Blog KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA OD KUCHNI

Nowości w Workplace by Facebook na konferencji F8

Bezpłatna wersja, 100 botów, integracja z zewnętrznymi systemami, wyższej jakości live streaming i dodatkowe zabezpieczenia. To nowości na platformie społecznościowej dla pracowników – Workplace by Facebook. Mark Zuckerberg i jego zespół ogłosili je na dorocznej konferencji F8 w kwietniu 2017 r. w San Jose w Kalifornii.

 
Źródło: Kevin Middleton na Twitterze

Z Workplace by Facebook korzysta już 14 tys. organizacji na każdym kontynencie. Nawet na Antarktyce! Przed rokiem z tego rozwiązania korzystało tylko tysiąc firm. Obecni użytkownicy Workplace używają 77 języków i stworzyli ponad 400 tys. grup, w ramach których dzielą się informacjami i współpracują ze sobą.

Platforma wciąż jest udoskonalana o nowe funkcjonalności. Wprowadzono m.in. następujące zmiany:
1.    Integracja z zewnętrznymi systemami. A to oznacza łatwiesze dzielenie się dokumentami, dzięki integracji Workplace z Microsoft, Box, Dropbox czy Salesforce. Gdy klikniemy w poście na opcję dodania załącznika, szybko dostaniemy się do np. OneDrive’a, by pobrać stamtąd dokument i załączyć go do wpisu.


 
Źródło: Anand Dass na Twitterze

2.    Boty. Zespół Facebooka zbudował ponad 100 botów, które możemy wykorzystać w czacie i w grupach. Pomogą one pracownikom firmy w kontakcie z innymi osobami. Mogą też przejąć od pracownika część jego zadań. Np. na czacie możemy poprosić bota o informacje na dany temat lub o podjęcie w naszym imieniu wskazanego działania. Boty mogą też pozyskać dla nas informacje, których szukamy. Na filmiku pokazującym ich działanie (do obejrzenia na stronie Facebooka w artykule Workplace: Working Better Together by Simon Cross w części Build Custom Workflows with Bots) możemy zobaczyć, jak pracownik zgłasza botowi awarię, a bot w imieniu pracownika szuka osoby, która mogłaby się tym zająć. Gdy znajduje, informuje o tym pracownika.

3.    Wzmocnienie kwestii bezpieczeństwa (security&compliance). Kluczowa kwestia dla każdej firmy. Chcą one, aby informacje współdzielone za pomocą Workplace, były bezpieczne. Teraz Facebook daje możliwość łatwiejszego eksportowania, archiwizowania i przechowywania najważniejszych konwersacji. Dodano także jest możliwość skorzystania – jeśli firma nie ma w swoich zasobach – z pomocy partnerów Facebooka, którzy dostarczają dwupoziomowe uwierzytelnianie w dostępnie do kont.

4.    Wyższa jakość live video streaming, czyli transmisji wideo w czasie rzeczywistym. Można ją zastosować do transmisji na żywo spotkania czy do sesji Q&A (pytania i odpowiedzi). Przykład użycia tego rozwiązania znajdziecie poniżej – case Starbucksa.

5.    Bezpłatna wersja Workplace. Wersja premium dostępna jest bezpłatnie w ograniczonym zakresie – bez dostępu do narzędzi administrowania i nie jest zintegrowana z innymi systemami. Czas na korzystanie z tej opcji jest tylko do 30 września 2017. Po tym czasie wersja premium kosztować będzie 3$ za osobę miesięcznie za pierwszy tysiąc pracowników, 2$ za kolejnych 9 tys. użytkowników oraz 1$ za resztę. Wkrótce uruchomiona zostanie też wersja standard, która będzie bezpłatna.


Funkcjonalności dostępne w wersji premium Workplace (bezpłatna do 30.09.2017). W wersji standard, która jest bezpłatna (dostępna wkrótce), nie ma Enterprise features i Admin support (źródło: Workplace by FB)

Ciekawe przykłady użycia Workplace by FB:
•    CEO Starbucksa – Kevin Johnson wraz z innymi członkami wyższej kadry zarządzającej wykorzystał ostatnio opcję wideo na żywo do transmisji spotkania typu town hall. Dzięki temu tysiące managerów ich kawiarni mogło np. na swoich telefonach obejrzeć spotkanie niezależnie od miejsca, gdzie pracowali.


 
Zobaczcie wideo, jak Starbucks wykorzystuje Workplace do codziennej komunikacji (YouTube)

•    Save the Children – to organizacja non-profit niosąca pomoc dzieciom m.in. w miejscach katastrof i klęsk żywiołowych. Używa Workplace do szybkiego informowania np. pracowników centrali o sytuacji w miejscu klęski, o koniecznej pomocy itp. Używają do tego swoich telefonów, za pomocą których mogą szybko nagrać i opublikować wideo lub zdjęcie czy po prostu napisać krótki raport z sytuacji, którą zastali na miejscu. Miałam okazję słuchać podczas IntraTeam Event 2017 w Kopenhadze ich opowieści o użyciu Workplace by Facebook podczas niesienia pomocy na Haiti w 2016 r. po przejściu huraganu. Bardzo pomogło im to narzędzie w codziennej, szybkiej komunikacji i we współpracy.


 
Przykład jak Save the Children wykorzystało Workplace by Facebook do komunikacji między pracownikami podczas niesienia pomocy na Haiti (źródło: prezentacja Save the Children na konferencji IntraTeam 2017)

•    Deliveroo – to zlokalizowana w Wielkiej Brytanii firma dostarczająca jedzenie. Działa w 150 miastach w 12 krajach i wciąż się rozwija, co wiąże się ze stałym wzrostem zatrudnienia. Używa Workplace m.in. do promowania ich kultury organizacyjnej, np. podczas onboardingu. Portal zastąpił im mailingi, newslettery i nawet intranet.

Więcej informacji o nowościach na Workplace możecie znaleźć w artykule Workplace: Working Better Together autorstwa Simona Crossa, Product Managera w Workplace by Facebook.

Wideo z konferencji F8 poświęcone Workplace by FB znajdziecie tutaj:
•   What's Next for Workplace by Facebook?
•   Building Custom Integrations for Workplace by Facebook

******

Sprawdźcie też:
Facebooka bloga,
• newsletter – raz w tygodniu nowy wpis z bloga w Waszych skrzynkach e-mailowych (zapisy – prawa kolumna bloga, sekcja newsletter),
szkolenia z komunikacji wewnętrznej – terminy najbliższych szkoleń.

Screeny: źródła po zdjęciami; foto główne: Newsroom Facebooka