Blog KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA OD KUCHNI

Zaproś pracowników do wirtualnej rzeczywistości jak Bank Gospodarstwa Krajowego

Wśród tegorocznych zgłoszeń do Konkursu Biuletynów Firmowych, w którym byłam w jury (więcej informacji jest tutaj), znalazłam projekt Banku Gospodarstwa Krajowego (BGK) z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości (VR). Miałam okazję współpracować z BGK w tym roku przy innym projekcie komunikacji wewnętrznej, dlatego gdy dowiedziałam się o grze w VR, natychmiast zaprosiłam ich do podzielenia się szczegółami z Wami. Tym bardziej, że projekt ten przeszedł do dalszej gry i jest nominowany w kategorii projekt content marketingowy dla pracowników (sprawdźcie listę wszystkich nominowanych tutaj; brawa dla BGK, który pojawia się tam kilka razy).

 
Siedziba BGK w Warszawie

Zapraszam na wywiad z Anią Krawczyk, która w Banku Gospodarstwa Krajowego odpowiada za rekrutacje i EB.  

BGK zatrudnia ok. 1700 pracowników w centrali w Warszawie i w 16 regionach w Polsce oraz w 2 przedstawicielstwach zagranicznych (Bruksela, Frankfurt). To bank inny niż te, które mijamy na ulicy. To państwowy bank rozwoju – jedyna taka instytucja w Polsce. Bank wspiera rozwój społeczno-gospodarczy kraju, realizując strategiczne projekty rozwojowe, finansuje m.in. największe inwestycje infrastrukturalne, zwiększa dostęp Polaków do mieszkań oraz pobudza przedsiębiorczość polskich firm w kraju i za granicą.


Anna Krawczyk, Starszy Specjalista ds. Rekrutacji i Employer Brandingu (LinkedIn)

Maja Biernacka: Aniu, skąd pomysł na grę w wirtualnej rzeczywistości dla pracowników?
Anna Krawczyk: Stworzenie gry jest elementem szerszej strategii budowania wizerunku naszego banku – chcieliśmy pokazać nowoczesne oblicze Banku Gospodarstwa Krajowego – banku z 95-letnią tradycją. Postanowiliśmy, że do działań komunikacyjnych – zarówno tych do pracowników, jak i do kandydatów do pracy, wpleciemy elementy nowoczesnych technologii i grywalizacji. To bardzo popularny ostatnio trend w działaniach wizerunkowych. Nasza gra pokazuje inwestycje, które w województwie mazowieckim sfinansował nasz bank. Pokazuje, z czego nasi pracownicy mogą być dumni, pracując w BGK.
 


Gogle VR wykorzystane w grze BGK przygotowanej dla pracowników

Maja: Na czym polegała gra? Jak angażowaliście w nią Waszych pracowników?
Ania: Gra utrzymana jest w konwencji lat 90. z muzyką i grafiką z tamtych lat. Na początku gracz ogląda kilka miejsc w Warszawie, których rewitalizację  sfinansowaliśmy: budynek domu handlowego Smyk, Halę Koszyki, budynki UW przy Krakowskim Przedmieściu i Bednarskiej. Potem gracz przenosi się pod centralę banku przy al. Jerozolimskich i wchodzi do środka. Przy każdej inwestycji gracz odpowiada na pytanie i zdobywa punkty. Na końcu pojawia się tabela wyników. Gra trwa około 5 minut. By w nią zagrać, należy włożyć specjalne gogle.

 Gra w wirtualnej rzeczywistości przybliżała pracownikom inwestycje BGK

Maja: I jak zareagowali Wasi pracownicy? Przyjęła się u Was taka forma grywalizacji?
Ania: Pierwszy raz w grę można było zagrać na naszym corocznym, majowym święcie – „Dniu Pracownika”. Do wygrania była sława i chwała (śmiech), a poza tym głośniki, notesy, kubki czy bidony. Pracownicy byli bardzo ciekawi i podekscytowani tym, co zobaczą po założeniu gogli. Największe wrażenie robi już sam początek gry, bo gracz ma wrażenie, że znajduje się na dosyć dużej wysokości.

Maja: Z gry korzystacie także podczas spotkań z kandydatami do pracy. Jak oni reagują na tak innowacyjne narzędzie?
Ania: Kandydaci reagują bardzo pozytywnie. Jest to element, który ich do nas przyciąga: podchodzą, pytają, dowiadują się więcej o BGK. Są pozytywnie zaskoczeni, że używamy tak nowatorskich rozwiązań.
Grę wykorzystujemy przede wszystkim na targach pracy i innych wydarzeniach dla studentów, np. w tym roku byliśmy obecni podczas Absolvent Talent Days oraz finale konkursu Enactus. Gogle pojechały nawet na Europejski Kongres Gospodarczy i na największy w Europie stacjonarny maraton programowania HackYeah! Użyliśmy ich też przy okazji wizerunkowej sesji zdjęciowej dla pracowników.

     
Gra dostępna jest dla pracowników i potencjalnych kandydatów do pracy, którzy mogą ją przetestować np. podczas targów pracy

Maja: Czy w przyszłości zamierzacie skorzystać jeszcze z takiej formy jak VR? Jak ją oceniacie?
Ania: Zdecydowanie polecamy VR w budowaniu wizerunku pracodawcy! Jest to fantastyczna technologia przyjazna dla każdego. W ciekawej formie można przekazać wiele treści zarówno dla potencjalnych jak i obecnych pracowników. Jeśli dodatkowo wirtualną rzeczywistość wykorzystamy w grze, włącza się naturalny element rywalizacji. Zastanawiamy się również nad wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości podczas szkoleń BHP dla nowych pracowników. Jak? Możemy np. przeprowadzić instruktaż stanowiskowy w goglach lub pokazać, jak zachować się w sytuacji niebezpiecznej, która może spotkać nas w pracy.

Maja: Świetny pomysł. Dziękuję za rozmowę i gratuluję nominacji w konkursie.

******

Sprawdźcie też:
Facebooka bloga i LinkedIn (zapraszam do sieci kontaktów)
szkolenia otwarte z komunikacji wewnętrznej
• newsletter – raz w tygodniu z nowym wpisem (zapisy – prawa kolumna bloga

Zdjęcia: BGK