Blog KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA OD KUCHNI

Pracownik ambasadorem firmy? Poznaj program PowerUp w Santander Bank Polska

Przybywam do Was z ciekawym programem ambasadorskim, który przygotował dla swoich pracowników Zespół Marki i Kultury Organizacyjnej w Santander Bank Polska. Zespół wchodzi w skład Biura Marki Pracodawcy, Kultury Organizacyjnej i Pozyskiwania Talentów. Ich misją  jest budowanie miejsca pracy, w którym każdy może czuć się sobą i wykorzystywać swój potencjał zawodowy.

Jakie cele postawiono przez ambasadorami? Jak przygotowywano chętnych pracowników do pełnienia takiej roli? Jakie zadania mają ambasadorzy? I to, o co pytacie mnie podczas szkoleń najczęściej – co otrzymują w zamian? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w moim wywiadzie z Agnieszką Gołąb-Stanikowską i Patrycją Lipińską, które kierują programem PowerUp.

Santander Bank Polska kojarzycie pewnie wszyscy. Bank jest częścią jednej z największych grup finansowych i największym bankiem z kapitałem prywatnym w Polsce. Zatrudnia ok. 10 tys. pracowników. Główne lokalizacje centralne to Warszawa, Poznań, Wrocław, Lublin. A do tego liczne oddziały i placówki zlokalizowane w całej Polsce. W Zespole Marki i Kultury Organizacyjnej pracuje 5 osób. Tyle tytułem wprowadzenia. Zapraszam teraz na wywiad z Agnieszką i Patrycją.

 
Agnieszka Gołąb-Stanikowska, menedżerka Zespołu Marki i Kultury Organizacyjnej w Santander Bank Polska (LinkedIn)

 
Patrycja Lipińska, specjalistka ds. budowania marki pracodawcy i kultury organizacyjnej w Santander Bank Polska (LinkedIn

Maja: Zacznijmy od genezy tego projektu. Skąd pomysł na PowerUp?
Agnieszka: Z różnych badań, które zostały opublikowane w internecie, wiemy, że łatwiej jest dotrzeć z komunikacją do odbiorców przez osoby podobne do nich. To właśnie pracownicy firmy są źródłem realnej wiedzy o tym, co dzieje się w środku organizacji. Przyglądając się zasięgom w mediach społecznościowych profili firmowych i profili prywatnych, można zauważyć, że większym zainteresowaniem cieszą się treści publikowane przez pracowników konkretnych firm. Pod ich publikacjami znaleźć można dyskusje, wiele komentarzy, które również budują zasięg. Dzięki postom pracowników, informacje o firmie - o tym, co robi, jakie projekty są w niej realizowane – mogą dotrzeć do większego grona zainteresowanych. Obecnie jesteśmy w połowie II edycji programu ambasadorskiego PowerUp i cieszymy się razem z Patrycją, że widać, jak się rozwija!

Maja: Zdecydowanie takie treści są dla odbiorców bardziej wiarygodne. To jeszcze na początek podpytam o cele. Postawiliście sobie kilka celów, realizując ten projekt. Są to cele zarówno zewnętrzne, jak i wewnętrzne, a wśród nich bardzo trudny cel angażowania pracowników. Opowiedzcie nam szerzej o nich.
Agnieszka: Ambasadorzy działają wewnątrz naszego banku, ale również na zewnątrz – w mediach społecznościowych. Cele programu są podobne dla obu środowisk. Zależy nam, żeby budować pozytywny wizerunek pracodawcy naszego banku. Chcemy pokazywać nasze wartości np. podczas obchodów Santander Week. Nasi PowerUpowcy podjęli wyzwanie na Linkedinie, pytając innych za co cenią pracę w Santander Bank Polska?

Oprócz tego celem jest promocja zdrowego stylu życia, obszaru wellbeingowego. Nasza firma oferuje pracownikom wiele form dbania o swoje zdrowie np. zdjęcia z fizjoterapeutami, zdjęcia jogi lub webinary z ekspertami.

To, co jest dla nas równie ważne, to promowanie tematów eko, wolontariatu lub różnorodności w miejscu pracy czy nowinek technicznych. Kolejnym celem jest pokazywanie inspirujących osób – takich jak nasi odbiorcy. Chcemy pokazywać, jakich ekspertów mamy w banku. Posty, które tworzą, odnoszą się do ich pracy w kontekście Santander Bank Polska, ale również w odniesieniu do ich specjalności i obszaru, w którym chcą się dalej rozwijać zawodowo i nie tylko.

Maja: A jak wyglądała rekrutacja do PowerUp? Co trzeba zrobić, aby dołączyć do akcji?
Patrycja: Grono PowerUp zwiększa się mniej więcej raz na rok. W okresie wiosenno-letnim rozpoczynamy wewnętrzną promocję programu oraz informacji o poszukiwaniu nowych osób. Tworzymy materiały promocyjne, treści, ustalamy harmonogram i zaczynamy działania. Zainteresowani pracownicy mogą w pierwszej kolejności zapoznać się z najważniejszymi informacjami i celami programu. Z komunikacji dowiedzą się również o zadaniach, jakie przed nimi będą stały w roli Ambasadora marki Santander Bank Polska. Pierwszym etapem, jest wypełnienie formularza. Już na tym etapie chcemy mieć, jak najwięcej informacji o potencjalnym Ambasadorze – dodatkowa działalność w firmie, projekty, pomysły na siebie, zainteresowania, doświadczenia rozwojowe, działalność w mediach społecznościowych itp.

W kolejnym etapie uczestnik rekrutacji ma do przygotowania prezentację przedstawiającą swoje pomysły na rolę Ambasadora – oczywiście zgodnie z założeniami programu i celami. Ostatnim etapem jest spotkanie z tymi osobami, omówienie z nimi ich prezentacji, dopytanie o szczegóły, których zabrakło wcześniej. W taki sposób mamy kolejnych PowerUpowców!

Maja: Czyli już na etapie rekrutacji potencjalni Ambasadorzy muszą mocno się zaangażować, aby dobrze się zaprezentować. A jak promujecie akcję wewnątrz firmy?
Patrycja: Ambasador marki często kojarzony jest z promowaniem wizerunku firmy na zewnątrz – i to jest również dobrze skojarzenia. Jednak ważne jest to, żeby zadbać również o osoby, które tworzą firmę, czyli o pracowników. PowerUpowcy działają zgodnie ze swoimi wartościami, więc łatwiej jest im promować poszczególne obszary założone w programie. Osoby interesujące się sportem, zdrowym trybem życia itp. z łatwością wchodzą w tematy wellbeingowe – angażując się w filmiki promocyjne, przekazując informację w zespołach za pomocą newslettera lub podsyłania linków do zapisów na wydarzenia. Ambasadorzy PowerUp nakręcają koło działania.

To oni komentują wewnętrzne wpisy i teksty, zwiększając zasięgi wiadomości, które docierają do innych pracowników. Tematów do promowania mamy wiele. Każdy PowerUpowiec pracuje na innym stanowisku, tym samym posiada inną wiedzę zawodową lub hobbistyczną. W tych obszarach każdy ma swoje pole do popisu – warsztaty, szkolenia, teksty do newsletterów w obszarach takich jak: komunikacja, agile, rodzicielstwo, cybesecurity, praca z klientem itp.

Maja: Brzmi naprawdę świetnie. A jakie zadania mają na zewnątrz firmy?
Patrycja: Zewnętrzne działania mają na celu wypromowanie firmy jako dobrego pracodawcy i potencjalnego miejsca pracy. To, co pokazywane jest w social mediach przez PowerUpowców, to prawdziwe odczucia Ambasadorów na temat pracy w Santander Bank Polska. Jak zostało to już wspomniane, Ambasadorzy działaj zgodnie ze swoimi wartościami. Chcemy, żeby klienci, potencjalni kandydaci zobaczy, co w naszym banku dzieje się dla pracowników, co robimy wewnętrznie, co jako pracownik możemy zyskać.

Jako PowerUp chcemy uchylić rąbka tajemnicy i pokazać ludziom, jakie działania rozwojowe realizowane są wewnętrznie, jakie wydarzenia tworzymy dla pracowników i nie tylko. Pokazanie pracy w różnych jednostkach również jest naszym celem. Ambasadorzy promują firmę za pomocą wielu dostępnych możliwości na Linkedinie: posty – te udostępniane z profilu bankowego lub własne, autorskie, teksty, artykuły (publikowane również w zakładce Kariera), filmiki, komentarz, lajki, polecenia.

Maja: Jakie szkolenia oferujecie na start nowym Ambasadorom?
Patrycja: Żeby PowerUpowcy mogli dobrze wykonywać swoją rolę, dostają szereg szkoleń, dzięki którym zdobywają nową wiedzę oraz umiejętności. Jednym z najważniejszych spotkań jest poznanie siebie nawzajem – zdobycie wiedzy o innych Ambasadorach, tak, aby móc wspólnie działać, inspirować się, móc budować więzi. Przechodząc dalej, kolejnym rozbudowanym szkoleniem jest poznanie social mediów, praca na Linkedinie, poznanie funkcjonalności tej platformy, wypracowanie własnej koncepcji na promowanie Santander Bank Polska w mediach społecznościowych (przy wspólnych konsultacjach pomysłów). Ważnym elementem PowerUpowców jest ich wizerunek na zewnątrz, dlatego mogli przejść audyt własnych profili. Dodatkowo dostali dostęp do kursu, z którego nauczyli się robienia sobie profesjonalnych zdjęć w domowych warunkach. Żeby być Ambasadorem marki pracodawcy, należy posiadać wiedzę z zakresu employer brandingu, dlatego PowerUpowcy mieli możliwość udziału w konferencjach o takiej tematyce. Nasi Ambasadorzy sami siebie szkolą. Każdy ma wiedzę z innego zakresu, każdy może nauczyć innych nowych rzeczy. Pisanie tekstów w prostym języku, praca w agile, porady w pracy zdalnej, cyberbezpieczeństwo to nieliczne obszary Ambasadorów, z których codziennie uczą się czegoś nowego.

Maja: Czyli ważne jest dobre przygotowanie Ambasadorów do pełnienia tej roli i wspieranie ich na każdym etapie współpracy. Super! Z jakim odzewem spotkały się dotychczasowe edycje wśród pracowników?
Patrycja: Odzew był bardzo pozytywny! Dużo pracowników, którzy tworzą pewne działania lub takie, które warto wypromować na zewnątrz, zwraca się do nas z prośbą o dalsze udostępnianie lub nagranie/stworzenie pewnego materiału dla wykorzystania podczas takiej akcji. Menedżerowie Ambasadorów PowerUp trzymają za nich kciuki. Przy rekrutacji są informowani przez swoich pracowników o chęci dołączenia do takiego programu – wspierają ich. Osoby z zewnątrz, z którymi współpracujemy np. przy okazji szkoleń zauważają posty Ambasadorów PowerUp i chwalą za dobre promowanie i wyróżnianie firmy.

Maja: Z czego jesteście najbardziej dumne w tym projekcie? Czego Was nauczył?
Agnieszka: Program PowerUp to grupa niesamowitych osób, które mają wiele do zaoferowania od siebie. Cieszymy się, że możemy być częścią zespołu, który promuje Santander Bank Polska jako dobre miejsce pracy. Nikt nie pisze im tekstów, które mają opublikować. Każda z tych osób pisze treści samodzielnie, przelewając swoją pasję na kartkę lub plik na komputerze.

Patrycja: Jesteśmy dumne, że niektóre osoby, dzięki udziałowi w programie odważyły się na aktywność w mediach społecznościowych, dzięki czemu są np. rozpoznawani w firmie lub w sieci w gronie danego obszaru zawodowego. Widać ogromny rozwój PowerUpowców przez ten wspólny czas w zakresie komunikacji, pewności siebie, bycia odważniejszym w działaniach.


Maja: Uczestnicy moich szkoleń i klienci projektowi nie raz zgłaszali mi, że angażowanie pracowników w firmowe akcje jest coraz trudniejsze. Co trzeba więc zrobić, aby zaangażować pracowników? Co zadziałało u Was? Bo z tego, co mówicie, zdecydowanie akcja działa bardzo dobrze.
Agnieszka: Zdecydowanie na początek najważniejszy jest plan i przedstawienie celów programu uczestnikom. Dzięki temu, każdy z nich wie, czego będzie dotyczyć jego dalsze działanie. W przypadku PowerUp uczestnicy głównie realizują działania zgodne z własnymi zainteresowaniami i wartościami – to ułatwia angażowanie się w projekty. Oprócz tego ważny jest stały kontakt z uczestnikami. Wiadomość, czat na komunikatorze, cykliczne spotkania przyczyniają się do budowania relacji oraz pogłębiania sensu działań.

PowerUp to grupa ludzi, która podzielona jest na mniejsze zespoły tematyczne. Indywidualne działania Ambasadorów to jedno, ale współpraca to coś, co daje im motywację. Uczestnicy mogą się inspirować wzajemnie, rozwijać swoje pomysły na konkretne działania. W grupie siła!
Dodatkowo, wprowadziłyśmy grywalizację dla PowerUpowców. Polega ona na zbieraniu punktów na ustalone działania w social mediach. Dla zwycięzców każdego miesiąca czeka upominek.

Maja: To na koniec zapytam jeszcze standardowo, jakie lekcje możecie wyciągnąć dla siebie i czytelników, którzy stoją przed podobnym wyzwaniem. Co podpowiedziałybyście innym osobom?
Patrycja: Najważniejsze to mieć pomysł i dobrze go przeprocesować i przeanalizować. Burza mózgów w większym gronie przyda się do wypracowania koncepcji i celów – co chcecie promować, w jaki sposób, jak mierzyć efekty itp. Prowadzenie takiego programu zajmuje wiele czasu. Nie wystarczy zaplanowanie działań na dłuższy czas. Chodzi o kwestię koordynacji, bycia dla tych ludzi w momentach zagubienia, bieżącego kreowania pomysłów na działania/akcje w momencie np. potrzeby rekrutacyjnej lub nagłego projektu do ogłoszenia.

Maja: Czyli dobra koncepcja, zaplanowanie zaangażowania, danie przestrzeni do realizacji własnych pomysłów i stałe wpieranie na etapie działania. Bardzo Wam dziękuję za poświęcony czas i opowiedzenie nam, jak ten projekt wygląda od kuchni. Będę śledzić kolejne wpisy Waszych Ambasadorów na LinkedInie.  

Was także zachęcam do śledzenia wpisów pod hashtagiem #PowerUp. Tam znajdują się publikacje Ambasadorów Santander Bank Polska.
 

******

Sprawdźcie też:
Facebooka bloga @blogkwok,  LinkedIn (zapraszam do sieci kontaktów) i na Twittera @maja_biernacka
szkolenia otwarte i kursy na platformie z komunikacji wewnętrznej
• newsletter – zapisz się tutaj i odbierz bezpłatnego ebooka

Screeny i zdjęcia: Santander Bank Polska