Blog KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA OD KUCHNI

Storytelling w komunikacji wewnętrznej

Jest coraz popularniejszy w naszym kraju. I dobrze, bo opowiadanie historii i oddziaływanie na ludzi przez nie jest naturalne, znane nam od dzieciństwa i łatwo przyswajalne. A skoro od lat tę formę komunikacji stosują takie potęgi jak Google, IBM, Volvo, Nike, DHL, Lego, Coca-Cola czy Apple, storytelling musi być skuteczny.

Na czym polega storytelling?

To sztuka oddziaływania na wyobraźnię i emocje odbiorców. Wykorzystuje się do tego słowo w postaci np. opowiadania, anegdoty, historii czy metafory. Pamiętacie bajki z dzieciństwa? Z pewnością wiele tak. Bo taki sposób opowiadania łatwo zapada nam w pamięć. Słuchając takich opowieści, wyświetlamy sobie w wyobraźni ich obraz, przez co lepiej je zapamiętujemy, czujemy z nimi większy związek, a podczas odbioru naturalnie włączamy w to nasze emocje. W trakcie słuchania opowieści uruchamiamy tę część naszego mózgu, która odpowiada za kreatywność.

Gdzie można wykorzystać storytelling?

Storytelling stosuje się z powodzeniem w:

  • komunikacji wewnętrznej,
  • public relations,
  • employer brandingu,
  • sprzedaży,
  • zarządzaniu,
  • marketingu.

Kiedy możemy zastosować storytelling w komunikacji wewnętrznej?

Poniżej kilka przykładów, kiedy warto sięgnąć po storytelling:

  • gdy chcemy przekonać pracowników do naszej firmy np. nowo zatrudnionych pracowników, gdy chcemy zaprezentować im historię organizacji i jej osiągnięcia,
  • gdy chcemy wzmocnić więź pracowników z firmą, budować związek z jej wartościami czy misją, także wtedy, gdy chcemy misję czy wartości organizacji wytłumaczyć,
  • gdy szukamy poparcia pracowników dla wdrażanych idei, planów, strategii,
  • do integracji pracowników poprzez wspólne celebrowanie sukcesów firmy i osiągnięć ludzi ją tworzących,
  • gdy chcemy zintegrować pracowników wokół idei, z którą mogą się utożsamiać,
  • do budowania kultury organizacyjnej,
  • do nakreślania pożądanych postaw wśród pracowników,
  • gdy mamy za zadanie pokazać działania firmy, jej usługi czy produkty,
  • podczas komunikowania ważnych zmian w firmie,
  • także do budowanie zaangażowania i motywowania zespołu.

Bardzo krótki przykład storytellingowej opowieści

Miałam okazję pracować dla serwisu wymiany walut online Internetowykantor.pl. Jak powstał ten serwis? Można opisać czy opowiedzieć to tak:

Internetowykantor.pl powstał w 2010 r. w Poznaniu, dając Polakom możliwość wymiany walut online. Firma od początku swojego istnienia rozwijała się dynamicznie. W 2013 r. połączyła się z innym poznańskim start up’em – Walutomat.pl. W 2014 r. obroty obu serwisów wyniosły ponad 10 mld zł. Itd., itp. Jest ok, ale…

Można to opowiedzieć też w inny sposób. Tak historię tego serwisu opowiada się w firmie i na zewnątrz niej:

W 2010 r. Michał właśnie skończył studia na poznańskim Uniwersytecie Ekonomicznym i wziął ślub. Potrzebował szybko wymienić gotówkę na zagraniczną podróż poślubną. Biegał po Poznaniu od kantoru do kantoru w poszukiwaniu dobrego kursu i odpowiedniej ilości waluty. W pewnym momencie zmęczony takim obrotem sprawy zadał sobie pytanie, dlaczego nie może tego zrobić przez internet. Zadzwonił do swojego kuzyna, Łukasza, który robił doktorat z informatyki na Politechnice i zaproponował uruchomienie serwisu wymiany walut przez internet. Zanim Michał wrócił z podróży poślubnej, Łukasz miał już konkretny pomysł na biznes. Chwilę później uruchomili Internetowykantor.pl, pierwszy polski e-kantor. Dziś obroty ich firmy sięgają miliardów złotych.

A teraz szczerze odpowiedzcie sobie, którą wersję tej historii jesteście w stanie powtórzyć i która podoba się Wam bardziej. A którą będziecie pamiętali za tydzień czy miesiąc? Przy której uśmiechacie się? Którą widzicie oczami wyobraźni?

Storytelling w praktyce

Mam te przyjemność przyjaźnić się z Moniką Górską, Dr Story, która od kilku lat krzewi w Polsce storytelling. Zna się na tym jak nikt inny. Ma bowiem ogromną wiedzę i doświadczenie w opowiadaniu historii - Monika przez 20 lat przygotowywała filmy dokumentalne nagradzane na całym świecie. Dziś - jak o sobie mówi - „pomagam przedsiębiorcom, ekspertom i trenerom tak opowiadać o swoich firmach, projektach i sobie, by każdy ich słuchał. Nawet jeśli mówią szeptem”.

Jeśli zaintrygował Was storytelling, zachęcam do wejścia na bloga Moniki i poczytania więcej o tej formie opowiadania życia. Warto także zapisać się na cotygodniowy newsletter.

A poniżej zamieszczam kilka linków do storytellingowych opowieści:

1. kanał You Tube Dr Story, gdzie możecie zobaczyć storytelling Moniki Górskiej oraz storytellingowy film dokumentalny, który Monika zrealizowała dla Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w  Poznaniu – „Ukryty skarb” o pracownikach, którzy są skarbem tej firmy

2. historię firmy Lego "The Lego story”

3. i opowieść o tym, jak firma Protector & Gamble wspiera mamy - bohaterów w wykonywaniu codziennych obowiązków

4. i jeszcze wideo od restauracji Chipotle Mexican Grill  i ich opowieść „The Scarecrow”

Jeśli znacie ciekawe przykłady storytellingowych opowieści polskich firm, zapraszam do podzielenia się nimi na Facebooku bloga.

Fot. Agnieszka/Kraków