Blog KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA OD KUCHNI

Zamów raport z oceną Twoich narzędzi komunikacji wewnętrznej

Moje audyty komunikacji wewnętrznej składają się z kilku części. Najpopularniejsze z nich to badanie ilościowe w postaci ankiet i jakościowe w formie wywiadów.
Zanim jednak przejdę do tego, często namawiam moich klientów na dodatkową część – analizę desk research. Na tym etapie analizuję to, co jest w komunikacji wewnętrznej w danej firmie. Warto tu dokładnie przyjrzeć się narzędziom i procesom komunikacji wewnętrznej (pod warunkiem, że są spisane).

Jak wygląda moja analiza narzędzi?
W toku mojej wieloletniej pracy w obszarze komunikacji wewnętrznej wypracowałam własną formę realizacji takiej analizy. Mam gotowe narzędzia, które pomagają im w takiej analizie – to moje tabelki, których używam, aby ocenić różne elementy danego narzędzia komunikacji wewnętrznej. Analizuję kilkadziesiąt elementów każdego narzędzia.

Taka analiza to ocena narzędzi dokonana przez konsultanta zewnętrznego. Może on bez emocji ocenić firmowe narzędzia. Gdy robicie to sami, może być Wam trudno spojrzeć na dostępne w firmie narzędzia obiektywnie. Trudno krytycznie spojrzeć na tworzone w pocie czoła comiesięczne gazety czy intranet, na utrzymanie którego poświęcacie codziennie tyle energii.

Kiedy warto sięgnąć po taki raport?
Polecam takie raporty, gdy:
•   realizujecie audyt komunikacji wewnętrznej i chcecie dogłębniej przeanalizować mocne i słabe strony Waszych narzędzi komunikacji
•   gdy chcecie poznać opinie konsultanta zewnętrznego w zakresie oceny Waszych narzędzi; to inna perspektywa niż ocena narzędzi dokonana przez Waszych pracowników, którzy nie mają takiej wiedzy i dlatego w audycie komunikacji wewnętrznej nie pytamy ich o takie elementy
•   gdy planujecie zmiany w narzędziach, chcecie usprawnić ich działanie

Raport z oceną narzędzia
Po takiej ocenie przygotowuję raport z analizą. Zawiera on nie tylko ocenę danego narzędzia, ale także wiele wskazówek, co warto zmienić, aby je usprawnić.
Raport taki jest bardzo ciekawym uzupełnieniem badań ilościowych i jakościowych w audycie, do których zapraszacie pracowników. Tam poznacie ich perspektywę, usłyszycie ich komentarze i potrzeby. Mój raport jest uzupełnieniem tych głosów, ponieważ dokładamy do niego opinię osoby z zewnątrz, która specjalizuje się w komunikacji wewnętrznej.

Zewnętrzny konsultant ma wiedzę o narzędziach, o tym, jak powinny być zorganizowane, aby skutecznie wspierały komunikację wewnętrzną w firmie, o tym, jakie są trendy w ich konstruowaniu i działaniu. Wiedzy takiej nie mają pracownicy, którzy nie specjalizują się w tym. Oni natomiast mają swoje potrzeby dotyczące takiego narzędzia – to oni wiedzą, co powinno być w nim i jak powinno działać, aby było dla nich (czyli użytkowników tego narzędzia) najskuteczniejsze.
Dlatego ich głos + głos osoby z zewnątrz są dobrym uzupełnieniem. Pozwala to kompleksowo, z różnych stron ocenić narzędzia komunikacji wewnętrznej wykorzystywane w firmie.  

Narzędzia do analizy
Najczęściej analizuję następujące narzędzia komunikacji wewnętrznej:
•    intranet (analiza stacjonarna w siedzibie klienta lub online)
•    portal społecznościowy wewnętrzny (analiza stacjonarna w siedzibie klienta lub online)
•    newsletter (analiza przesłanych materiałów)
•    gazeta wewnętrza (analiza przesłanych materiałów)
•    tablice i ekrany informacyjne (analiza przesłanych materiałów)
•    zdarzyło mi się także być zaproszoną na duże spotkania z pracownikami, ponieważ klienci chcieli poznać moją opinię o organizacji i przebiegu takiego spotkania

Z raportu skorzystali
Poniżej znajdziecie listę firm, dla których wykonałam taki raport z analizą ich narzędzi komunikacji wewnętrznej. Po jego otrzymaniu donosili mi, że jest w nim dużo cennych uwag i podpowiedzi.

Cena: uzależniona jest od liczby analizowanych i ocenianych narzędzi

Współpraca
Jeśli jesteście zainteresowani otrzymaniem oferty na analizę Waszych narzędzi komunikacji wewnętrznej, zapraszam do kontaktu. Napiszcie tylko w mailu, które narzędzia komunikacji wewnętrznej miałyby być poddane ocenie.

Kim jestem
Nazywam się Maja Biernacka – komunikacją zajmuję się od 2002 r. Jestem praktykiem komunikacji wewnętrznej. Od 2015 r. prowadzę firmę bee DIFFERENT specjalizującą się w tym obszarze i piszę bloga Komunikacja wewnętrzna od kuchni. Wspieram firmy w usprawnianiu komunikacji wewnętrznej – szkolę, realizuję audyty i projekty angażujące pracowników, opracowuję strategie i wdrażam narzędzia. Wśród klientów mojej firmy są m.in. Volkswagen, Lidl, Totalizator Sportowy, OLX, Gatehouse UK i Bricomarche. Szkolę się w Polsce i za granicą, m.in. w brytyjskim Institute of Internal Communication. Po więcej informacji o mnie zapraszam tutaj.
 

Grafiki: Przecinek.com