Blog KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA OD KUCHNI

Komunikacja wewnętrzna – jedyna słuszna definicja

Czy jesteście w stanie w kilku zdaniach zgrabnie ująć, co to jest komunikacja wewnętrzna? Postanowiłam przejrzeć dostępne w mojej biblioteczce książki i kilka stron internetowych, aby sprawdzić, jak inni definiują komunikację wewnętrzną.

Definicje są bardzo różne, choć kręcą się wokół podobnych elementów. Skąd takie różnice? Bo nie ma jednej, obowiązującej i słusznej definicji komunikacji wewnętrznej.
Byłabym za tym, aby definiować ją – jeśli już bardzo chcecie – w kontekście naszej firmy, tego, co komunikacja ma w niej zdziałać i jak ją tam postrzegamy. Wtedy taka definicja będzie nam bliższa, także pracownikom, do których kierujemy jej działania.

Zdarza się, że podczas wywiadów z pracownikami w trakcie badań jakościowych, podczas audytów komunikacji wewnętrznej słyszę od nich pytanie o to, co to właściwie jest ta komunikacja wewnętrzna. Zazwyczaj kojarzą ją w kontekście narzędzi – wspominają wtedy intranet, gazetę wewnętrzną czy newsletter. Kadra kierownicza zazwyczaj widzi komunikację w wydawaniu poleceń pracownikom i w przekazywaniu im informacji.

Jak możemy definiować komunikację wewnętrzną?
Poniżej spisałam kilka podpowiedzi, gdybyście szukali definicji. Jak zobaczycie, definicje, które znalazłam, są różne. I nie ma w tym nic złego. Poza tym to nie szkoła, aby na pamięć wklepywać do głowy kilka zdań i recytować je na zawołanie.

Możliwe definicje komunikacji wewnętrznej:
1.    zaplanowane wykorzystanie działań komunikacyjnych w celu systematycznego wpływania na wiedzę, postawy i zachowania obecnych pracowników
2.    działania komunikacyjne zachodzące w firmie pomiędzy pracownikami obywające się w sposób bezpośredni (ustnie) lub za pomocą dedykowanych narzędzi komunikacji
3.    przekazywanie informacji między członkami organizacji lub jej zespołami, które odbywa się  na wszystkich poziomach organizacyjnych i we wszystkich komórkach organizacyjnych firmy

4.    odpowiada za efektywny przepływ informacji pomiędzy jej uczestnikami w organizacji
5.    zapewnienie zrozumienia działań organizacji wśród pracowników i pomoc w osiąganiu celów organizacji
6.    sposób, w jaki firma wchodzi w interakcje z pracownikami i pracownicy między sobą

7.    ma na celu zbudowanie wspólnego zrozumienia działania organizacji i jej znaczenia
8.    zespół działań skierowanych do wnętrza organizacji prowadzących do wzmocnienia odpowiedzialności pracowników za firmę, lojalności, poczucia odpowiedzialności za wykonywane działania, poprawy wydajności pracy, a także podniesienia efektywności wykonywanych obowiązków

9.    forma dialogu pomiędzy różnymi szczeblami w strukturze organizacyjnej
10.    funkcja zarządzania komunikowaniem się jednostki z otoczeniem w ramach tej samej struktury organizacyjnej

Niektóre definicje skupiają się na działaniach, inne na sposobie, a jeszcze inne na celu. Nie oceniam tych definicji.
Możecie spróbować dla swoich celów połączyć kilka wyżej wymienionych zdań w definicję, która będzie dla Was najlepsza, tzn. będzie najlepiej pasować do tego, co dzieje się w Waszej firmie i odda to, czym komunikacja w Waszej firmie jest. To będzie wg mnie jedyna słuszna definicja dla Was na ten czas.

Jeśli spotkaliście się z inną – według Was trafną – definicją komunikacji wewnętrznej, dajcie znać (kontakt). Chętnie ją tu dopiszę.

******

Sprawdźcie też:
Facebooka bloga i LinkedIn (zapraszam do sieci kontaktów)
szkolenia otwarte z komunikacji wewnętrznej
• newsletter – raz w tygodniu z nowym wpisem (zapisy – prawa kolumna bloga)

Fot. Pixabay.com