Blog KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA OD KUCHNI

Każdy zawód ma swoje narzędzia – komunikatorzy wewnętrzni też. Znasz je? Stosujesz? Sprawdź moją checklistę

Czy korzystasz z narzędzi właściwych dla naszego zawodu? Hmm… Tak szczerze? Korzystasz? Nie, nie chodzi mi o intranety, mailingi czy newslettery. Już Ci wyjaśniam, o co mi chodzi.

Często niestety widzę i słyszę, że specjaliści komunikacji wewnętrznej nie korzystają z narzędzi dedykowanych naszemu zawodowi. I naprawdę nie wiem, dlaczego tak się dzieje i dlaczego niektórzy robią sobie taką krzywdę. Nie dość, że bez tych narzędzi utrudniamy sobie pracę, działamy dłużej i mniej skutecznie, to jeszcze odbieramy sobie profesjonalizm tego zawodu. A chcesz być profesjonalistą, prawdą?

Nie chcesz być strażakiem z wiadrem
Wyobraź sobie np. dentystę, który nie stosuje narzędzi właściwych dla tego zawodu. Odwiedzasz go, a tam żadnych wypasionych sprzętów, wierteł najnowszej generacji, tylko dłuto i pilniczek. Odważysz się usiąść na jego fotelu? Co sobie o nim pomyślisz? Amator! To nie może się udać! Nie będę ryzykować. Oczywiste, prawda?

Albo strażak bez profesjonalnego sprzętu przystępuje do akcji? Dramat. Nikt nie chciałaby, aby biegał z wiaderkiem do wielkiego pożaru budynku, bo wszyscy wiemy, że to nie skończy się sukcesem.

A w komunikacji wewnętrznej dajemy radę śmigać z tym wiaderkiem. I jakoś latami tak działamy i życie się toczy, chociaż efekty bywają różne, choć mogłyby być lepsze.

Co zrobić, aby było Ci wygodniej
A wiesz, że może być lepiej? Szybciej, profesjonalnie, sprawniej i wygodniej? Może. A nawet powinno, jeśli chcemy, aby postrzegano nas jako profesjonalistów, którzy wiedzą, co robią, mają do tego narzędzia i dowożą wyniki.

Jakie to są narzędzia? Do pracy w komunikacji wewnętrznej stosujemy następujące narzędzia - to moja checklista dla Ciebie:
•    badanie komunikacji wewnętrznej, zwane u nas audytem
•    strategia komunikacji wewnętrznej wraz z planem operacyjnym
•    plan komunikacji roczny
•    plan komunikacji dla wewnętrznych kampanii, wydarzeń i innych akcji, tzw. plan bieżący
•    persony lub matryca odbiorców do wykonania charakterystyk grup docelowych
•    matryca narzędzia, aby zrobić charakterystykę narzędzi komunikacji (np. intranet, mailingi, newslettery), które mamy

To podstawy. Niezbędnik. I o ile zrobienie badania i na jego podstawie strategii komunikacji wewnętrznej to bardziej zaawansowane rzeczy w naszej branży. O tyle plany, matryce i persony to minimum. To podstawy. Nie wiem, jak można pracować bez nich. Ja nie umiem.

Postaw na narzędzia i zobacz efekty
Co da Ci stosowanie tych narzędzi? Sporo! Moja lista jest naprawdę obszerna:
1.    uporządkujesz swoją pracę i pracę komunikacyjną innych zespołów np. za pomocą rocznego kalendarza (plan roczny), gdzie wszystkie działania zbierzesz razem w 1 kalendarz
2.    zaoszczędzisz czas i ułatwisz sobie pracę, bo mając szablony do pracy po prostu pracuje się łatwiej i szybciej, np. tworząc wewnętrzną kampanię opracowujesz plan bieżący, gdzie masz wszystko zaplanowane, zdefiniowane i ułożone

3.    skuteczniej zaplanujesz działania komunikacji wewnętrznej, ponieważ będziesz opierać się na analizach, które wykonasz dzięki tym narzędziom
4.    lepiej poznasz swoje narzędzia komunikacji i grupy docelowe, a im lepiej znasz to, z czym masz do czynienia, tym działasz skuteczniej

5.    Twoje wewnętrzne kampanie skierowane do pracowników będą skuteczniejsze, ponieważ dobrze zaplanujesz i rozłożysz je w czasie
6.    skuteczniej osiągniesz założone cele komunikacyjne, bo dokładnie zaplanujesz działania pod cel i grupy docelowe

7.    otoczenie będzie lepiej Cię postrzegało, ponieważ pokażesz, że pracujesz na profesjonalnych rozwiązaniach dedykowanych dla Twojego zawodu
8.    szukając nowej pracy, pokażesz, że znasz się na tym, co robisz, masz do tego narzędzia, wiesz, jak z nich korzystać, przyjdziesz do nowej firmy z gotowym wyposażeniem do pracy

9.    poczujesz się pewniej w Twojej pracy, bo będziesz wiedzieć, że działasz w oparciu o właściwe narzędzia
10.    będziesz zmierzać w kierunku profesjonalisty w Twoim zawodzie

Mam nadzieję, że przekonałam Cię, że warto.

Wyposaż się w narzędzia i śmigaj profesjonalnie
Czasami, gdy pytam osoby, które pracują w komunikacji wewnętrznej od lat, dlaczego nie korzystają z tych narzędzi, mówią, że nie mają czasu na nie. To dziwne. Bo z tymi narzędziami pracuje się szybciej, więc gdyby te osoby zatrzymały się, poznały je i zaczęły z nich korzystać, wręcz mogłyby zaoszczędzić czas.

Po to też stworzyłam dla Was kursy i szkolenia, aby pokazać Wam te narzędzia i dać Wam odpowiednie gotowe szablony do pracy. GO-TO-WE materiały do pobrania! Podczas kursów i szkoleń omawiam je na przykładach i ćwiczymy, jak je stosować. Prościej się nie da tego wytłumaczyć. Jeśli jeszcze ich nie masz, rozważ wyposażenie się w nie. Listę moich kursów i szkoleń znajdziesz tutaj.

Szablony – plan roczny, bieżące do kampanii, matryce narzędzi i odbiorców oraz persony – znajdziesz na szkoleniu z planowania komunikacji wewnętrznej i w kursie (odpowiednik szkolenia nagrany na platformie), a szablony do strategii (plan operacyjny) i opracowania person na szkoleniu i kursie ze strategii.

Do dzieła! Ogarnij swoją pracę! Bądź PRO!

******

Sprawdźcie też:
Facebooka bloga @blogkwok,  LinkedIn (zapraszam do sieci kontaktów) i na Twittera @maja_biernacka
szkolenia otwarte i kursy na platformie z komunikacji wewnętrznej
• newsletter – zapisz się tutaj i odbierz bezpłatnego ebooka

Zdjęcie: Pixabay.com