Wyniki tych badań przydadzą się nam np. podczas przekonywania zarządu do wartości, jaką niesie sprawnie działająca komunikacja wewnętrzna w firmie. Niestety wciąż musimy udowadniać jej potrzebę i konieczność zorganizowanego i przemyślanego zarządzania komunikacją. I choć firmy nie są w stanie bez niej funkcjonować, jako specjaliści ds. komunikacji wewnętrznej wciąż zbyt często musimy wręcz walczyć (jak mi czasami opowiadacie podczas szkoleń) o możliwość zaistnienia z komunikacją w przestrzeni firmy, zamiast skupić się na jej sukcesywnym rozwijaniu.
Choć raport, na który się powołałam poniżej, jest sprzed kilku laty, pokazuje on wyniki badania, a z tym trudno dyskutować. W jednym ze swoich dorocznych raportów poświęconych komunikacji amerykańska firma Towers Watson (to firma konsultingowa działająca w obszarze HR i zarządzania ryzykiem) zaprezentowała wyniki analiz wskazujących na silną korelację występującą między efektywną komunikacją a wynikami finansowymi firmy. W ich badaniu wzięło udział 328 firm – 19% z Bliskiego Wschodu, 20% z Europy i 43% z USA.
Jako najbardziej efektywne w komunikacji firmy określili oni te, które ze swoimi wynikami na poszczególne pytania uplasowały się na 25% najwyższych pozycji w klasyfikacji. Mało efektywne to te, których wyniki ulokowały pośród 25% firm w dolnej części rankingu.
Według wyliczeń Towers Watson opublikowanych w raporcie „2009/2010 Communication ROI Study Report: Capitalizing on Effective Communication” (pol. Zyskiwanie na efektywnej komunikacji) organizacje, które mają wysoce efektywną komunikację w porównaniu do ich konkurentów ze słabą komunikacją:
1. osiągnęły prawie dwukrotnie wyższe wyniki finansowe,
2. miały 47% wyższe zwroty dla udziałowców w ostatnich 5 latach (chodzi o lata 2004-2009),
3. miały też 19,4% wyższą wartość rynkową.
Poza tym wskazali, że jest 3,5 razy bardziej prawdopodobne, że firmy o wysokiej skuteczności w zarządzaniu zmianą i w komunikacji będą przewyższać inne firmy w swojej branży.
Najbardziej skuteczne firmy tworzą bowiem zindywidualizowane wartości dla swoich pracowników (EVP – employee value proposition) i 3 razy częściej koncentrują się na zachowaniach, które przyczyniają się do sukcesu organizacji zamiast skupiać się na kosztach programu. (Dygresja: to teraz przypomnijmy sobie, co słyszymy, gdy idziemy do szefa, mówiąc, że mamy kolejny pomysł w zakresie usprawnienia komunikacji wewnętrznej; co częściej słyszymy: ile to kosztuje czy co z tego będziemy mieć?).
Co jest najbardziej obrazowe – badanie wykazało, że jeśli zainwestowalibyśmy 100 $ w 2004 r. w firmę z mało efektywną komunikacją, nasza inwestycja byłaby warta w 2009 r. 83 $, czyli stracilibyśmy pieniądze. Jeśli te same pieniądze zainwestowalibyśmy w firmę ze średnio działającą komunikacją, zarobilibyśmy po 5 latach 116 $, a po inwestycji w firmę z efektywną komunikacją zwrot wyniósłby 130 $, czyli zarobilibyśmy najwięcej.
Pełen raport możecie pobrać tutaj, choć nie wiem, czy jest sens mocno się w niego wczytywać ze względu na czas, jaki minął od jego wydania. Ostatni raport „2013 – 2014 Change and Communication ROI Study” dostępny jest tutaj.
******
Sprawdźcie też:
• Facebooka bloga,
• newsletter – raz w tygodniu nowy wpis z bloga w Waszych skrzynkach e-mailowych (zapisy – prawa kolumna bloga, sekcja newsletter),
• szkolenia z komunikacji wewnętrznej – terminy najbliższych szkoleń.
Grafika: Przecinek.com