Blog KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA OD KUCHNI

Wyślij kartkę do nowego pracownika

Czytałam kiedyś wyniki badań, w których opisano, że nowo zatrudniony pracownik przeżywa duży stres w okresie od otrzymania zatrudnienia do czasu, gdy przekroczy próg firmy pierwszego dnia pracy.

Jeśli czas od złożenia propozycji zatrudnienia do przybycia pierwszego dnia do pracy trwa 2 tygodnie, miesiąc czy dłużej, w głowie nowego pracownika mogą pojawić się liczne wątpliwości. Może zastanawiać się, czy dobrze wybrał i czy podoła nowym zadaniom. Z pewnością zastanawia się też, jak będzie w nowym miejscu pracy i stresuje się, bo nie wie, kogo tam spotka.

Jak firma – nowy pracodawca może spróbować zmniejszyć stres nowo zatrudnionego pracownika?

  1. UMOWA. Po pierwsze warto zadbać o to, by umowa o pracę została podpisana jak najszybciej. Fatalnym rozwiązaniem jest robienie tego pierwszego dnia pracy. Pozostawianie nowego pracownika w niepewności to najgorsze, co możemy zrobić w kwestii zatrudniania, nawet jeśli wcześniej wszystkie warunki zostały omówione telefonicznie, na spotkaniu czy nawet przesłane mailem. Tylko podpisana umowa daje gwarancję zatrudnienia i to właśnie ten podpisany dokument jest pierwszym z elementów, które mogą zmniejszyć stres oczekiwania na przybycie do pracy w nowym miejscu. Ta dobra praktyka świadczy o tym, że dbamy o pracowników, ale także o employer branding firmy.   
  2. PRZEŁOŻONY. Kolejną z możliwości jest postawa nowego przełożonego. Warto, aby podczas spotkania z nowym pracownikiem np. podczas podpisywania umowy czy potem podczas rozmowy telefonicznej nowy przełożony przekazał nowej osobie dokładne namiary do siebie wraz z zapewnieniem, że w razie pytań czy wątpliwości może do niego zadzwonić. To niewiele, a działa bardzo dobrze na nową osobę, także na wizerunek firmy.
  3. KONTAKT. Dobrze wyglądałoby wizerunkowo, gdyby firma w swoim procesie onboradingu miała wpisaną zasadę, że jeśli okres oczekiwania na przybycie nowego pracownika do firmy jest dłuższy niż np. tydzień czy dwa, to np. w połowie tego okresu wskazana osoba (z zespołu HR czy nowy przełożony) kontaktuje się z nim telefonicznie lub mailowo z pytaniem, czy przygotowania do przybycia do nowej pracy przebiegają bez zakłóceń, czy udało mu się już zakończyć współpracę z poprzednim pracodawcą, czy może pojawiły się dodatkowe pytania dot. nowej pracy. To także nie tylko buduje wizerunek pracodawcy, ale zmniejsza dawkę stresu po stronie nowego pracownika.
  4. KARTKA. Czytałam kiedyś o takim pomyśle. Bardzo mi się spodobał. Polega on na tym, że np. zespół, do którego ma dołączyć nowy pracownik, wysyła w okresie oczekiwania na nową osobę kartkę pocztową z pozdrowieniami i zaproszeniem tej osoby do nowego zespołu. Jeśli np. okres oczekiwania trwa aż miesiąc, można to zrobić na 2 tygodnie przed przyjściem nowej osoby do pracy. Tych kilka spersonalizowanych słów, napisanych odręcznie, podpisanych przez cały zespół z pewnością zmniejszy stres związany ze zmianą pracy i pomoże zbudować potwierdzenie u nowo zatrudnionej osoby, że podjęła dobrą decyzję, wybierając właśnie tego pracodawcę. Zamiast kartki można wysłać zdjęcie zespołu, a na jego odwrocie napisać kilka słów. Karta może być wcześniej przygotowana przez grafików, np. z budynkiem firmy, jej logo, czy wnętrzem biura i pracownikami itp. Najlepiej wysłać ją pocztą tradycyjną (do czego zachęcam, bo wtedy efekt zaskoczenia będzie większy) albo mailowo. Zamiast zespołu może ją podpisać nowy przełożony czy np. zarząd firmy.
  5. SPOTKANIE. W jednej z firm, dla których pracowałam, planowaliśmy od stycznia zatrudnić nowego pracownika. Wszystko było już dogadane z nową osobą. Czekaliśmy tylko na jej przybycie po nowym roku. Postanowiłam jednak zaprosić tę osobą na nasze firmowe spotkanie wigilijne, mimo że jeszcze nie było jej oficjalnie w naszych szeregach. Uznałam, że to dobra okazja, by poznać nowy zespół i oczywiście dobry element employer brandingu dla firmy. Nowa osoba była pozytywnie zaskoczona propozycją i oczywiście zgodziła się wziąć udział w spotkaniu. Być może w czasie oczekiwania na przybycie nowego pracownika Wasza firma też planuje spotkanie integracyjne albo kwartalne. Warto rozważyć zaproszenie na nie nowej osoby.

Wszystkie te pomysły dobrze będą budowały wizerunek Waszej firmy, a dodatkowo pozwolą angażować pracownika w jej życie już od pierwszych dni pracy (a nawet wcześniej).

A jak może wyglądać onborading nowych pracowników? Po wskazówki zapraszam do wpisu Onboarding, czyli witamy na pokładzie firmy – cz. 1.

A gdybyście szukali informacji i inspiracji w budowaniu podręcznika dla nowych pracowników, to zapraszam do lektury dwóch moich wpisów:

Tradycyjnie zapraszam też na Facebooka bloga, gdzie można śledzić kolejne wpisy.

Fot. MB/Mumbai/General Post Office Cst