Blog KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA OD KUCHNI

Zaufanie w 2020 – wyniki raportu Edelman Trust Barometer

Na początku 2020 ukazał się doroczny raport Edelman Trust Barometer 2020. Wybrałam z tej obszernej i ważnej publikacji kilka wniosków, które warto poznać i które mogą nam się przydać w kontekście komunikacji z pracownikami. Jeśli czytaliście mój wpis o trendach w komunikacji wewnętrznej na 2020 r. (jeśli nie, to wpis jest tutaj), to zaufanie jest na tej liście.

Edelman to międzynarodowa agencja komunikacji założona w 1952 r. W jej 60 biurach rozsianych po całym świecie pracuje ponad 6 tysięcy osób. Tegoroczny raport wydano po raz 20. W badaniu wzięło udział ponad 34 tys. osób z 28 krajów.

Przyjrzyjmy się, co przyniosła tegoroczna publikacja. Jest tam sporo podpowiedzi w zakresie komunikacji z naszymi pracownikami. Zacznijmy od ogólnego obrazu.

Jak miewa się fundament świata, czyli kapitalizm? Niestety aż 56% badanych uważa, że to jak obecnie wygląda i funkcjonuje kapitalizm przynosi więcej szkód niż pożytku. Dlaczego to ogólnie pytanie może być ważne również dla nas? Pokazuje ono ogólne nastroje społeczeństwa, a w tej grupie jest każdy z nas. Nasi pracownicy również. Oczywiście musimy wziąć pod uwagę, że to średnia dla wielu różnych krajów.

To, bardziej może nas interesować, to przyszłość pracy, o którą zapytano badanych. Aż 83% respondentów boi się, że straci pracę z powodu jednego lub kilku wymienionych w badaniu powodów. To bardzo duża grupa ludzi na całym świecie! Ponad 8 na 10 osób. Powody, jakie wymieniono w badaniu, to:
•    biznesy prowadzone na własny rachunek
•    nadchodząca recesja
•    brak szkoleń i umiejętności
•    tańsi zagraniczni konkurenci
•    imigranci, którzy pracują za mniej
•    automatyzacja
•    przeniesienie pracy do innych krajów

Ciekawe odpowiedzi przyniosło pytanie o technologie. Dla 61% badanych tempo zmian w obszarze technologii jest za szybkie. Jeszcze więcej, bo aż 66% respondentów, obawia się, że ten zbyt szybki rozwój może doprowadzić do sytuacji, że nie będziemy w stanie rozróżnić, czy to, co widzimy i słyszymy, jest prawdziwe.
I na dodatek uważamy, że rząd nie nadąża za wprowadzaniem odpowiednich regulacji w tym zakresie. Fake newsy w zewnętrznej komunikacji przybierają na sile.


Z jakością informacji też nie jest za dobrze. Ponad połowa badanych uważa, że media, z których korzystają, są pełne niegodnych zaufania treści. Aż 76% badanych obawia się, że fake newsy mogą zostać użyte jako broń.

 Żeby tego było mało, 66% osób, które wzięły udział w badaniu, nie wierzy w swoich liderów i ich moc sprawczą w zmierzeniu się z tymi wyzwaniami.  

Mamy też konkretne oczekiwania wobec prezesów. CEO ma był zaangażowany i zabierać głos w ważnych sprawach takich jak np. szkolenia dot. przyszłych miejsc pracy, wpływ automatyzacji czy etyka w wykorzystaniu technologii. Powinien również wg 74% respondentów inicjować działania, a nie czekać, że zrobi to rząd.

To jest ciekawe: dla badanych etyczność firmy jest 3x ważniejsza niż np. kompetencje takiego podmiotu. Co to dla nas oznacza, nie tylko w komunikacji zewnętrznej, ale i wewnętrznej? To ważna podpowiedź, o czym powinniśmy pamiętać w komunikacji i jakie aspekty akcentować. Etyczność działań firmy powinna być widoczna, odczuwalna i pokazywana w komunikacji wewnętrznej. Na 2. miejscu znalazła się prawość z 49%.

Pracownicy oczekują również, że będziemy ich słuchać. Tu nie ma zaskoczenia. 73% badanych oczekuje, że firma będzie kształtowała przyszłość społeczeństwa i włączy pracowników w to planowanie. Pamiętajmy o tym w komunikacji wewnętrznej. Słuchanie i włączanie w działania to nasze podstawy.

Zobaczcie na grafice powyżej, jak dobrze miewają się tradycyjne media, jeśli chodzi o nasze zaufanie do nich (granatowa, górna linia). Wyszukiwarki także miewają się dobrze. Choć dla mnie jest to dziwne, bo są zaśmiecone i można w nich znaleźć wszystko, różnej jakości. Zdecydowanie gorzej ufamy mediom społecznościowym (ok. 20% gorsze wyniki niż media tradycyjne; niższa niebieska linia). Cóż, danie ludziom szerokich możliwości w zakresie bycia nadawcą treści (dziś każdy może publikować w internecie i mediach społ.), skończyło się tym, że nie ufamy tym treściom tak, jak mediom tradycyjnym, gdzie jest selekcja treści.

Niestety nie znalazłam w tym raporcie wyjaśnienia, o które dokładnie media chodzi, gdy mowa o „tradycyjnych”. Myślę jednak, że mają na myśli gazetę, tv i radio, bez internetu.

A kto jest najbardziej wiarygodny? To eksperci (np. techniczni w firmie, akademiccy czy analitycy finansowi) i nasi koledzy (osoby podobne do nas, inni pracownicy) – wszystkie 3 grupy powyżej 60%. Wszystkie te osoby otrzymały ponad 50% wskazań, jeśli chodzi o ich wiarygodność. Na końcu są dziennikarze (36%) i urzędnicy (22%). CEO dostał 47%, a zarząd 44%.

 Na koniec rzućcie okiem na to jak zaufanie zmieniało się na przestrzeni ostatnich 20 laty.

Wnioski dla komunikacji wewnętrznej
Do zapamiętania i wykorzystania w komunikacji wewnętrznej:
1. Pracownicy boją się, że stracą pracę. Dlatego w komunikacji wewnętrznej w naszych firmach pokazujmy, gdzie jesteśmy, w jakim kierunku zmierzamy, jakie mamy plany rozwojowe, jak miewają się finanse firmy.
2. Nie wierzymy naszym liderom i ich mocy sprawczej w działaniu. Dlatego powinniśmy pokazywać działania liderów, kierunek, w którym nas prowadzą. Mówmy, tłumaczmy, pokazujmy, jak chcą to osiągnąć. Prezentujmy efekty tych działań.
3. Oczekujemy, że CEO będzie zaangażowany, że będzie zabierał głos w ważnych sprawach. Patrz punkt 1 i 2.  

4. Etyczność firmy jest 3x ważniejsza niż np. kompetencje; ważna jest też prawość. Uwzględnijmy te wartości i to jak je realizujmy w firmie, gdy będziemy planować przekaz do pracowników.
5. Słuchajmy naszych pracowników i włączajmy ich w działania.
6. Przeraża nas tempo zmian technologicznych. Uwzględnijmy to przy wdrażaniu nowych narzędzi komunikacji wewnętrznej i współpracy. Tłumaczmy, edukujmy, dajmy pracownikom czas na oswojenie się ze zmianami i nowymi rozwiązaniami.

7. Boimy się, że media, z których korzystamy, są pełne niegodnych zaufania treści. Mimo że to bardziej dotyczy mediów zewnętrznych, pamiętajmy też o tym w komunikacji wewnętrznej. Tu ważna jest też rola nadawcy, czyli naszych liderów i oficjalnych komunikatów od nich oraz niwelowanie plotek, bo to też często takie fake newsy.
8. Dobrze miewają się tradycyjne media. Dlatego przestańmy bezsensownie wdrażać w firmach nowe technologie i traktować je jako wyznacznik sukcesu komunikacyjnego przedsiębiorstwa. Dajmy pracownikom możliwość wyboru narzędzi i wpływania na nie. Co nie znaczy, że nie możemy przekonywać ich do testowania i wypróbowania nowych rozwiązań np. digitalowych.

Podsumowując: ZAUFANIE – ETYKA – SŁUCHANIE - wpisujemy te 3 wartości w nasze komunikacyjne działania.

Cały raport możecie pobrać bezpłatnie tutaj.

******

Sprawdźcie też:
Facebooka bloga @blogkwok,  LinkedIn (zapraszam do sieci kontaktów) i na Twittera @maja_biernacka
szkolenia otwarte z komunikacji wewnętrznej
• newsletter – raz w miesiącu z nowymi wpisami (zapisy – prawa kolumna bloga)

Screeny: raport Edelman Trust Barometer