Często pytacie mnie, jakie książki polecam, abyście mogli poszerzać wiedzę o komunikacji wewnętrznej. No więc ten raport polecam. Bardzo dobry merytorycznie. I na dodatek dostępny bezpłatnie.
A przychodzę dziś do Was z najnowszym raportem od Workai, wielokrotnie nagradzanej platformy digital workplace, która mocno i dobrze miesza na polskiej scenie portali dla pracowników. Przeszłam przez ich raport „Transformacja miejsca pracy: platformy employee experience” i tak sobie pomyślałam, że nawet jeśli Wasze organizacje jeszcze nie są na tym etapie digitalu (choć powinny zmierzać mocno w tym kierunku), to dobrze byłoby, abyście Wy jako komunikatorzy wewnętrzni taką wiedzę posiadali, jeśli chcecie budować swoją eksperckość.
Nie tylko po to, aby przemycać digitalowe smaczki tym tam na górze, ale aby poszerzać swoją wiedzę i wyobrażenie o tym, co można w komunikacji wewnętrznej zrobić i jak powinna być właściwie zorganizowana, aby była skuteczna i służyła właściwie firmie i jej pracownikom.
Ponadto, jeśli pracujecie nad strategią komunikacji wewnętrznej, to lektura tego raportu jest obowiązkowa, aby mieć szerszy obraz projektowanej strategii.
Przy okazji poniżej tłumaczę też, dlaczego często działacie i Wam nie wychodzi, bo fragment tego raportu, to dobry moment do podpowiedzenia Wam, dlaczego tak się może dziać.
Poniżej znajdziecie kilka ważnych kwestii z raportu ode mnie. Zwróćcie uwagę na wskaźnik ROX. 90-stronicowy raport możecie pobrać bezpłatnie TUTAJ.
Czym jest employee experience?
Coraz więcej firm w swoim podejściu do zarządzania firmą korzysta z koncepcji customer experience (CX) w odniesieniu do swoich pracowników. Czyli traktują pracownika jak klienta, tyle że wewnętrznego. Dlaczego tak? Ponieważ zdają sobie sprawę z tego, że motywatory np. finansowe w postaci wynagrodzenia i innych benefitów, to dziś za mało, by zatrzymać dobrego pracownika w organizacji.
Jak więc możemy podsumować employee experience (EX) jednym zdaniem? To suma interakcji pracownika z pracodawcą i pracownika ze współpracownikami.
Nasza komunikacja wewnętrzna jest 1 z elementów tego EX. Z komunikacją wewnętrzną ma pracownik do czynienia od pierwszego dnia pracy. Niektórzy włączają w to już proces rekrutacji – i słusznie. Tak samo jest z jego doświadczeniem w odbiorze potencjalnego pracodawcy, czyli EX zaczyna się od pierwszego kontaktu z pracodawcą. Warto więc o to zadbać.
Co obejmuje employee experience?
Mamy tu do przeanalizowania i zaprojektowania aż 5 czynników. I od razu przyjrzyjmy się, gdzie tu jest nasza komunikacyjna rola.
1. czynnik ludzki, czyli wszystkie relacje międzyludzkie w firmie, w zespołach, cała komunikacja między pracownikami, od i do zarządu, między zespołami– to jest zdecydowanie nasza komunikacyjna działka
2. rozwój i ocena, czyli podnoszenie kwalifikacji, wiedzy i umiejętności. Jeśli myślicie, że to działka HR i kadr, to prostuję: nie. To też nasza działka. Tu jest podnoszenie świadomości i umiejętności komunikacyjnych naszych pracowników
3. wynagradzanie, zarówno finansowe, jak i pozafinansowe motywatory. Ponownie, to nie tylko HR i kadry, tu też jesteśmy my i komunikowanie (właściwe!) tych treści, tłumaczenie decyzji zarządów itd.
4. środowisko i warunki pracy, jak np. elastyczność pracy, odległość biura od miejsca zamieszkania, lokalizacja biura, cyfrowe środowisko pracy. Ten ostatni element to także zadanie dla wewnętrznych komunikatorów. My także powinniśmy brać udział w projektowaniu narzędzi komunikacji do użycia w naszej firmie
5. kultura organizacyjna, czyli wartości, przekonania i praktyki, które kształtują daną firmę. Tu chyba nie muszę Was przekonywać i pokazywać, jaka jest nasza w tym rola
Jak widać, employee experience to mocno nasza działka i powinniśmy mieć sporo w niej do powiedzenia. Dlatego na początku wpisu napisałam, że warto zgłębiać te zagadnienia, nawet jeśli nadal spotykacie się z murem w firmie. Może zmienią podejście dzięki Waszej ekspertyzie, a może Wy zmienicie firmę i taka wiedza pomoże Wam w tym procesie, a potem w nowym miejscu pracy.
Piramida potrzeb pracownika
Idziemy dalej i w głąb raportu. Według Jacoba Morgana, autora książki „The Employee Experience Advantage”, koncepcję employee experience można przedstawić jako taką piramidę potrzeb, gdzie każdy kolejny element jest niezbędny dla zaistnienia następnego.
Przyjrzyjmy się temu trochę bliżej:
Poziom 1. Powód istnienia (reason of being) – to tożsamość marki, firmy, jej DNA. Każda firma ma jakąś markę. Pytanie brzmi, czy kreuje ją celowo czy jest ona wynikiem przypadkowych, chaotycznych działań w firmie i na zewnątrz.
Poziom 2. Środowisko pracy (employee experience environment), na które składają się: fizyczne miejsce pracy + kultura + technologia (po szczegółowe wyjaśnienia zapraszam do raportu)
Poziom 3. 17 zmiennych (variables), czynników, które funkcjonują w ramach tych 3 określonych wyżej poziomów (miejsce pracy, kultura i technologia). I to jest sedno, ponieważ to te elementy odpowiadają za zaspokajanie potrzeb pracowników
Poziom 4. Chwile, które mają szczególne znaczenie (moments that metter), czyli te wydarzenia, doświadczenia, sytuacje, które pozwalają pracodawcom w sposób celowy (!) kształtować doświadczenia swoich pracowników, np. pierwszy dzień w pracy, docenianie
Czy widzicie teraz jak te wszystkie obszary łączą się? Jak źle zdefiniowany i realizowany poziom wyżej wpływa na ten niższy? Tego często brakuje mi w firmach. I tu czasami słyszę Waszą frustrację: ale ja robię tak, jak mówisz i nie wychodzi mi / albo efekty są marne. Dlaczego? Bo my czasami działamy na poziomie, który jest daleki od problemu danej firmy, czyli do jej DNA (grafika powyżej). My pracujemy np. nad newsletterem, a problem leży u podstaw w DNA firmy.
Weźmy taki przykład. Myśli się np. o naszej komunikacji jako o samodzielnej, wąskiej działce. A to zdecydowanie szersze pojęcie. Komunikacja wewnętrzna to budowanie postaw pracowników, czyli…. ich doświadczeń.
I np. jeśli zainwestujemy w dobry portal dla pracowników, czyli zainwestujemy w obszar technologii, to nie tylko poprawimy komunikację wewnętrzną i employee experience, ale też wpłyniemy na kulturę organizacyjną i tożsamość marki.
Albo może być też odwrotnie. Jeśli zaczniemy świadomie pracować nad strategią marki całej firmy i założymy sobie np. że ma być mocno digitalowa, to schodząc w dół wpłyniemy też np. na to, z jakich narzędzi na co dzień korzystają pracownicy, czyli na technologię, za pomocą której się komunikują.
Mam nadzieję, że to jest zrozumiałe. To jest dla mnie strategiczne podejście do komunikacji. I o to od lat zabiegam na moim blogu. I o tym jest mowa w tym raporcie Workai. Wykonali naprawdę kawał dobrej roboty, aby pokazać to zagadnienie z lotu ptaka, a nie samego portalu.
Jak mierzyć zwrot z inwestycji w EX?
W raporcie znajdziecie też informację, jak do EX podchodzą topowi pracodawcy.
Według badania przeprowadzonego przez Gallupa różnica pomiędzy topowymi pracodawcami budującymi świadomie zaangażowanie pracowników, a tymi firmami, w których to zaangażowanie jest niskie, jest taka:
Kto chciałby mieć takie wyniki na plus? Pytanie retoryczne. Jak to zrobić? Przestać patrzeć na komunikacje wewnętrzną tylko jak na portal czy newsletter. Lot ptaka się kłania.
Link do pełnego raportu Gallupa, gdybyście potrzebowali pokazać dyrektor HR lub prezesowi, znajdziecie na str. 30 raportu Workai.
I od razu podrzucam Wam (i zarządom) jeszcze 1 ważny element. Jak ocenić zwrot z inwestycji w employee experience? Bo często słyszę: fajnie, fajnie Pani Maju, ale jak to zmierzyć?
Oczywiście różnego rodzaju wewnętrzne badania (ankiety czy grupy fokusowe, w tym audyt komunikacji wewnętrznej) będą pomocne. Ale też chciałabym, abyście zapamiętali nowy wskaźnik. To ROX (return on experience), czyli zwrot z doświadczenia.
Przytoczenie i omówienie tego tutaj zajmie za dużo przestrzeni, więc odsyłam Was po szczegóły do raportu. Wyjaśnienia są na stronach 31-37. Naprawdę warto poczytać i zastanowić się, komu w firmie podrzuć ten fragment raportu. No i warto zapamiętać wskaźnik, aby budować swoją eksperckość.
Raport możecie pobrać bezpłatnie TUTAJ.
Poszerz swoją wiedzę o EX
Co jeszcze znajdziecie w tym wypasionym merytorycznie raporcie:
• elementy strategii digital EX
• jak dobrze zaprojektować digitalowe środowisko pracy
• co wchodzi w skład narzędzi digital workpace
• lista funkcjonalności, które warto przeanalizować do dodania
• wyzwania, na jakie natrafiają firmy, podczas wprowadzania EX
• rodzaje platform employee experience i ich funkcje
• co zrobić, jeśli Wasza firma działa hybrydowo
• zastosowanie sztucznej inteligencji w platformach employee experience
• etapy wdrożenia takiej platformy
• przyszłość pracy i platform EX
Raport – naprawdę warto mieć tę wiedzę w głowie albo chociaż pod ręką – jest TUTAJ.
Dla tych, którzy nie kojarzą jeszcze Workai, zostawiam na koniec krótką informację o nich, a więcej informacji znajdziecie na ich stronie. A jeśli to temat dla Was, odezwijcie się do nich.
******
Sprawdźcie też:
• Facebooka bloga @blogkwok, LinkedIn (zapraszam do sieci kontaktów)
• szkolenia otwarte i kursy na platformie z komunikacji wewnętrznej
• newsletter – zapisz się tutaj i odbierz bezpłatnego ebooka "100 narzędzi do pracy w komunikacji"
• pobierz 20 bezpłatnych lekcji wideo o tym, jak usprawnić komunikację w firmie – zapisz się tutaj
Grafiki: Workai
[Ten wpis powstał w ramach płatnej współpracy z Workai]