Blog KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA OD KUCHNI

Uwiarygodnianie i obrazowanie w komunikacji wewnętrznej

Uwiarygodnianie i obrazowanie działań omawianych w ramach komunikacji wewnętrznej pomaga odbiorcom zrozumieć, zapamiętać i zaakceptować komunikowane zagadnienia. O co w tym chodzi? To nic trudnego.

Obrazowanie stosujesz pewnie często w komunikacji wewnętrznej. Ważne, aby robić to świadomie i dobrze dobierać te elementy. Obrazowanie, czyli przede wszystkim ilustrowanie, ale też opisywanie. Ilustracje w przekazie są bardzo ważne, ponieważ najpierw oglądamy treści, a dopiero potem je czytamy. A nawet nie czytamy, tylko skanujemy. Dlatego obrazki, grafiki, zdjęcia, infografiki, wideo itp., które dobierasz do tekstu, powinny same w sobie być nośnikiem informacji głównej lub uzupełniającej do tekstu, który jest obok nich. To nie są elementy, których głównym celem jest sprawienie, że przekaz ładniej wygląda. Główny cel – niosą informację. Pamiętaj, że niektórzy odbiorcy kończą zapoznawanie się z komunikatem na przejrzeniu obrazków, więc niech ten obrazek (i podpis pod nim) będzie już nośnikiem informacji.

Przykład źle dobranego zdjęcia do artykułu znajdziecie powyżej w tym wpisie – fajne zdjęcie, ale zupełnie od czapy. Jak ma się treści tego wpisu blogowego? Nijak. Tak nie robimy.
 
Ale obrazowanie to nie tylko obrazki. To też opowiadanie. To tu mamy storytelling. Gdy opowiadamy historie, w głowach odbiorców wyświetlają się obrazy, dzięki czemu łatwiej jest im zapamiętać dany przekaz. Pamiętaj o opowiadaniu historii w firmie w celu obrazowania tematu. Dobrze sprawdzają się także podawanie przykładów.
Obrazujemy po to, aby odbiorca lepiej zrozumiał nasz przekaz i łatwiej go zapamiętał

Uwiarygodnianie z kolei to dodawanie do komunikowanego zagadnienia takich elementów, które pomagają odbiorcy zaakceptować komunikat. Sprawiają, że łatwiej w niego uwierzyć. Powinny to być wiarygodne, sprawdzone elementy. Wśród nich mogą być np. wyniki badań, statystyki, fragmenty raportów, cytaty, odnośniki do regulaminów, linki do źródeł, także zewnętrznych.

Suchy komunikat będzie miał mniejszą siłę rażenia niż taki, w którym np. przytoczysz wypowiedź prezesa w postaci załączonego cytatu, dodasz link do tej wypowiedzi wideo, jako ilustrację dodasz infografikę z wynikami ostatniego badania zaangażowania czy linki do regulaminu wynagradzania, gdzie opisane są konkrety dot. ocen rocznych.

Pamiętajmy o tych 2 elementach podczas planowania kolejnych komunikatów skierowanych do pracowników. M.in. o tym uczę na moim szkoleniu z pisania w komunikacji wewnętrznej (więcej informacji o najbliższej edycji znajdziecie tutaj, a jeśli nie chcecie czekać to obecnie jest dostępne także jako szkolenie indywidualne online - szczegóły tutaj).   

******

Sprawdźcie też:
Facebooka bloga @blogkwok,  LinkedIn (zapraszam do sieci kontaktów) i na Twittera @maja_biernacka
szkolenia otwarte z komunikacji wewnętrznej (także online)
• newsletter – zapisz się tutaj i odbierz bezpłatnego ebooka

Fot. Pixabay.com