Blog KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA OD KUCHNI

Najskuteczniejsze narzędzia komunikacji wewnętrznej – wyniki badania State of the Sector 2022/23

Czas na wyniki corocznego badania State of the Sector organizowanego od kilkunastu lat. To międzynarodowe badanie autorstwa Gallagher co roku przynosi nam podpowiedzi, na czym powinniśmy się skupić w nadchodzących miesiącach w komunikacji wewnętrznej i które narzędzia komunikacji są najskuteczniejsze. W badaniu udział biorą komunikatorzy wewnętrzni z firm na całym świecie. Zobaczmy, co wyszło w tym roku.

Źródło: State of the Sector 2022/23, Gallagher

Kto dokładnie wziął udział w badaniu? 62% respondentów pochodzi z Ameryki Pn. (w tym ponad połowa z USA), a 28% z Europy (w tym 22% UK). 40% firm, które reprezentują respondenci, zatrudnia do 500 pracowników.

Źródło: State of the Sector 2022/23, Gallagher

28% komunikatorów pracuje w departamencie komunikacji korporacyjnej/PR, 22% w HR-ach (u nas wynik byłby na poziomie 70-80% - takie ma obserwacje, biorąc pod uwagę, kto przychodzi na moje szkolenia), 15% raportuje do CEO/zarządu, 13% nie ma stanowiska ds. komunikacji wewnętrznej w firmie, 10% jest w marketingu, i co ciekawe 10% pracuje w dzielonej funkcji między 2 departamentami.

Źródło: State of the Sector 2022/23, Gallagher

Jaki cel stawiany jest komunikacji wewnętrznej w firmach na całym świecie? 74% badanych wskazało na tworzenie włączającego środowiska pracy. 67% wybrało wyjaśnianie strategii, a 47% wsparcie dla wdrażania nowych zachować, systemów i procesów.

Źródło: State of the Sector 2022/23, Gallagher

Wśród tematów komunikowanych najczęściej w ostatnim czasie respondenci wskazali na:
•    strategię, wizję i cele 45%
•    różnorodność, równość i włączanie 29%
•    wartości, zachowania i kulturę 27%
•    wellbeing i zdrowie psychiczne 27%
•    benefity, nagrody i wynagradzanie 26%
•    uznanie i nagrody dla pracowników 24%
•    BHP 22%

Źródło: State of the Sector 2022/23, Gallagher

3 priorytetami na najbliższy czas będą:
1.    zaangażowanie zespołów wokół celów, strategii biznesowej i firmowych wartości 51%
2.    rozwijanie lub odświeżenie strategii komunikacji wewnętrznej 35%
3.    wzmacnianie komunikacji kierowniczej 32%

Źródło: State of the Sector 2022/23, Gallagher

Z kolei wyzwania, a jakimi mierzą się wewnętrzni komunikatorzy, to:
1.    brak czasu i zasobów ludzkich w zespole komunikacji 34%
2.    niezaangażowani pracownicy 30%
3.    braki budżetowe 24%
4.    wewnętrzna technologia i narzędzia niepasujące do celów 22%
5.    brak analiz i mierzenia komunikacji 22%
6.    słaba komunikacja managerska 22%

Źródło: State of the Sector 2022/23, Gallagher

To przyjrzyjmy się teraz, jak wygląda słuchanie pracowników. 69% badanych organizuje badanie zaangażowania, gdzie pracownicy mogą się wypowiedzieć. Pamiętajmy jednak, że nasze polskie doświadczenia są takie, że badania zaangażowania są HR-owe i pytań o komunikację wewnętrzną jest tam jak na lekarstwo.

55% do zbierania informacji zwrotnej używa maili, 51% zbiera feedback od managerów, 46% organizuje wywiady 1:1, 43% robi pulse checki, a 42% sesje pytań i odpowiedzi. Niestety audyt komunikacji wewnętrznej, który jest podstawowym badaniem komunikacji wewnętrznej organizuje tylko 8% badanych.

Źródło: State of the Sector 2022/23, Gallagher

Czy te zbadane doświadczenia pracowników trafiają na samą górę? Ponad 70% badanych osób twierdzi, że doświadczenia pracowników są dyskutowane na najwyższych poziomach zarządczych w firmie. Choć ok. 20% przyznaje, że nie dzieje się to. Spora grupa komunikatorów nie ma też wiedzy w tym zakresie, jak to w ich firmie wygląda.

Źródło: State of the Sector 2022/23, Gallagher

Jeśli chodzi o zmiany, to na 2023 r. firmy planują zmiany w obszarze technologii 39%, kultury 33%, sposobów pracy 29%, EVP 28% i w zakresie marki i oferty 25%.

Źródło: State of the Sector 2022/23, Gallagher

Pytano także o to, jak specjaliści komunikacji widzą przyszłość w następnych 5 latach. 55% uważa, że kluczem będzie personalizacja, 40% stawia na sztuczną inteligencję, 32% na gamifikację, 26% na metavers, a 19% na rozszerzoną rzeczywistość. No nie wiem, czy mi się to podoba, ech.

Źródło: State of the Sector 2022/23, Gallagher

60% badanych ma plany komunikacji dla inicjatyw czy wewnętrznych kampanii, 48% plan komunikacji kryzysowej, 33% roczny plan, 33% kalendarz wewnętrznych działań, 31% mapę narzędzi komunikacji, 29% strategię i tylko 11% charakterystyki grup docelowych. To nadal słabe wyniki, ponieważ te narzędzia to nasze podstawowe środki do pracy i powinny być dla każdego specjalisty komunikacji wewnętrznej standardem.
Chcesz je poznać i otrzymać gotowe szablony - zapraszam na moje szkolenia, szczególnie to z planowania komunikacji wewnętrznej.    

Źródło: State of the Sector 2022/23, Gallagher

Przejdźmy do narzędzi komunikacji. 63% badanych jest zadowolonych i bardzo zadowolonych z dostępnych w ich firmach narzędzi komunikacji. 37% uważa, że jest wręcz przeciwnie, czyli aż ponad 1/3 nie jest zadowolona.

Źródło: State of the Sector 2022/23, Gallagher

Jeśli chodzi o narzędzia dystrybuujące informacje do pracowników, to najskuteczniejsze są (w nawiasie zaznaczyłam porównanie do wyników z zeszłego roku):
•    88% town halle na żywo lub wirtualne dla wszystkich pracowników (-6%)
•    88% town halle na żywo lub wirtualne dla kadry kierowniczej (-4%)
•    82% konferencje online dla kadry kierowniczej (-8%)
•    81% onlinowe konferencja dla wszystkich (-9%)
•    76% sms-y
•    71% mailingi (-7%)
•    69% wideo (-5%)
•    65% e-newslettery (+1%)
•    57% listy i inne cuda drukowane wysłane pracowników do domu (stosujecie to?) (-2%)
•    57% drukowana lub elektroniczna gazeta wewnętrzna (-13%)
•    47% plakaty, banery itp. (+1%)
•    48% ekrany tv (-5%)

Do zapamiętania: druk jeszcze nie umarł (dam znać na blogu, gdy to oficjalnie nastąpi). Jeśli jest dobrze dobrany do grupy docelowej (głównie do pracowników fizycznych), to nawet sprawdza się. Komunikacja bezpośrednia – nawet jeśli jest onlinowa – jest najskuteczniejsza, choć jej skuteczność jest nieco niższa niż rok temu.

Wideo wg mnie nie jest narzędziem a formą komunikacji. Narzędziem jest intranet czy wewnętrzny portal społecznościowy, gdzie to wideo opublikujemy. Tak jak formą komunikacji jest grafika czy tekst. Ale to tylko taka dygresja, jak to widzę.

Źródło: State of the Sector 2022/23, Gallagher

Najefektywniejsze narzędzie do współpracy wg badanych to (w nawiasie zaznaczyłam porównanie do wyników z zeszłego roku):
•    86% czat wewnętrzny, np. MS Teams, Cisco Jabber itp. (-5%)
•    84% nieformalne spotkania dla wszystkich - na żywo lub online
•    80% spotkania 1:1 z managerem (-12%)
•    79% spotkania zespołów organizowane przez managerów
•    79% spotkania, gdzie dzielimy się wiedzą
•    76% platformy do doceniania pracowników (to jest narzędzie komunikacji wewn.? mam wątpliwości)
•    75% czaty typu Whatsapp (to nie jest wewnętrzne narzędzie i wg mnie używanie go do celów firmowych nie jest dobrym rozwiązaniem)
•    73% grupy projektowe
•    71% forum pracownicze
•    68% ambasadorowie (-9%)
•    58% wewnętrze portale społecznościowe (np. Workplace, Yammer itp.) (+1%)
•    56% extranet (czyli intranet dostępny z domu) (-6%)

Do zapamiętania: komunikacja bezpośrednia czy to podczas spotkań online czy na żywo, także rozmowy na czacie są bardzo skuteczne. Wewnętrzne media społecznościowe nadal kuleją, mimo ich ogromnej popularności w komunikacji zewnętrznej. 

Źródło: State of the Sector 2022/23, Gallagher

Największą efektywność wśród digitalowych narzędzi mają (w nawiasie zaznaczyłam porównanie do wyników z zeszłego roku):
•    72% aplikacje dla pracowników (+2%)
•    66% portale pracownicze dot. benefitów, wellbeingu, e-learningu
•    58% intranet (-2%)
•    56% extranet (-6%)
•    53% sztuczna inteligencja (+1%)
•    38% podcasty

Aplikacje pomału zyskują na skuteczności. W zakresie intranetu niewiele się zmienia na przestrzeni lat, choć nadal wierzę, że to powinno być główne źródło informacji o firmie dla pracowników, najlepiej w połączeniu w aplikacją na telefony, gdzie dostępne są treści intranetowe.

To tylko wybrane elementy z tego obszernego raportu. Analizuję go od lat i widzę, że staje się coraz bardziej HR-owy, po tym jak firmę Gatehouse, która od lat wydawała ten raport, przejęła firma Gallagher. Gatehouse mocniej był skupiony na komunikacji wewnętrznej rozumianej jako strategia, planowanie, narzędzia i content. I to bardzo mi odpowiadało, bo na to też stawiam w mojej firmie.

Ich następca specjalizuje się też w HR-ach, angażowaniu pracowników, co widać coraz mocniej i w tym badaniu. Ale i tak sporo jest tu dla nas podpowiedzi, na co zwrócić uwagę w kolejnych miesiącach w komunikacji wewnętrznej i jak to wygląda na świecie.

Pełny raport możecie pobrać tutaj bezpłatnie.

******

Sprawdźcie też:
Facebooka bloga @blogkwok,  LinkedIn (zapraszam do sieci kontaktów) i na Twittera @maja_biernacka
szkolenia otwarte i kursy na platformie z komunikacji wewnętrznej
• newsletter – zapisz się tutaj i odbierz bezpłatnego ebooka

Screeny: State of the Sector 2022/23, Gallagher