Widzieliście już nową mapę kompetencji specjalisty komunikacji wewnętrznych wydaną przez brytyjski Institute of Internal Communication (IoIC)? Warto rzucić okiem, aby sprawdzić, które kompetencje i obszary powinniśmy rozwijać, aby jeszcze skuteczniej działać w naszym zawodzie.
Czym jest mapa kompetencji?
„The IoIC Profession Map: A framework for internal communication professionals” to mapa definiująca kompetencje, które powinny mieć i rozwijać osoby zajmujące się komunikacją wewnętrzną. Wydana została przez Institute of Internal Communication – uznaną brytyjską organizację skupiającą profesjonalistów komunikacji wewnętrznej. Nie mamy w Polsce takiego podmiotu, więc korzystajmy z dobrodziejstw, które oferuje IoIC w UK. Tym bardziej, że wiele ich materiałów dostępnych jest bezpłatnie. Opublikowana w styczniu 2020 mapa to nowe wydanie.
Co znajdziecie na mapie?
Na czym polega nasza rola w organizacji? Według IoIC to stwarzanie dla naszych pracowników warunków, by czuli się poinformowanymi, połączonymi i ukierunkowanymi, aby mogli zwiększać wydajność organizacji. Dobrze powiedziane!
Mapa podzielona została na 6 obszarów kompetencyjnych:
1. strategia, planowanie i orientacja biznesowa (strategy, planning and business acumen)
2. rozumienie ludzi i kultur (understanding people and cultures)
3. tworzenie i nadzorowanie treści i konwersacji (creating and curating content and conversation)
4. zarządzanie narzędziami i społecznością (channel and community management)
5. prowadzenie badań, mierzenie i wykazywanie wartości (conducting research, measuring and demonstrating value)
6. wpływanie i doradzanie (influencing and advising)
Każdy z tych 6 obszarów jest dokładnie opisany.
IoIC wyróżnia też 4 poziomy biegłości w komunikacji wewnętrznej. Takie 4 stopnie wtajemniczenia. Są to, zaczynając od najniższego:
1. dostarczanie (delivering)
2. zarządzanie (managing)
3. doradztwo strategiczne (strategically advising)
4. przywództwo (leading)
Aby ustalić, na którym poziomie jesteśmy, należy wczytać się w tabelki opublikowane w tej publikacji.
Każdy z tych 4 poziomów połączono z 6 obszarami kompetencji. Przy każdym z 4 poziomów wypisano, co specjalista komunikacji wewnętrznej powinien na tym poziomie wiedzieć i robić w danym obszarze kompetencyjnym. Przykładowy fragment tabeli dla “creating and curating content and conversation” znajdziecie poniżej.
W czym może pomóc nam ta mapa?
Jeśli przeanalizujecie swoje kompetencje wg wytycznych, które są w tym raporcie, będzie mogli:
1. zobaczyć, na którym z 4 poziomów już jesteście
2. zobaczyć, które kompetencje macie na wysokim poziomie
3. a które wymagają poprawy
To ważne wskazówki dotyczące tego, w których obszarach powinniśmy się dalej rozwijać i w których już działamy biegle. To dobra mapa do planowania dalszego rozwoju w obszarze komunikacji i kariery w firmie. Oczywiście dużo zależy tu od zajmowanego aktualnie w firmie stanowiska i naszego zakresu obowiązków.
Mapa jest bardzo ambitna, a IoIC stawia nam wysoko poprzeczkę. Po przeanalizowaniu jej stwierdzam, że wciąż mam nad czym pracować. Jeśli jednak poważnie myślicie o swojej pracy i macie z komunikacją wewnętrzną związane bardziej ambitne plany niż tylko publikowanie artykułów i wideo w intranecie, to warto zaplanować swoją przyszłość z głową, tzn. z mapą. Na końcu mapy jest szablon do zbudowania indywidualnego planu rozwoju.
Pobierz mapę bezpłatnie
Raport z mapą dostępny jest bezpłatnie na stronie Institute of Internal Communication tutaj. Przeanalizujecie i zobaczcie, jak idzie Wam praca i rozwijanie kompetencji w obszarze komunikacji wewnętrznej. A jeśli chcecie je poszerzyć, to zapraszam na szkolenia do mnie (sprawdźcie kalendarz najbliższych) lub do współpracy (moja oferta).
******
Sprawdźcie też:
• Facebooka bloga i LinkedIn (zapraszam do sieci kontaktów)
• szkolenia otwarte z komunikacji wewnętrznej
• newsletter – raz w miesiącu z nowymi wpisami (zapisy – prawa kolumna bloga)
Grafiki: raport IoIC