Blog KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA OD KUCHNI

Jakość komunikacji wewnętrznej ma wpływ na wyniki finansowe firmy

Wyniki tych badań przydadzą się nam np. podczas przekonywania zarządu do wartości, jaką niesie sprawnie działająca komunikacja wewnętrzna w firmie. Niestety wciąż musimy udowadniać jej potrzebę i konieczność zorganizowanego i przemyślanego zarządzania komunikacją. I choć firmy nie są w stanie bez niej funkcjonować, jako specjaliści ds. komunikacji wewnętrznej wciąż zbyt często musimy wręcz walczyć (jak mi czasami opowiadacie podczas szkoleń) o możliwość zaistnienia z komunikacją w przestrzeni firmy, zamiast skupić się na jej sukcesywnym rozwijaniu.

 

Choć raport, na który się powołałam poniżej, jest sprzed kilku laty, pokazuje on wyniki badania, a z tym trudno dyskutować. W jednym ze swoich dorocznych raportów poświęconych komunikacji amerykańska firma Towers Watson (to firma konsultingowa działająca w obszarze HR i zarządzania ryzykiem) zaprezentowała wyniki analiz wskazujących na silną korelację występującą między efektywną komunikacją a wynikami finansowymi firmy. W ich badaniu wzięło udział 328 firm – 19% z Bliskiego Wschodu, 20% z Europy i 43% z USA.
Jako najbardziej efektywne w komunikacji firmy określili oni te, które ze swoimi wynikami na poszczególne pytania uplasowały się na 25% najwyższych pozycji w klasyfikacji. Mało efektywne to te, których wyniki ulokowały pośród 25% firm w dolnej części rankingu.

Według wyliczeń Towers Watson opublikowanych w raporcie „2009/2010 Communication ROI Study Report: Capitalizing on Effective Communication” (pol. Zyskiwanie na efektywnej komunikacji) organizacje, które mają wysoce efektywną komunikację w porównaniu do ich konkurentów ze słabą komunikacją:
1. osiągnęły prawie dwukrotnie wyższe wyniki finansowe,
2. miały 47% wyższe zwroty dla udziałowców w ostatnich 5 latach (chodzi o lata 2004-2009),
3. miały też 19,4% wyższą wartość rynkową.

Poza tym wskazali, że jest 3,5 razy bardziej prawdopodobne, że firmy o wysokiej skuteczności w zarządzaniu zmianą i w komunikacji będą przewyższać inne firmy w swojej branży.
Najbardziej skuteczne firmy tworzą bowiem zindywidualizowane wartości dla swoich pracowników (EVP – employee value proposition) i 3 razy częściej koncentrują się na zachowaniach, które przyczyniają się do sukcesu organizacji zamiast skupiać się na kosztach programu. (Dygresja: to teraz przypomnijmy sobie, co słyszymy, gdy idziemy do szefa, mówiąc, że mamy kolejny pomysł w zakresie usprawnienia komunikacji wewnętrznej; co częściej słyszymy: ile to kosztuje czy co z tego będziemy mieć?).

Co jest najbardziej obrazowe – badanie wykazało, że jeśli zainwestowalibyśmy 100 $ w 2004 r. w firmę z mało efektywną komunikacją, nasza inwestycja byłaby warta w 2009 r. 83 $, czyli stracilibyśmy pieniądze. Jeśli te same pieniądze zainwestowalibyśmy w firmę ze średnio działającą komunikacją, zarobilibyśmy po 5 latach 116 $, a po inwestycji w firmę z efektywną komunikacją zwrot wyniósłby 130 $, czyli zarobilibyśmy najwięcej.  

Pełen raport możecie pobrać tutaj, choć nie wiem, czy jest sens mocno się w niego wczytywać ze względu na czas, jaki minął od jego wydania. Ostatni raport „2013 – 2014 Change and Communication ROI Study” dostępny jest tutaj.     

******

Sprawdźcie też:
Facebooka bloga,
• newsletter – raz w tygodniu nowy wpis z bloga w Waszych skrzynkach e-mailowych (zapisy – prawa kolumna bloga, sekcja newsletter),
szkolenia z komunikacji wewnętrznej – terminy najbliższych szkoleń.

Grafika: Przecinek.com