Blog KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA OD KUCHNI

Oczekiwania względem pracodawcy i państwa w czasie koronawirusa - raport specjalny Edelman Trust Barometer 2020

Wśród moich blogowych wpisów w kolejce do publikacji jest od kilku tygodni ten dotyczący ostatniego raportu Edelman Trust Barometer 2020. Publikację wstrzymałam ze względu na ostanie wpisy o koronawirusie, gdzie podpowiadałam Wam, jak komunikować się z pracownikami w tych rudnych czasach pandemii. Znajdziecie je tutaj: komunikacja kryzysowa.

Ten wpis z raportem Edelmana opublikuję za tydzień, ale skoro w międzyczasie Edelman przygotował dodatkowy raport na czas pandemii, to zacznijmy od niego. Jest tu sporo podpowiedzi, jakie oczekiwania względem pracodawców i komunikacji wewnętrznej mają pracownicy. 

O badaniu
Edelman to firma komunikacyjna, która wspiera firmy na całym świecie w rozwoju, promowaniu i ochronie ich marek. Zatrudnia 6 tys. osób w 60 biurach.Badanie Special Report: Trust and the Coronavirus przeprowadzono w marcu 2020 na próbie 10 tys. osób w 10 krajach (nie ma wśród nich Polski, ale są inne kraje europejskie). Jest tu dużo podpowiedzi dla nas, czego oczekują pracownicy i jakimi kanałami powinnyśmy przekazywać im wewnętrznej informacje o koronawirusie.

Częstotliwość aktualności
70% badanych szuka min. 1 raz dziennie aktualności na temat koronawirusa, a 1/3 badanych robi to aż kilka razy dziennie. To odpowiedź na pytanie, czy nadal powinniśmy mówić o pandemii, czy może nasi pracownicy czują już przesyt. Nie, wciąż szukamy informacji i jest to naturalne. W sytuacji kryzysowej wiele osób, aby zmniejszyć swoje obawy, poszukuje informacji, chce być na bieżąco, chętniej śledzi postępy w rozwoju sytuacji.  

Źródła informacji
Niestety aż 74% badanych obawia się, że newsy te mogą być nieprawdziwe (fake newsy). 45% ma trudności ze znalezieniem wiarygodnych informacji. Aż 85% oczekuje więcej informacji od naukowców. Nie chcemy słuchać o tym od polityków. Tu zaskoczenia nie ma – w kryzysie autorytety w danej kwestii (w przypadku pandemii są to naukowcy i lekarze) są chętniej słuchani, to im wierzymy. Pamiętajcie o tym w Waszej komunikacji wewnętrznej.  

Komu ufamy i kogo chcemy słuchać jako źródła informacji o koronawirusie? Przede wszystkim ekspertów. 83% badanych wskazało naukowców, 82% swojego lekarza, 73% CDC officials, czyli przedstawicieli CDC (Centra Kontroli i Prewencji Chorób), 54% pracodawcę, 53% współpracowników. Dziennikarze są na końcu - 43%, a media newsowe wskazała połowa badanych.

Które tematy interesują nas najbardziej?
Wśród poszukiwanych informacji o koronawirusie najbardziej interesują nas te dotyczące:
•    jak uniknąć wirusa
•    odkrycia naukowe w tym obszarze
•    gdzie zrobić teksty
•    postępy w pracach nad szczepioną

Na razie wpływ pandemii na gospodarkę nie jest dla nas aż tak istotny - 56% wskazań w badaniu. Myślę, że szybko to się zmieni, a może już zmieniło, bo badanie przeprowadzono tygodnie temu.
Weźcie pod uwagę te podpowiedzi w Waszej komunikacji wewnętrznej skierowanej do pracowników w czasach pandemii. To wskazówki, o czym warto mówić i pisać do Waszych pracowników.

Poziom przygotowania do pandemii
Kto jest lepiej przygotowany – administracja państwowa czy pracodawca? 49% badanych uważa, że nieznacznie lepiej idzie to firmie niż państwu (43% wskazań). Choć, gdy spojrzymy poniżej na wyniki dla poszczególnych krajów, różnice w niektórych przypadkach są duże.

78% uważa, że firmy muszą zabezpieczyć swoich pracowników w czasie koronawirusa, aby nie roznosili zakażenia. Wasi pracownicy oczekują konkretnej postawy od swojego pracodawcy.

62% badanych uważa, że ich pracodawcy odpowiednio zareagowali na pandemię, tzn. zrobili to efektywnie i odpowiedzialnie. 47% oczekuje wprowadzenia pracy zdalnej, 45% odwołania zbędnych spotkań, 44% ograniczenia bezpośredniego kontaktu, 42% realizacji planu utrzymania, a 40% zakazu podróży służbowych.

Badani oczekują też dziennych aktualności od pracodawcy – czeka na to aż 63% pracowników, a 20% chciałaby otrzymywać te aktualności częściej niż raz dziennie.

Jakimi narzędziami chcemy otrzymywać informacje?

Emaile i newslettery wskazała prawie połowa badanych jako najlepsze narzędzia do dystrybucji bieżących informacji o koronawiruse i sytuacji firmy w czasie pandemii. Wpisy na wewnętrznej stronie firmy wskazało 33% badanych, informacji przekazywanych telefoniczne i za pośrednictwem wideo konferencji oczekuje 23%. Na dalszych miejscach są: spotkania, wpisy w social mediach, streaming wideo i twitter.   

Mam nadzieję, że wyniki tego badania przekonują Was, że warto o pandemii i jej skutkach mówić także wewnątrz firmy.

Pobierz raport bezpłatnie
To tylko wybrane elementy z tego raportu. Cały raport możecie pobrać bezpłatnie tutaj.
Więcej informacji raporcie znajdziecie na stronie Edelmana tutaj.

Komunikacja wewnętrzna w czasie koronawirusa
I polecam dalszą lekturę kolejnych wpisów blogowych w temacie komunikacji wewnętrznej w czasie pandemii. Na blogu jest sporo podpowiedzi, jak w tym kryzysowym czasie komunikować się z pracownikami i za pomocą których narzędzi. Sprawdźcie tutaj.

******

Sprawdźcie też:
Facebooka bloga @blogkwok,  LinkedIn (zapraszam do sieci kontaktów) i na Twittera @maja_biernacka
szkolenia otwarte z komunikacji wewnętrznej
• newsletter – raz w miesiącu z nowymi wpisami (zapisy – prawa kolumna bloga)

Grafiki: screeny z raportu Edelmana