Blog KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA OD KUCHNI

Pracownicy nie chcą pisać do intranetu i gazety! Co zrobić?

Często słyszę od Was podczas szkoleń czy współpracy, że pracownicy nie chcą angażować się we współtworzenie treści do intranetu, gazety, newslettera czy wewnętrznych mediów społecznościowych. Co możemy zrobić, aby ich zachęcać? Dziś będzie o tym.

1.    Nie licz, że zaangażują się wszyscy
Po pierwsze warto pogodzić się z faktem, że nie uda nam się dobrowolnie zaangażować wszystkich pracowników w komunikację wewnętrzną. Takie historie to może są na filmach albo w bajkach. Firmowa rzeczywistość to ciągły brak czasu, asapy i deadliny, gdzie artykuł do wewnętrznej gazety czy wywiad do intranetu dla wielu pracowników mają niski priorytet. Dlatego warto określić, jaki poziom zaangażowania będzie dla nas satysfakcjonujący i do niego dążyć, a nie wciąż porównywać się do szalonego miernika, jakim jest 100% zaangażowania wszystkich pracowników. To nierealne. 

2.    Zaoferuj coś w zamian
Często też jest tak, że oczekujemy zaangażowania, a niewiele mamy do zaoferowania w zamian. Nigdy nie wytłumaczyliśmy pracownikom, jakie korzyści przyniesie to zaangażowanie firmie, innym pracownikom i autorowi. (PS. Wg mnie powinniśmy robić to nieustannie). Dlatego warto przemyśleć, co możemy zaoferować w zamian za zaangażowanie. I nie mam tu na myśli nagród w postaci premii czy gadżetów, ale np. wliczenie zaangażowania w ocenę roczną czy udział w dodatkowym szkoleniu.

3.    Pokaż szerszy sens i cel tego działania
A czy Wasi pracownicy wiedzą, jaki jest w ogóle cel takich działań w kontekście całej firmy? Widzą w tym sens? Wiedzą, jak ważne jest to dla codziennej współpracy i wymiany wiedzy? O komunikacji wewnętrznej – jej celu, zasadach i wadze warto mówić nieustannie przy każdej okazji. Ustalcie więc, czy zrealizowaliście już ten punkt u siebie.  

4.    Poznaj ich obawy
A może pracownicy mają obawy przed pokazaniem się w wewnętrznym medium? Może nie wiedzą, jak znaleźć temat albo czy dana historia nadaje się do publikacji. Warto dowiedzieć się, co ich blokuje i wyjść naprzeciw temu. Jest wtedy szansa, że pozyskamy kolejną grupę zaangażowanych.
Sprawdźcie też mój wpis – Co blokuje pracowników przed korzystaniem z wewnętrznych mediów społecznościowych? Znajdziecie tam inspiracje a propos obaw, jakie mogą występować w przypadku pisania i publikowania.

5.    Pomóż pracownikom podnieść kompetencje i umiejętności
Oprócz tego, że pracownicy mogą mieć obawy przed pojawieniem się na łamach gazety, intranetu czy wewnętrznego medium społecznościowego, mogą też nie mieć pewności w pisaniu. W końcu nie po to zostali zatrudnieni w firmie. Warto ich w tym wesprzeć. Możecie przeszkolić ich sami lub wesprzeć się zewnętrznym trenerem czy dziennikarzem. Prowadzę takie szkolenie z pisania w komunikacji wewnętrznej, gdzie pracownicy mogą podnieść swoje kompetencje i poczuć się pewniej w byciu redaktorem. Są one dla osób, które nie pracują na co dzień  w komunikacji, ale dużo w firmie komunikują (szczegóły dot. tego szkolenia zamkniętego znajdziecie tutaj). Zazwyczaj biorą w nich udział osoby np. z IT, BHP, HR, kadr, jakości czy produkcji. To także dobry sposób na integrację pracowników wokół gazety czy intranetu.

6.    Angażuj kadrę kierowniczą
Kadra kierownicza w komunikacji wewnętrznej jest kluczowa. Jeśli oni nie są przykładem, trudno o inną postawę ich pracowników. Kilka osób będzie zachowywać się inaczej, ale większość pójdzie w ślady swoich szefów. Często nawet nieświadomie. Zaangażowanie to postawa, to kultura firmy, która zaczyna się kształtować na górze. Dlatego wiedząc to, angażujmy kadrę kierowniczą – tłumaczmy im naszą rolę, rolę i wagę komunikacji i co mogą za jej pośrednictwem osiągnąć.

7.    Doceniaj
A może Wasi pracownicy postarali się, jak mogli i umieli, przygotowali nieidealny artykuł i… nic się nie wydarzyło. Nie został opublikowany. Może nawet nie odpisaliście na ich maila. Albo poprawiony został tak, że niewiele z oryginału zostało i nikt im nie wytłumaczył, dlaczego tak się stało. Albo artykuł został opublikowany i zhejtowany. Takie działania zniechęcają do angażowania się. Zastanówcie się, jak moglibyście doceniać tych, którzy się angażują. Ale też, co zrobić, aby ich nie zniechęcać.

Gdy pracowałam w korporacji miałam zasadę, że publikowałam każdy artykuł. Czasami długo musiałam nad nim popracować, aby nadawał się do publikacji, ale wiedziałam, że jeśli chętnego pracownika, który ten artykuł przygotował, odeślę z kwitkiem, on najprawdopodobniej już nigdy do mnie nie wróci. Dlatego doceniałam chęci. A poprawiając teksy, tłumaczyłam, dlaczego tak zmieniłam z nadzieją, że następnym razem autor wyciągnie wnioski.  
Warto też pamiętać o dobrym słowie, podziękowaniu i pokazaniu efektów pracy i jej wyników, np. liczby odsłon artykułu w intranecie. To pokazuje autorowi, że jego zaangażowanie miało sens. Szefa takiej osoby też warto poinformować o wynikach.

Artykuły polecane do dalszej lektury:
•    Jak znaleźć temat? U nas nic się nie dzieje!
•    Co blokuje pracowników przed korzystaniem z wewnętrznych mediów społecznościowych?
•    Czy Twoja firma ma czas na komunikację? Nie? To nie licz na sukces.
•    Szkolenie zamknięte: Jak pisać skuteczniej w komunikacji wewnętrznej

******

Sprawdźcie też:
Facebooka bloga i LinkedIn (zapraszam do sieci kontaktów)
szkolenia otwarte z komunikacji wewnętrznej
• newsletter – raz w tygodniu z nowym wpisem (zapisy – prawa kolumna bloga

Fot. główne: Pexel.com; grafika: Przecinek.com