Blog KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA OD KUCHNI

Zbuduj swoją markę w firmie

W tym wpisie opublikowałam zadania do wykonania, które pomogą zdefiniować wizerunek, jaki chcielibyśmy mieć i drogę do jego realizacji.

Wielu specjalistów ds. komunikacji wewnętrznej ma doświadczenie – podobnie jak ja – w public relations. Tych osób nie trzeba przekonywać, że warto świadomie kształtować swój Personal PR czy markę osobistą.
Jeśli jednak poszukujesz argumentów za tym, że warto, to wiedz, że jeśli zdefiniujesz swoją markę:
•    dowiesz się, co masz w sobie unikalnego i czym możesz konkurować z innymi,
•    skuteczniej i świadomiej będziesz komunikować siebie i to, co oferujesz,
•    pomoże Ci to w zarządzaniu opiniami i wyobrażeniami na Twój temat,
•    zwiększysz swoją skuteczność w relacjach z innymi,
•    będziesz mieć wyższy kredyt zaufania u odbiorców.

Czym jest marka osobista


 Źródło grafiki: internet

Trafnie zdefiniował markę osobistą założyciel Amazon.com, Jeff Bezos: „branding jest tym, co ludzie mówią o Tobie, kiedy nie ma Cię w pokoju”. Joanna Malinowska-Parzydło (której książkę polecam na końcu tego wpisu) napisała o marce osobistej tak: „to kombinacja wrażeń, skojarzeń, emocji, odczuć, opinii i wartości, które pojawiają się w umysłach ludzi na widok lub wspomnienie konkretnego człowieka”.
Aby zacząć świadomie budować naszą markę osobistą, musimy na początek wykonać 2 zadania:
1.    określić, jaka jest ta marka obecnie,
2.    zdefiniować, jak chcielibyśmy być postrzegani.     

Obecny wizerunek
Aby określić, jaka jest nasza obecna marka osobista musimy się bliżej przyjrzeć temu, jak się komunikujemy z innymi, jak współpracujemy i jak inni nas postrzegają. Przyda się tu autorefleksja, ale także podpytanie tych, z którymi w pracy mamy najczęściej do czynienia. Warto także zastanowić się, jakie role pełnimy w pracy i jak jesteśmy w nich postrzegani. Naszymi rolami może być bycie współpracownikiem, przełożonym, ekspertem, koordynatorem, negocjatorem czy konsultantem. Tych roli może być wiele – warto zastanowić się, jakie role odgrywamy na co dzień w pracy, by następnie ocenić nasze działania w każdym z tych obszarów.
Jeśli podpytanie innych o ocenę jest dla nas zbyt trudne lub nie mamy przestrzeni ku temu, możemy spróbować zastanowić się, co słyszeliśmy na nasz temat np. podczas oceny rocznej, oceny pracy przy realizacji projektów czy podczas codziennej współpracy. Możemy też odpowiedzieć sobie na pytania:
•    co powiedziałby o mnie mój szef,
•    co powiedziałby o mnie mój współpracownik,
•    co powiedziałby o mnie specjalista ds. HR/PR, inna osoba.

Możemy również wykonać analizę SWOT, gdzie przyjrzymy się naszym mocnym i słabym stronom oraz szansom i zagrożeniom, jakie niesie nasza marka, kontakt z nami i praca nad świadomym kształtowaniem naszego wizerunku.

Marka osobista, którą chcę stworzyć
Jeśli wiemy już, jak jest obecnie, czas na zdefiniowanie celu, jaki chcemy osiągnąć. Zastanówmy się, jak chcemy być postrzegani. Z jakimi cechami i działaniami chcemy, by nas kojarzono?
Pomocne jest ćwiczenie polegające na wybraniu wartości, które są dla nas ważne w życiu zawodowym. W internecie znajdziecie popularne ćwiczenie, gdzie należy kolejno wykreślać np. z 30 wartości kolejne, by poznać te 5 najważniejszych. Możemy też określić własną misję, zastanowić się, co ma nas wyróżniać w miejscu pracy i odpowiedzieć sobie na pytanie, jaka będzie nasza obietnica marki, czyli co będzie obiecywać współpraca i kontakt z nami.

Wdrożenie planu Personal PR
Kiedy znamy już cel, przechodzimy do zaplanowania sposobów, by go zrealizować. W tym etapie musimy zaplanować zasady, które zdrożymy w swoim sposobie współpracy i komunikacji, by cel osiągnąć. Tutaj również dobieramy narzędzia, które wykorzystamy. Pamiętajmy, że wśród narzędzi, które pomogą nam nasz cel zrealizować, są nie tylko instrumenty komunikacji wewnętrznej. Ale także zewnętrznej, np. media społecznościowe czy media w ogóle. Swój pożądany wizerunek możemy przecież budować też w prasie, za pomocą artykułów na portalach zewnętrznych, na LinkedInie czy nawet na prywatnym Facebooku, jeśli mamy tam grupę docelową, na którą chcemy wpływać, np. kolegów z pracy.  

Do zbudowania marki osobistej potrzebujemy 3 rzeczy – wiedzy, umiejętności i postawy. Uwzględnijmy te 3 składniki w naszym planie. Jeśli mamy braki w wiedzy i umiejętnościach, zaplanujmy, jak je zdobędziemy czy poprawimy. Pamiętajmy, że Personal PR kształtują również nasza komunikacja wizualna i werbalna oraz kultura osobista, czyli strój, gestykulacja czy język, którego używamy w komunikacji bezpośredniej i elektronicznej.  

 
Źródło grafiki: internet

To także dobry moment, aby zastanowić się, jakich kompetencji potrzebujemy, by nasz cel zrealizować. Może być bowiem tak, że nie dysponujemy jeszcze wszystkimi kompetencjami i będziemy musieli w naszym planie wpisać prace nad podniesieniem kompetencji, które już mamy, ale są za słabo rozwinięte lub prace nas zdobyciem nowych. Zaplanujmy więc konkretne działania.

Idzie nowe
Kiedy już zaplanujemy kolejne kroki, warto poświęcić czas na zastanowienie się, jak będziemy monitorować, czy realizujemy nasz cel, jakim jest budowanie marki osobistej. Po czym poznamy, że zmierzamy w dobrym kierunku, a po czym, że cel osiągnęliśmy? Jak wtedy, gdy zrealizujemy cel, będą zachowywać się ludzie w naszym otoczeniu względem nas, jak my sami w relacji z nimi, co wtedy chcemy usłyszeć? Warto odpowiedzieć sobie pisemnie na te pytania.

Obowiązkowa lektura
W planowaniu koncepcji mojej marki osobistej bardzo pomogła mi książka Joanny Malinowskiej-Parzydło „Jesteś marką. Jak odnieść sukces i pozostać sobą”. Polecam ją zarówno do kształtowania marki osobistej zawodowej, jak i prywatnej. Dużo zadań do wykonania, przez które Pani Joanna prowadzi nas, dając wiele wskazówek, jak budować markę osobistą. Powodzenia!

******

Sprawdźcie też:
Facebooka bloga,
• newsletter – raz w tygodniu nowy wpis z bloga w Waszych skrzynkach e-mailowych (zapisy – prawa kolumna bloga, sekcja newsletter),
szkolenia z komunikacji wewnętrznej – terminy najbliższych szkoleń.

Grafiki: źródła pod grafikami; grafika główna: gratisography.com