Blog KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA OD KUCHNI

Jak zostać specjalistą ds. komunikacji wewnętrznej

Jakie wykształcenie powinien mieć dobry specjalista ds. komunikacji wewnętrznej? Czy studiowanie public relations wystarczy? A może nie wykształcenie a tylko doświadczenie okazuje się być najskuteczniejszą bronią w rękach ekspertów od komunikacji wewnętrznej?

Jak zwykle w takich przypadkach nie ma jednoznacznej odpowiedzi, który kierunek jest lepszy. Miałam okazję spotkać studenta ostatnich lat studiów public relations, który nie wiedział, czym jest briefing prasowy oraz absolwentkę etnolingwistyki, która świetnie rozumiała specyfikę komunikacji wewnętrznej, bo miała doświadczenie w PR choć nigdy tego nie studiowała. Sama jestem przykładem osoby, która nie jest przesadnie wykształcona w tym kierunku – skończyłam politologię o specjalności stosunki międzynarodowe (chciałam iść na dziennikarstwo – stąd bliżej do PR, ale wszyscy dziennikarze, z którymi wówczas pracowałam, a byłam już wtedy praktykiem - odradzali mi to). Potem poszłam na studia podyplomowe z public relations, gdzie komunikacji wewnętrznej było tyle, co nic. Już wtedy jednak praktykowałam komunikację wewn. i szerzej public relations, więc mogłam wiedzę z uczelni przenosić na praktykę w pracy. I to było cenne doświadczenie.

Co więc jest najlepsze? Najskuteczniejsza oczywiście okazuje się synergia kilku obszarów wiedzy. Po latach pracy w PR z pewnością mogę powiedzieć, że najbardziej przydatne obszary do studiowania i poszerzania wiedzy, by dobrze czuć się w komunikacji wewn., to: PR, komunikacja wewnętrzna, psychologia społeczna, HR i dziennikarstwo. Przydatne są też: marketing, zarządzanie, employer branding, coaching, social media, ale także zarządzanie wiedzą.

Co pomogło mi najbardziej skoro nie miałam kierunkowego wykształcenia? O tym na końcu wpisu.

Co więc sprawdza się najbardziej i dlaczego?

Public relations – z pewnością studiowanie tego kierunku daje możliwość poznania narzędzi komunikacji, nie tylko wewnętrznej. To także okazja do poznania zasad właściwych dla komunikacji,  otrzaskania się z pojęciami i case’ami z branży.

Psychologia społeczna – to według mnie najlepszy kierunek dla zrozumienia zasad rządzących komunikacją wewnętrzną. Interesuję się nią od dawna, także coachingiem i wydaje mi się, że poznanie mechanizmów kierujących zachowaniem ludzi dało mi najwięcej wiedzy, którą wykorzystuję w swojej pracy. Dla mnie komunikacja to po prostu psychologia. Zasady działania narzędzi PR można się nauczyć, ale jeśli nie zrozumiemy motywów rządzących ludźmi, ich potrzeb i oczekiwań, trudno nam będzie chociażby zaangażować pracowników w proces komunikacji.

Dziennikarstwo – ciekawe pisanie, poprawne wysławianie się, poznanie różnorodności form przekazu – z pewnością przyda się w pracy na stanowisku dot. komunikacji wewnętrznej. Pomocne będą też podstawy prawa prasowego i autorskiego.

Marketing – promocja, reklama – bez tego nie obejdziemy się także w komunikacji wewnętrznej. Bo sam dobry kontent to za mało. Trzeba to jeszcze umieć pokazać i sprzedać.

Zarządzanie – najbardziej pomocne wydaje mi się być zarządzanie projektami. Pomaga usprawniać pracę, dobrze ją zorganizować i odnaleźć się w wielości realizowanych projektów.

HR – komunikacja wewnętrzna opiera się na relacjach międzyludzkich, na potrzebach pracowników, a stąd bardzo blisko do HR. Tak też wykształcił się employer branding (czyli budowanie wizerunku pracodawcy), który jest na pograniczu PR i HR.

Employer branding – budowanie wizerunku pracodawcy odbywa się nie tylko za zewnątrz organizacji, ale i wewnątrz niej. I tak naprawdę tu powinno się zacząć. Od jej pracowników, zasad, reguł i kultury organizacyjnej.

Komunikacja wewnętrzna – coraz częściej mówi się w naszym kraju o komunikacji wewnętrznej także na poziomie uczelni wyższych. Zdarzają się nawet studia podyplomowe w tym zakresie.

Socjologia – nie tylko w kontekście większej wiedzy o różnych grupach społecznych, ale także w zakresie organizacji badań, które w komunikacji wewnętrznej również są ważne.

Pomocne jest także studiowanie czy zdobycie wiedzy w następujących obszarach:

Coaching – przydatny przede wszystkim, gdy chcemy wyjść z komunikacją wewnętrzną w firmie poza newsy w intranecie i wydawanie magazynu firmowego. Skuteczne wspieranie kadry zarządzającej w komunikacji z pracownikami, prowadzenie szkoleń wewnętrznych dla zarządu i pracowników czy budownie personal brandingu konkretnych osób czy zespołów – to wyższy stopień wtajemniczenia w obszarze komunikacji. Tu coaching i jego wachlarz narzędzi może być bardzo pomocny.

Social media –  narzędzia komunikacji wewnętrznej mają w sobie elementy mediów społecznościowych. Zdarza się także, że firmy wspierają się social mediami zewnętrznymi np. Facebookiem w swojej komunikacji wewnętrznej, traktując taki zewnętrzny kanał jako jedno z narzędzi komunikacji wewnętrznej. Poznanie zasad rządzących tymi narzędziami na poziomie wyższym niż podstawowy, czyli wzniesienie się ponad publikowanie wpisów, z pewnością pomoże w zarządzaniu komunikacją wewn.

Zarządzanie wiedzą – bliżej mu do obszaru HR, ale i wiedza w tym obszarze może być pomocna w realizacji projektów komunikacji wewnętrznej np. przy projektowaniu narzędzi do wymiany wiedzy i doświadczeń pomiędzy pracownikami.

Co mi pomogło najbardziej? Szkolenia! W czasie, kiedy zaczynałam swoją przygodę z komunikacją wewnętrzną (rok 2007), o studiach w tym obszarze można było marzyć. Dlatego mi najbardziej przydały się szkolenia w firmach specjalizujących się w komunikacji wewnętrznej oraz przekładanie zdobytej wiedzy na praktykę podczas codziennej pracy. Dużo wtedy czytałam też o psychologii społecznej, którą po latach zamieniłam na coaching.

Co jeszcze dodalibyście do tej listy obszarów wiedzy przydatnych w pracy specjalisty ds. komunikacji wewnętrznej? Co Wam przydaje się najbardziej?

******

Sprawdźcie też:
Facebooka bloga,
• newsletter – raz w tygodniu nowy wpis z bloga w Waszych skrzynkach e-mailowych (zapisy – prawa kolumna bloga, sekcja newsletter),
szkolenia z komunikacji wewnętrznej – terminy najbliższych szkoleń.

 

Fot. MB/Poznań