze dla pracowników i najbardziej ich interesują. Nie ta wielka strategia firmy, wyszukane cele, kolorowe kampanie czy złożone projekty. W HR-ach wciąż są tematy do wykorzystania i omówienia. Nawet jeśli już były omawiane, to i tak co jakiś czas warto je przypomnieć. Tym bardziej, że w firmie pojawiają się nowi pracownicy, dla których te informacje mogą być nowe. Benefity, zasady wynagradzania, regulaminy pracy itp. – wybierz ważne elementy i to na nich skup się podczas komunikowana.  

6.    PLANY NA PRZYSZŁOŚĆ
Kolejny punkt, o którym warto mówić i pisać, to plany firmy na przyszłość, także plany poszczególnych zespołów. Tym bardziej, jeśli są to kwestie dotyczące dużej grupy pracowników czy wręcz wszystkich. Dopytuj, jakie są plany i jeśli to możliwe (czasami są tajne), komunikuj je, aby pokazywać pracownikom, w jakim kierunku zmierza firma. Zastanów się też, kto byłby najlepszym nadawcą takich komunikatów dotyczących przyszłości firmy.

7.    OSIĄGNIĘCIA
Kolejna kategoria tematów to osiągnięcia – w skali firmy, zespołu i pracownika. Monitoruj postępy i efekty pracy. Sprawdzaj sukcesy i je odnotowuj. Warto chwalić się wyróżnieniami, sukcesami, nagrodami, ale też np. wywieraniem pozytywnego wpływu na otoczenie czy środowisko.  

8.    CIEKAWOSTKI
Warto też poszperać i poszukać ciekawostek. Zastanów się, co ciekawego robią zespoły, jak pracują, z czym się mierzą na co dzień, z jakich maszyn, metod, programów czy systemów korzystają. Poszukaj ciekawych faktów i pokaż je w ciekawy sposób.

Nie da się?
Uwierzcie mi, da się. Przerabiałam to nieraz. Pamiętam moją współpracę z jedną z firm, gdzie też na początku słyszałam, że u nich nic się nie dzieje i nie będzie, o czym pisać. Po jakimś czasie naszej współpracy i moich podpowiedziach, osoba, która odpowiadała za komunikację, sama śmiała się z siebie, bo gdy chodziła po firmie, wciąż wynajdowała tematy i od razu rzucała się na nie z aparatem a do ludzi z pytaniem, czy jej o tym opowiedzą. Pochodźcie, popytajcie, na pewno znajdziecie.

Wasze sposoby
A jakie Wy macie metody szukania tematów? Dajcie znać w komentarzu poniżej (to nie boli – sprawdźcie sami) lub na Facebooku bloga.

Szkolenie z pisania
A jeśli szukacie szkolenia z pisania w komunikacji wewnętrznej, to po szczegóły zapraszam tutaj.

Ja właśnie prowadziłam to szkolenie na Ziemi Łowickiej. Wróciłam z baaardzo pozytywnymi opiniami...

 …i łowickim prezentem! Asiu, jeszcze raz dziękuję!

 

Fot. MB; Pixabay.com