Blog KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA OD KUCHNI

Mobility – smartfon dla każdego pracownika w Leroy Merlin Polska

Leroy Merlin Polska ogłosiło właśnie, że każdy z ich 9,5 tys. pracowników otrzyma smartfona, aby poprawić komunikację w firmie – nie tylko wewnętrzną, ale i zewnętrzną z klientami. Jak dobrze jest mieć wśród kolegów Oskara Smerdzyńskiego, który jest tam Specjalistą ds. Komunikacji Wewnętrznej. Oskar był uczestnikiem jednego z moich szkoleń z budowania strategii komunikacji wewnętrznej. Dziś opowie nam o rewolucji, jaką wprowadzili w Leroy Merlin.


Oskar Smerdzyński, Specjalista ds. Komunikacji Wewnętrznej w Leroy Merlin Polska

Leroy Merlin Polska zatrudnia ponad 9 500 pracowników. Posiada 55 sklepów wielkopowierzchniowych w 36 miastach w Polsce. W 2016 r. otworzyło 6 nowych punktów sprzedaży. Średnio w każdym ze sklepów zatrudnionych jest ok. 130 pracowników. Za komunikację z pracownikami odpowiada Dział Komunikacji Korporacyjnej. Usytułowany jest w Dyrekcji Zasobów Ludzkich. W ramach komunikacji korporacyjnej w Leroy Merlin możemy wyróżnić następujące obszary: komunikacji wewnętrznej, employer brandingu, komunikacji strategicznej oraz komunikacji z mediami. Za każdy z wymienionych obszarów odpowiada 1 osoba.

Maja Biernacka: Oskar, zanim opowiesz nam o rewolucji, jaką zrealizowaliście w komunikacji wewnętrznej na początku lutego 2017, opowiedz o tym, jak wyglądała komunikacja w Waszej firmie do tego momentu. Jakie narzędzia stosowaliście?
Oskar Smerdzyński: Z początku musimy podzielić kanały komunikacji wewnętrznej w naszej firmie na online oraz offline. Leroy Merlin Polska jest dużą organizacją, skupiającą wielu ekspertów i nieustannie musimy pamiętać, aby komunikaty skierowane do pracowników były dostarczane różnymi możliwymi kanałami. Perspektyw przekazywania informacji mamy bardzo dużo. Jeśli chodzi o offline, to wykorzystujemy plakaty, ulotki, broszury czy tablice informacyjne w naszych sklepach. To elementy, które są obecne cały czas na terenie sklepów. Często zakładane są skrzynki pytań do Dyrektora Sklepu – jest to zazwyczaj inicjatywa Dyrektora lub pracowników sklepu. Główną zaletą takiego kanału jest anonimowość, dzięki której pracownicy nie mają obaw przed zdawaniem pytań.  
 
Jeśli chodzi o online, to każdy pracownik Leroy Merlin posiada Office 365, dzięki któremu ma dostęp między innymi do swojego służbowego maila. To bardzo ułatwia codzienny kontakt pomiędzy współpracownikami. W komunikacji wewnętrznej stosujemy maila – jako narzędzie – jedynie w sytuacjach, gdy komunikujemy bardzo istotne komunikaty, wysyłając na przykład newsletter do każdego pracownika. Co tydzień wysyłamy newsletter z dosłownie 2/3 newsami z całego tygodnia, który dedykowany jest dla naszej kadry menedżerskiej. Zaletą jest przede wszystkim ułatwienie dostępu do informacji.



Newsletter Orbita express w Leroy Merlin Polska 

Bardzo istotnym kanałem jest nasz intranet Orbita. To platforma wymiany informacji, wiedzy, kontaktów i co najważniejsze miejsce, w którym każdy pracownik może dzielić się swoimi osiągnięciami. Mamy tam też miejsce na ważne informacje z życia firmy. Przed publikacją zawsze pracujemy nad ciekawą formą. To klucz do sukcesu! Dobrą praktyką są filmy. Jeszcze lepszą praktyką są filmy z pracownikami, którzy sami opowiadają własnymi słowami o swoich odczuciach. Pod koniec 2016 roku wykonaliśmy statystyki, z których wynikło, że średnio w przeciągu 1 tygodnia publikujemy 10 newsów. Jestem z tego bardzo dumny. Nasz intranet posiada także Tablicę – taką jak na fejsie. Każdy pracownik może zamieścić tam post. Tutaj najczęściej powstaje wymiana wiedzy, dobrych praktyk obsługi klienta.
Mamy także miejsce przeznaczone do chwalenia się swoimi działaniami z różnego zakresu – na topie zazwyczaj są działania CSR, w których nasze ekipy wzięły udział.
Wisienką na torcie komunikacji wewnętrznej jest aplikacja intranetu na telefony Mobilna Orbita, która daje możliwość naszym pracownikom na bieżąco przeglądania wszystkich informacji z życia firmy.

MB: Sporo ciekawych narzędzi. To teraz możemy zdradzić, co zrobiliście ostatnio, by przenieść komunikację wewnętrzną w Waszej firmie na jeszcze wyższy poziom.
OS: Dziś już możemy się pochwalić – wdrażamy platformę Mobility! Leroy Merlin Polska do końca marca 2017 roku wyposaży wszystkich swoich pracowników w smartfony – mobilne narzędzia pracy. To przełom w naszej branży na rynku europejskim. Ponad 9 500 pracowników naszej organizacji otrzyma własny smartfon. Dla niektórych pracowników będzie to pierwszy tak zaawansowany smartfon w życiu! To przełom w naszej komunikacji. Na każdym telefonie będą zainstalowane aplikacje, które mają wspierać pracowników w obsłudze klienta. Nasi współpracownicy będą mogli m.in. skanować produkty, drukować etykiety cenowe czy robić dokumenty sprzedaży dla klientów. Ważnym aspektem jest ułatwiona komunikacja. Po godzinach pracy nasi pracownicy będą wylogowywać się z systemu, dzięki czemu nie będą otrzymywać telefonów od klientów. Po pracy każdy może swobodnie korzystać z pakietu nielimitowanych rozmów i SMS oraz internetu (4GB na miesiąc).


Dzięki projektowi Mobility każdy pracownik Leroy Merlin Polska otrzymał smartfona z dostępem do korporacyjnych narzędzi komunikacji  

MB: To projekt realizowany na dużą skalę – prawie 10 tys. pracowników. Jak zakomunikowaliście Mobility pracownikom?
OS: Do wdrożenia tego projektu przygotowywaliśmy się dwutorowo. Zorganizowaliśmy konferencję prasową dla dziennikarzy na terenie jednego z naszych sklepów – odbyła się 7 lutego 2017.

Konferencja dla mediów, podczas której Leroy Merlin Polska zaprezentował projekt Mobility

Dla naszych pracowników przygotowaliśmy specjalną wewnętrzną kampanię promującą Mobility. Zaczęliśmy od offline. Każdy Dyrektor Sklepu będzie organizował spotkanie z pracownikami, podczas którego opowie o Mobility. To moment do świętowania, które jest wpisane w naszą kulturę organizacyjną. Do każdego sklepu wysłaliśmy duży plakat informujący o projekcie. Skupiliśmy się na przekazaniu dobrej wiadomości – zostawaliśmy miejsce do wpisania daty startu projektu w danym sklepie.


W każdym z 55 sklepów Leroy Merlin pojawił się plakat promujący projekt Mobility

Gdy tylko mamy taką możliwość, wykorzystujemy wizerunek naszych pracowników – organizujemy sesję zdjęciową dla pracowników, by potem materiały wykorzystać w komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej. Zależy nam na zachowaniu autentyczności. Tak było też i teraz – na plakacie możemy zobaczyć naszego kolegę Pawła.
Kanał online wypełni seria filmów z udziałem naszych pracowników. Chcemy, aby to oni opowiedzieli swoim koleżankom i kolegom, jakie korzyści płyną z Mobility. Materiału mamy sporo, myślę, że starczy odcinków do końca marca. Do każdego filmu dodamy kilka cennych informacji o możliwościach zainstalowanych aplikacjach.

MB: Jak pracownicy ocenili tę rewolucję?
OS: Bardzo pozytywnie. Zebraliśmy m.in. takie opinie: „Mogę szybko czytać maile i na nie odpowiadać, jestem w stałym kontakcie z klientami” oraz „Teraz w szybki sposób mogę porozmawiać z Doradcą z innego sklepu. Tworzymy grupy na WhatsApp i wymieniamy się doświadczeniami”.

MB: Jakie macie kolejne plany w zakresie komunikacji wewnętrznej w Waszej firmie?  
OS: W komunikacji ciężko mówić o długofalowych planach. Uważam, że dziś mamy naprawdę dużo narzędzi. Będziemy pracować nad ich udoskonalaniem, by dostarczać jak najwyższą jakość naszych produktów. Zasadniczo dziś plan mamy jeden – to, co mogę zdradzić, to wdrożenie nowej platformy, na której postawiamy od zera nasz intranet. Będzie to coś zupełnie innego od tego, co jest dostępne dziś na rynku. Idziemy mocno w aplikacje i tak zwany digital workplace. Trzymajcie kciuki!

MB: Ja na pewno będę! Powodzenia Oskar. Gratuluję pomysłu i otwartości w komunikacji z pracownikami. Dziękuję za rozmowę.
 
O projekcie możecie też przeczytać m.in. na stronach Pulsu Biznesu: 9,5 tys. pracowników Leroy Merlin dostanie smartfony i wspólną sieć komunikacyjną.

******

Sprawdźcie też:
Facebooka bloga,
• newsletter – raz w tygodniu nowy wpis z bloga w Waszych skrzynkach e-mailowych (zapisy – prawa kolumna bloga, sekcja newsletter),
szkolenia z komunikacji wewnętrznej – terminy najbliższych szkoleń.

Grafiki: Leroy Merlin Polska