Blog KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA OD KUCHNI

Biblioteczka specjalisty ds. komunikacji wewnętrznej

Biblioteczka to spis polecanych przez Was i przeze mnie książek, po które warto sięgnąć, gdy zajmujemy się komunikacją wewnętrzną. Poniżej znajdują się kategorie tematyczne książek oraz tytuły i autorzy polecanych pozycji.
Poniżej zebrałam wszystkie książki, które pojawiły się jak dotąd w 3 wpisach, które razem stworzyliśmy:
•    Co czyta specjalista ds. komunikacji wewnętrznej 
•    Wasze propozycje – co czyta specjalista ds. komunikacji wewnętrznej
•    Lektury dla specjalisty ds. komunikacji wewnętrznej

KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA:
•    „Intranet: Skuteczna komunikacja wewnętrzna w organizacji”, Urszula Kandefer, prof. Grzegorz Mazurek, Wydawnictwo Poltext, 2018 (więcej infomacji na blogu)
•    „Intranet: skuteczna komunikacja w firmie” - bezpłatny obszerny ebook od firmy Ideo, 2019 (do pobrania tutaj)
•    „Komunikacja wewnętrzna krok po kroku”, Bill Quirke, Wolters Kluwer, Warszawa, 2012
•    „Biuletyn firmowy. 285 pytań i odpowiedzi”, Tomasz Kościelny, Agape, Warszawa, 2007
•    „Portale intranetowe. Zarządzanie wiedzą. Kapitał intelektualny. Korzyści dla pracowników i dla organizacji”, J. Fazlagić, M. Sikorski, A. Sala, Politechnika Gdańska, 2014
•    „Instrumenty komunikacji wewnętrznej w przedsiębiorstwie”, Arkadiusz Potocki, Difin, Warszawa, 2008
•    „Komunikacja wewnętrzna w przedsiębiorstwie”, Arkadiusz Potocki, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków, 2001
•    „Techniki komunikacji wewnętrznej w organizacjach gospodarczych”, Arkadiusz Potocki, Difin Warszawa, 2003
•    „Komunikowanie się w organizacji”, Janina Stankiewicz, Astrum, Wrocław, 1999
•   „Communication Playbook. Kreowanie kultury innowacji poprzez komunikację”, Urszula Radzińska, Monika Sońta, AUDE, 2021

BADANIA:
•    „Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw”, A. N. Oppenheim, Wydawnictwo Zysk i S-ka, 1992
•   „Skuteczne komunikowanie w audycie wewnętrznym", Joanna Przybylska, Waldemar Rydzak, Jacek Trębecki, Wydawnictwo CeDeWu, 2020
•   „Data Driven Decisions, Jak odnaleźć się w natłoku danych?”, Michał Jan Lutostański, Mateusz Galica, Michał Protasiuk , Wydawnictwo Naukowe PWN, 2018
•   „Gamification, Jak wygrać zaangażowanie respondenta”, Anna Gorączka, Michał Protasiuk, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2020
•   „Badania społeczne w praktyce”, Earl Babbie, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2003
•   „Jakościowe metody badań marketingowych. Jak zrozumieć konsumenta”, Dominika Maison, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010
•   „Pułapki myślenia”, Daniel Kahneman, Media Rodzina, 2012

KULTURA ORGANIZACYJNA:
•    „Kultura organizacyjna – diagnoza i zmiana. Model wartości konkurujących”, Kim S. Cameron, Robert E. Quinn, Wolter Kluwer, 2015

PSYCHOLOGIA SPOŁECZNA:
•    „Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka”, Robert Cialdini, GWP Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2013
•    „Psychologia społeczna. Serce i umysł”, Elliot Aronson, Robin M. Akert, Timothy D. Wilson, Zysk i S-ka, 1997
•    „Psychologia społeczna. Rozwiązane tajemnice”, Douglas T. Kenrick, Steven L. Neuberg, Robert B. Cialdini, GWP Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2002
•    „Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi”, Carnegie Dale, STUDIO EMKA, 2005 (recenzja na blogu)
•    „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym”, Daniel Kahneman
•    „Zjedz tę żabę. 21 metod podnoszenia wydajności w pracy i zwalczania skłonności do zwlekania”, Brian Tracy
•    „Umiejętności w komunikowaniu się”, Tony Warner, Astrum, Wrocław, 1999
•    „Inteligencja emocjonalna”, Daniel Goleman, Media Rodzina, 2007
•    „Psychologia szefa”, Jerzy Gut, Wojciech Haman, Onepress, 2009
•    „Poza schematem. Sekrety ludzi sukcesu”, Malcolm Gladwell, Znak, 2008
•     „7 nawyków skutecznego działania”, Stephen Covey, Rebis, 2006
•    „Winning znaczy zwyciężać”, Jack Welch, Suzy Welch, 2012
•    „Getting things done czyli sztuka bezstresowej efektywności”, David Allen, 2009
•    „Świetne pomysły. Jak je skutecznie prezentować i bronić ich przed destrukcyjną krytyką”,John P. Kotter, Lorne A. Whitehead, Onepress, 2011
•    „Siła ukrytej perswazji”, Kevin Hogan, Rebis, 2014
•    „Mądre zaufanie. Jak w czasach kryzysu zaufania budować dobrobyt oraz wyzwalać energię i radość”, Link Greg, Merrill Rebecca, Covey Stephen M. R., Rebis, 2013
•   „Jak mówić, żeby nas słuchali”, Sonya Hamlin, Rebis, 2013
•   „Od czerwieni do turkusu. Jak lepiej porozumiewać się w pracy”, Ewa Mażul, Onepress, 2020
•   „Droga artysty. Jak wyzwolić w sobie twórcę”, Julia Cameron, Wydawnictwo Szafa, 2017

HR:
•    „Praca rządzi! Metody Google`a, które odmienią twoją pracę i życie”, Laszlo Bock, Wydawnictwo Insignis, 2017
•    „Zarządzanie ludźmi”, Michael Armstrong, Rebis, 2007
•    „Początkujący menedżer”, Loren B. Belker, Jim McCormick, Gary S. Topchik, 2011

EMPLOYER BRANDING:
•    „Employer branding. Marka pracodawcy w praktyce”, Julita Dąbrowska, Wyd. Słowa i Myśli, 2014
•    „Lepszy pracodawca. Jak autentyczny employer branding zmienia biznes, rynek pracy i ludzi”, Zyta Machnicka, Onepress, 2020
•    „Candidate experience. Jeszcze kandydat czy już klient?, Maja Gojtowska, Wolter Kluwer, 2019

SOCIAL MEDIA:
•    „Uwierz w swoją markę online i rozwijaj swój biznes”, Joanna Ceplin, 2017
•    „Skuteczne social media. Prowadź działania, osiągaj zamierzone efekty”, Anna Miotk, One Press, 2013

PR:
•    „Public relations praktycznie”, dr hab.  Dariusz Tworzydło, Wydawnictwo Newsline, 2017
•    „Public relations. Znaczenie społeczne i kierunki rozwoju, pod red. Jerzy Olędzki, Dariusz Tworzydło,  PWN, Warszawa, 2006
•    „Reputacja a działania informacyjne organizacji w sytuacjach kryzysowych i determinanty ich wyboru”, Waldemar Rydzak, UEP, Poznań, 2011
•    „Public Relations od A do Z”, Krystyna Wojcik, Placet, Warszawa, 2001
•    „Leksykon public relations”, pod red. Jerzy Olędzki, Dariusz Tworzydło,  Newsline, 2009
•    „Public relations – zarządzanie reputacją firm”, Wojciech Budzyński, Poltext, Warszawa, 2005
•    „Public relations czyli promocja reputacji”, Tomasz Goban-Klas, Business Press, Warszawa, 1996
•     „Public relations – teoria, praktyka, perspektywy”, Barbara Rozwadowska, Emka, Warszawa, 2002
•    „Sztuka public relations. Z doświadczeń polskich praktyków”, pod red. Barbara Janiszewska, Związek Firm PR, Warszawa, 2006

ZARZĄDZANIE:
•    „Dawaj innym szczęście”, Tony Hsieh, MT Biznes, 2011
•    „Doktryna jakości. Rzecz o skutecznym zarządzaniu”, Andrzej Jacek Blikle
•    „Doktryna jakości. Rzecz o turkusowej samoorganizacji”, Andrzej Jacek Blikle
•    „Ty tu dowodzisz. Najskuteczniejsze metody kierowania załogą”, Kapitan Michael D. Abrashoff, Wydawnictwo Wolters Kluwer, 2014
•    „Sztuka wojny”, Sun Tzu, Sun Pin, Helion, 2004
•    „Droga Toyoty - 14 zasad zarządzania wiodącej firmy produkcyjnej świata”, Jeffrey K. Liker, MT Biznes, 2005
•    „RozGROMić konkurencję. Sprawdzone w boju strategie dowodzenia, motywowania i zwyciężania”,  gen. Roman Polko, dr Paulina Polko, Helion, 2012
•    „Innowacyjność - przepis na sukces. Model od A do F”, Philip Kotler, Fernando Trias De Bes, Rebis, 2013
•    „Komunikacja w zarządzaniu. Techniki, narzędzia i formy przekazu informacji”, Placet, Warszawa, 2002

PERSONAL BRANDING:
•    „Jesteś marką” Joanna Malinowska-Parzydło, Helion, Warszawa, 2015
•    „Success and Change”, Mateusz Grzesiak, Helion, Warszawa, 2015

WEBWRITING & COPYWRITING:
•    „Jak pisać, żeby chcieli czytać (i kupować). Copywriting & Webwriting”, Artur Jabłoński, Helion, Warszawa, 2017 – więcej w moim wpisie Jak pisać w komunikacji wewnętrznej, żeby chcieli czytać
•    „Copywriting. Jak sprzedawać słowem, Dorota Jedrzejewska”, Rafał Niemczyk, Wydawnictwo Edgard, 2013
•    „Sztuka projektowania tekstów. Jak tworzyć treści, które podbiją internet”, Ewa Szczepaniak, Onepress, 2019

STORYTELLING:
•    „Visual Storytelling. Jak opowiadać językiem video”, Monika Górska, PWN, 2019
•    „Storytelling. Narracja w reklamie i biznesie”, Klaus Fog, Christian Budtz , Philip Munch, Stephen Blanchette, Wydawnictwo Saatchi, 2013
•    „Narratologia”, Paweł Tkaczyk, PWN, 2017
•    „Marketing narracyjny. Jak budować historie”, Eryk Mistewicz, Helion, 2011

MARKETING:
•    „Opowieści w marketingu”, Jacek Szlak, Wydawnictwo Słowa i Myśli, 2016
•    „Grywalizacja. Jak zastosować mechanizmy gier w działaniach marketingowych”, Paweł Tkaczyk, Onepress, 2012

 

ZMIANA:
•    „Kto zabrał mój ser?”, Spencer Johnson
•    „Gdy góra lodowa topnieje. Wprowadzanie zmian w każdych okolicznościach”, John P. Kotter, Holger Rathgeber, Peter Mueller, Spenser Johnson

ANGLOJĘZYCZNE PUBLIKACJE:
•    KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA: „Successful Employee Communications. A practicioner's guide to tools, models and best practice for internal communication”, Sue Dewhurst, Liam Fitzpatrick, Kogan Page, 2019
•    KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA: „From Lincoln to LinkedIn”, Mike Klein (free pdf)
•    KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA: „Effective Internal Communication”, Lyn Smith, Chartered Institute Of PR, Kogan Page, London and Philadelphia, 2008
•    KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA: „Maximizing Internal Communication”, Paul Barton ABC, 2014
•    KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA: „Internal Communications: A Manual for Practitioners”, Liam Fitz Patrick, Klavs Valskov, 2014
•    KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA: „From Cascade to Conversation”, Katie Macaulay
•    KOMUNIKACJA: „Communicate to win”, Richard Denny
•    KOMUNIKACJA: „The Credible Company: Communicating with a Skeptical Workforce”, Roger D’Aprix, 2009
•    KULTURA ORGANIZACYJNA, FUTURE OF WORK: „Corporate Rebels: Make work more fun”, Joost Minnaar, Pim de Morree, 2020 (więcej infomacji na blogu)
•    SOCIAL MEDIA: „The Social Organization: How to Use Social Media to Tap the Collective Genius of Your Customers and Employees”, Anthony J. Bradley, Mark P. McDonald
•    SOCJOLOGIA: „Analyzing Social Networks”, Stephen P Borgatti,‎ Martin G. Everett,‎ Jeffrey C. Johnson
•    ZMIANA: „Switch: How to Change Things When Change Is Hard”, Chip Heath,‎ Dan Heath
•    MOTYWOWANIE, BUDOWANIE ZAANGAŻOWANIA: „Light Their Fire: Using Internal Marketing to Ignite Employee Performance and Wow Your Customers”, Susan Drake, Michelle Gulman, Sara Roberts, 2005
•    KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA: „Internal Communications. A manual for practitioners”, Liam FitzPatrick, Klavs Valskov, KoganPage, 2014
•    KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA: „Strategic Internal Communication. How to build employee engagement and performance”, David Cowan, KoganPage, 2017
•    KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA: „The People Business. How ten leaders drive engagement through internal communications”, Annabel Dunstan, Imogen Osborne, KoganPage, 2017
•    KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA: „The Human Workplace. People-centred organizational development”, Andy Swann, KoganPage, 2018

I jeśli nadal jest Wam mało, to Rachel Miller z bloga All Things IC poleca w swoim wpisie kolejne anglojęzyczne ksiażki: 31 books to help you learn about communication.

Zdjęcie: Pixabay.com; All Things IC; okładki książek