Blog KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA OD KUCHNI

Trendy w rozwoju intranetów. Podpowiedzi od twórcy platformy nagradzanej na całym świecie

Regularni czytelnicy mojego bloga i uczestnicy szkolenia z budowania strategii komunikacji wewnętrznej wiedzą, że jeden z najlepszych intranetów na świecie jest w Polsce, a konkretnie we Wschowie w tamtejszym Banku Spółdzielczym. Intranet ten nagradzany był w ostatnich latach na prestiżowych konkursach od USA (konkurs Nielsen Group), przez Rosję (Russian Intranet Awards) aż po Australię (konkurs StepTwo).

Poprosiłam współtwórcę tego intranetu – Artura Wichlińskiego (Artur kieruje zespołem programistów, z którymi stworzył ten nagradzany intranet), aby opowiedział, jakie obecnie wdrażają zmiany na swojej platformie, abyście mogli podejrzeć, na co warto zwrócić uwagę, gdy będziecie pracować nad takim rozwiązaniem w Waszych firmach.

Poniżej kilka podpowiedzi od Artura. A na końcu tego artykułu jest link do dalszej lektury – do wywiadu z zespołem Artura, który przeprowadziłam po tym, jak zgarnęli srebro w Australii.


Artur Wichliński, Kierownik IT w Banku Spółdzielczym we Wschowie (Linkedin)

A teraz oddaję już bloga Arturowi.

NOWOŚCI INTRANETOWE W NASZYM BANKU
Kolejny rok zbliża się ku końcowi. Rok dziwny, ale zarazem zadziwiający. Z jednej strony praca zdalna staje się norma, ale pojawia się też nowy trend pracy hybrydowej. Codziennie zmienia się otoczenie biznesowe i do takich zmian muszą się dopasowywać twórcy intranetów. Mimo ograniczeń, odbyło się w przeciągu ostatnich miesięcy kilka ciekawych wydarzeń na świecie, które pokazują kierunki rozwoju aplikacji i platform intranetowych. Na bazie własnych doświadczeń i zrealizowanych projektów pokazujemy elementy, które znajdują się w naszej platformie intranetowej. Postaram się odpowiedzieć na pytanie, jakie elementy powinien zawierać intranet, aby użytkownicy chcieli z niego korzystać. Należy mieć dobrą „mapę drogową” przy budowaniu rozwiązań wspierających biznes w obszarach zapleczowych.

1.    UX
Podstawowa rzecz w każdej platformie intranetowej. UX powinien być prosty i czytelny dla użytkowników. Rozwiązania należy tak budować, aby poruszanie po intranecie było intuicyjne. Należy zawsze pamiętać, że rozwiązanie tworzymy dla naszych użytkowników, a nie dla siebie. Treści muszą trafiać do odbiorcy. Publikacje należy przygotowywać w taki sposób, by zachęcały one do zapoznania się z nimi. Pamiętajmy o grafice – ona przyciąga wzrok użytkowników i powoduje większą oglądalność.


Strona główna intranetu Banku Spółdzielczego we Wschowie

Tak naprawdę nie jest ważne, z jakiego oprogramowania korzystamy przy budowie platformy intranetowej. Ważne jest natomiast od samego początku to, aby zapewnić jej dużą przejrzystość i łatwość nawigowania.

2.    BOTY
Coś, co wdziera się przebojem do wewnętrznych platform komunikacyjnych. Z jednej strony potrzebne, a może jednak niepotrzebne. Nie ma chyba jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Ale nie oszukujmy się, boty zagoszczą na dłuższy czas. Wszystko przez to, że szukamy uproszczeń i większej efektywności działania pracowników. Powoduje to oczywiście poszukiwanie obszarów, które można w dużym stopniu zautomatyzować. Do tej pory nie było to zjawisko tak bardzo powszechne, sporo się jednak zmieniło w tej materii.

A tak działa bot w Banku Spółdzielczym we Wschowie (YouTube)

3.    NEWSY NA STRONIE GŁÓWNEJ OZNACZANE DO PRZECZYTANIA NA PÓŹNIEJ
Ilość informacji, którymi jesteśmy zasypywani, sprawia, że części treści nie czytamy albo zakładamy, że przeczytamy je później. Co stoi w takim razie na przeszkodzie, aby użytkownik oznaczył te treści „do przeczytania na później” również w intranecie, a system mu o tym przypominał. Nie mamy tego rozwiązania jeszcze na naszej platformie, ale w najbliższych tygodniach pojawi się na pewno.

4.    SŁOWNIK POJĘĆ SPECYFICZNYCH
Fenomenalne pomysł. Przez długi okres czasu uważałem, że stosując rożne zwroty, których używamy w swoim środowisku, jesteśmy przez wszystkich rozumiani w jednakowym stopniu. I to jest pomyłka i nieraz zderzyliśmy się z rzeczywistością, że odbiorca naszego przekazu nie rozumie, o co chodzi. Bardzo ciekawym rozwiązaniem jest zastosowanie np. przy Bazie Wiedzy funkcjonalności SŁOWNIK POJĘĆ SPECYFICZNYCH. W każdej organizacji istnieje taki zasób słów i zwrotów, który jest charakterystyczny dla danej branży. Wdrożenie takiego rozwiązania pozwala nowym pracownikom łatwiej zasymilować się z grupa.

5.    „ŻÓŁTA KARTKA”. CZY TO NADAL FUNKCJONUJE?

 


Elektroniczna żółta karteczka w intranecie Banku Spółdzielczego we Wschowie

Kiedy ten pomysł pojawił się w naszej firmie, bardzo sceptycznie na niego spoglądałem. Wydawało mi się to przedsięwzięcie pozbawione sensu i logiki. Okazało się jednak, że pracownicy z niego korzystają i co więcej, są zadowoleni. Rozwiązanie skończyło pewną epokę analogową związaną z przyklejaniem kartek do monitorów.

6.    WERSJE MOBILNE INTRANETU, CO ZROBIĆ, GDY ICH NIE MA
Wszyscy jesteśmy w tej chwili „uzależnieni” od wersji mobilnych. Jednakże nie wszyscy mogą je wdrażać i używać wewnątrz firmy. Wszystko zależy od tego, jaki model pracy ma wypracowany Twoja organizacja. Jakie dane są umieszczanie w intranecie. Jednym słowem analiza ryzyka, czy opłaci się nam być mobilnymi. Jednak wiele biznesów wymaga wręcz tego, aby rozwiązania były przygotowane na urządzenia mobilne i nie należy o tym zapominać.

7.    ELEKTRONICZNY SYSTEM ZMIAN WERSJI
To platforma do zarządzania oprogramowaniem wykorzystywanym w organizacji. Duże przedsięwzięcie, ale jak potrzebne. Nie ma w tej chwili firmy, która w jednym programie zrobi wszystko. Te czasy dawno się skończyły. Fakt jest taki, że pracownik oczekuje dostarczenia działającej usługi i nie interesuje go tzw. back office. Jednak wszyscy ci, którzy są odpowiedzialni za dostarczanie usług, potrzebują takich narzędzi. Nasze rozwiązanie jest hybrydą –nie służy tylko IT, ono wspiera biznes w obszarach decyzyjnych.

Elektroniczny system zmian wersji oprogramowania stosowanego w Banku Spółdzielczym we Wschowie

******

Dzięki Artur za wpis i podzielenie się Waszymi nowościami. A Was zapraszam teraz do kontynuowania czytania o tym intranecie w archiwalnym wpisie: Jeden z najlepszych intranetów na świecie – case study nagrodzonego Banku Spółdzielczego we Wschowie.

******

Sprawdźcie też:
Facebooka bloga @blogkwok,  LinkedIn (zapraszam do sieci kontaktów) i na Twittera @maja_biernacka
szkolenia otwarte i kursy na platformie z komunikacji wewnętrznej
• newsletter – zapisz się tutaj i odbierz bezpłatnego ebooka

Screeny i wideo: Bank Spółdzielczy we Wschowie