Blog KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA OD KUCHNI

Jak poszerzać wiedzę o komunikacji wewnętrznej?

Skąd Ty to wszystko wiesz? – usłyszałam ostatnio. Czasami też się zastanawiam, ale mam też takie chwile, kiedy stwierdzam, że wciąż wiem niewiele.
Dużo piszę o komunikacji, prowadzę szkolenia, dzielę się moją wiedzą i doświadczeniem z klientami mojej firmy. Jak poszerzam swoją wiedzę o komunikacji wewnętrznej? Na różne sposoby. Podpowiedzi, jak uczyć się komunikacji wewnętrznej zebrałam poniżej.

1.    Doświadczenie
Zajmuję się komunikacją od 2002 r. Najpierw było dziennikarstwo radiowe i telewizyjne, potem PR i komunikacja wewnętrzna. Samą komunikacją wewnętrzną zajmuję się od 2007 r. Swoją firmę prowadzę od 2015 r. W tym czasie zrealizowałam wiele projektów i podczas każdego z nich nauczyłam się nowych rzeczy. Miałam też to szczęście pracować przy dużych projektach z ciekawymi firmami. I tak np. sama realizuję audyty komunikacji wewnętrznej dla firm (zrealizowałam je m.in. dla Lidla czy Volkswagena), ale ostatnio nadarzyła się okazja, by zrobić taki audyt z firmą badawczą – to dla mnie ciekawe doświadczenie móc spojrzeć, jak robią taki audyt osoby, które specjalizują się tylko w badaniach. To ciekawa lekcja.

Innym razem pomagałam Gatehouse – świetnej agencji komunikacji wewnętrznej z Londynu zrobić audyt w Polsce dla jednego z ich wielkich klientów (robili ten audyt w 6 krajach, w tym w Polsce). I znowu to była kolejna lekcja, by zobaczyć, jak ta wielka, znana, międzynarodowa agencja organizuje takie badania.

Realizacja wielu różnych projektów jest najlepszych rozwiązaniem do poszerzania swojej wiedzy i doświadczenia. Dlatego tak bardzo podoba mi się praca agencyjna, choć wiem, że na etacie też może się dużo dziać.   

A co jeśli jeszcze nie macie za sobą wielu lat doświadczenia? Skąd wtedy czerpać wiedzę o komunikacji wewnętrznej?

2.    Szkolenia i konferencje
W 2017 r. wzięłam udział w 7 szkoleniach, w tym w jednym w Wielkiej Brytanii organizowanym przez tamtejszy Institute of Internal Communication i byłam na międzynarodowej konferencji w Danii. Taka kumulacja szkoleń była celowa. To była moja inwestycja. Tak, wiem, to kosztuje, ale… spójrzmy na to inaczej. Sama zapłaciłam za te szkolenia, tzn. zapłaciła za nie moja firma, ale i tak na jedno wychodzi. Nawet nie chcę liczyć, ile mnie kosztowały wraz z wyjazdami. Nie boję się jednak inwestować w swoją wiedzę, ponieważ wiem, że dobrze ją wykorzystam. I właśnie tak traktuję udział w szkoleniu czy konferencji – jak inwestycję.

Jest jednak jedno wielkie ALE. Nie chodzę na szkolenia czy konferencje. To według mnie za mało. Na każdym takim wydarzeniu robię notatki, często potem do nich wracam, powtarzam nową wiedzę, testuję ją w pracy przy realizacji projektów. Tak samo jest, gdy czytam książki. Więcej wtedy zostaje mi w głowie.    

I jeszcze jedna istotna kwestia. Wybór odpowiedniego szkolenia. Mam zasadę, że te, w których biorę udział, musi prowadzić praktyk, a nie osoba, która ma tylko wiedzę teoretyczną na dany temat. Z wyjątkiem oczywiście sytuacji, gdy szukam wiedzy teoretycznej na jakiś temat,  a tak mam na przykład teraz z pewnym tematem. Ale to wyjątkowa sytuacja. Zazwyczaj stawia na praktyków.
Gdy szukałam szkolenia z planowania działań komunikacji wewnętrznej i znalazłam takie w Anglii, pierwsze, co zrobiłam, to sprawdziłam, kim jest trener.

Raczej omijam szkolenia prowadzone przez osoby, które tylko szkolą. Dlaczego? Pewna osoba opowiedziała mi kiedyś historię, która jej się przytrafiła. Rozkręcał firmę i postanowił wziąć udział w szkoleniu współfinansowanym przez UE. Poświęcone było marketingowi, organizowaniu kampanii itp. Po pierwszych 2 godzinach szkolenia był znużony tym, co słyszał. Sama teoria, o której czytał wcześniej na studiach w książkach. W przerwie podszedł do trenera i zapytał, jakie ciekawe kampanie marketingowe zrealizował i kiedy będzie o nich opowiadał. Usłyszał wtedy od – jak to określił – przerażonego trenera, że jego doświadczenie nie jest tematem tego szkolenia.

Cóż... Na moich szkoleniach tego nie usłyszycie. Zdarza mi się odmawiać poprowadzenia szkolenia zamkniętego, ponieważ firma prosi o tematykę, na której się nie znam. Szkolę tylko z tych kwestii, w których mam doświadczenie i przygotowane materiały do realizacji szkolenia. Listę moich szkoleń otwartych znajdziecie tutaj. A klikając na poniższą grafikę, przeniesiecie się do części #szkolenia, gdzie opisuję, jak mogę Wam pomóc w poszerzeniu wiedzy podczas szkoleń otwartych, zamkniętych czy sesji indywidualnych. 

3.    Webinary
Tę formę doceniam ostatnio coraz bardziej. Może dlatego, że od lat nie mam w domu tv.  Ale ja nie oglądam webinarów. Ponownie, oglądanie to za mało. Robię podczas nich screeny, notatki i zdarza mi się przygotować po nich wpis na bloga. Ponownie – aby utrwalić wiedzę.
Najczęściej oglądam webinary przygotowane przez Poppulo – to międzynarodowa firma zajmująca się komunikacją, z siedzibami w Irlandii, Wielkiej Brytanii i USA, która do swoich webinarów zaprasza praktyków z całego świata.
Listę webinarów, które wyłapuję w internecie, możecie znaleźć w moim cotygodniowym newsletterze. Zapisać się możecie na niego w prawej kolumnie bloga.


Fragment mojego newslettera o webinarach

4.    Książki i blogi
Bardzo dużo czytam, nie tylko na branżowe tematy. Gdy piszę ten wpis, obok mnie leży 6 książek. I tylko jedna jest o komunikacji.

Moje wakacyjne lektury. Dziś, gdy publikuję ten wpis, nie przeczytałam do końca tylko 1... Tej o komunikacji

Czytam też blogi, raporty branżowe, ebooki i case’y. Czytam o komunikacji wewnętrznej, zakreślam ciekawe kwestie, jeśli trzeba to drukuję i wracam do nich, ale też piszę o tym, dzięki czemu utrwalam nowe informacje. Niestety przyznaję się, że nie poświęcam blogom tyle czasu, ile bym chciała ze względu na firmowe obowiązki.

Podglądam też osoby z branży na LinkedIn, Facebooku i Twitterze, ale znowu przyznaję się – nie nadążam za tymi mediami.  

Listę książek o komunikacji i nie tylko znajdziecie w Biblioteczce – to wpis, w którym zebrałam wszystkie polecane mi przez Was książki.

A poniżej lista kilku blogów i portali o komunikacji, które mogą Was zainteresować.

Źródła anglojęzyczne:
•    Blog All things IC
•    Blog i webinary Poppulo
•    IC_Kollectif
•    Blog Changing The Terms

Blogi w j. polskim:
•    Blog Części wspólne
•    Blog Mai Gojtowskiej
•    Blog GoldenLine.pl

5.    Nie tylko komunikacja
Warto nie zamykać się tylko na komunikację wewnętrzną. Poszerzanie wiedzy z HR, EB, PR czy psychologii społecznej też będzie pomocne. Na które branże warto zwrócić uwagę? Pisałam o tym w artykule Jak zostać specjalistą ds. komunikacji wewnętrznej – polecam zajrzeć do niego.

Wasze pomysły
A jak Wy poszerzacie swoją wiedzę o komunikacji wewnętrznej? Dajcie znać w komentarzu poniżej, pod wpisem na LinkedIn lub na Facebooku bloga.

******

Sprawdźcie też:
Facebooka bloga,
• newsletter – raz w tygodniu nowy wpis z bloga w Waszych skrzynkach e-mailowych (zapisy – prawa kolumna bloga, sekcja newsletter),
szkolenia z komunikacji wewnętrznej – terminy najbliższych szkoleń otwartych, ofertę szkoleń zamkniętych i sesji indywidualnych.

Zdjęcie główne: Pixabay.com; pozostałe: MB



Zostaw komentarz!