Blog KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA OD KUCHNI

Pracownicy nie ufają prezesowi, Tobie też – zaufanie a komunikacja wewnętrzna

Ponad połowa pracowników nie ufa CEO i zarządowi, Tobie zresztą też. Szokujące prawda? Nie, nie ja wymyśliłam to zdanie. To wyniki badania, o którym przeczytacie poniżej. A ten artykuł to trzeci z serii fundamenty komunikacji wewnętrznej. Po transparentności i regularności czas na zaufanie w komunikacji wewnętrznej. I nie zapomnijcie na koniec pobrać matrycę do pracy nad tymi fundamentami.

Zaufanie, czyli co?
Czym jest właściwie zaufanie? To przekonanie, że osobie lub instytucji można ufać, że słowa, informacje są prawdziwe, a osoba posiada umiejętności i potrafi je odpowiednio wykorzystać.

W kontekście naszej komunikacji wewnętrznej to stan, w którym pracownicy wiedzą, co dzieje się w firmie, rozumieją sens podejmowanych decyzji przez liderów, akceptują ich decyzje i wierzą, że ci, którzy stoją na czele firmy, wiedzą, co robią. To też stan, kiedy pracownicy nie podważają otrzymywanych komunikatów czy decyzji, polegają na współpracownikach i podążają za liderami.

To teraz mam 2 pytania do Ciebie. Pierwsze: czy ufasz swojemu pracodawcy? Drugie: a czy Twój pracodawca ufa swoim pracownikom? I co Ci wyszło?

Nie ufamy sobie
W pierwszym kwartale każdego roku międzynarodowa firma zajmująca się komunikacją – Edelman wydaje ważny w branży komunikacji dokument. To Trust Barometer badający poziom zaufania społeczeństw na całym świecie. Na kilka wyników z raportu z 2021 r. chciałabym zwrócić uwagę (pełne omówienie tego raportów jest u mnie na blogu tutaj).


Wyniki badania Edelman Trust Barometer 2021

Badanie zorganizowano w 28 krajach. Zobaczmy, co wyszło. 63% badanych przyznało, że ufa pracodawcy, a 44-48% ufa prezesom/prezesowi, tylko 41% zarządowi. Mniej niż połowa badanych ufa rządom i mediom. Tylko 40% badanych ufa pracownikom, a 53% osobom podobnym do nich samych. To smutny wynik. Choć dla mnie nie do końca zrozumiały, dlaczego bardziej ufamy pracodawcy niż innemu pracownikowi, który jest bliżej nas czy osobie podobnej do nas. Jakby nie było, wyniki nawet te najwyższe – w okolicach 60%, to żaden powód do optymizmu.

 
Wyniki badania Edelman Trust Barometer 2021

Wniosek jest jeden – nie ufamy sobie. I chociaż to wyniki międzynarodowe, w Waszych firmach może być podobnie, a nawet gorzej, bo Polacy są nieufnym narodem po przejściach.

Jak zwiększyć zaufanie do pracodawcy?
Nie jest dobrze, a to oznacza, że nad tym fundamentem powinniśmy pracować wszyscy. Jest obowiązkowy nie tylko w strategiach komunikacji wewnętrznej, ale i w codziennych planach komunikacji. To do dzieła. Zastanówmy się, nad czym w firmie warto popracować, by zwiększyć poziom zaufania wśród pracowników.

Często pracując nad komunikacją, dzielę ją na 4 obszary i tak też zróbmy tutaj. Sprawdźmy, na co warto zwrócić uwagę w kontekście zaufania w tych 4 obszarach:
a.    narzędzia (tu możemy sprawdzić, czy w firmie pracownicy wierzą, że narzędzia działają właściwie, że są dopasowane do firmy i jej użytkowników, że wspierają pracownika w pracy; i w ogóle jakie mają opinie o narzędziach, bo to za ich pośrednictwem docieramy do pracowników z przekazem, by zbudować właściwe postawy);
b.    przekaz (czy pracownicy w firmie rozumieją przekaz, znają powody podejmowanych decyzji, zmian i je akceptują; czy wierzą, że zostaną poinformowani, gdy zajdzie taka potrzeba; czy przekaz jest szczery, pełny, wyczerpujący, bez niedomówień i konieczności czytania między wierszami);

c.    uczestnicy (tu warto przyjrzeć się temu, czy pracownicy bez obaw komunikują się; czy ich intencje są szczere; czy ufają sobie, polegają na sobie, a jeśli nie, to co ich blokuje, co im w tym przeszkadza; czy ufają, że firma i jej liderzy wiedzą, co robią; czy wierzą w otrzymywane od nich wyjaśnienia i tłumaczenia; i najważniejsze, czy akceptują te wyjaśnienia, decyzje i zmiany);
d.    proces (czy pracownicy wierzą, że jest dobrze skonstruowany, jego przebieg jest przemyślany i działa poprawnie).

Punkt C jest kluczowy
Szczególnie popracujcie nad punktem C (uczestnicy), a w drugiej kolejności nad B (przekaz). Tu wg mnie efekty zmian będą najwyższe i najcenniejsze.

Poświęćcie sporo czasu na pracę nad tym fundamentem. Pozostałymi – regularnością i transparentnością również. To klucze do sprawnej komunikacji wewnętrznej. Zostawcie te intranety i newslettery. Postawcie na fundamenty.

Zła wiadomość jest taka, że ten proces budowania zaufania nie ma końca. Dobra, że sytuacja jest możliwa do zmiany. Jednak w przypadku tego fundamentu na pokład koniecznie musicie zabrać kadrę kierowniczą wszystkich szczebli. Bo zazwyczaj myśląc o zaufaniu do firmy, to właśnie ich i współpracowników mamy na myśli.   

Przygotowałam dla Was edytowalną matrycę, która pomoże Wam w ocenie obecnej sytuacji, którą macie w firmie w kontekście tych 3 fundamentów i w zaplanowaniu zmian. Możecie ją pobrać bezpłatnie tutaj.

A pozostałe artykuły znajdziecie tutaj:
•    REGULARNOŚĆ: Regularna komunikacja wewnętrzna to nie 3 razy w tygodniu
•    TRANSPARENTNOŚĆ: Fundamenty komunikacji wewnętrznej – transparentność

******

Sprawdźcie też:
Facebooka bloga @blogkwok,  LinkedIn (zapraszam do sieci kontaktów) i na Twittera @maja_biernacka
szkolenia otwarte z komunikacji wewnętrznej (także online)
• newsletter – zapisz się tutaj i odbierz bezpłatnego ebooka

fot. Pixabay.com