Blog KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA OD KUCHNI

Hierarchia magnesów w komunikacji wewnętrznej

Słyszeliście o hierarchii magnesów? Jak stosować tę zasadę w komunikacji wewnętrznej, podczas tworzenia tekstów, przygotowywania prezentacji czy raportów, a nawet podczas wystąpień?

Hierarchia magnesów polega na tym, że najpierw mówimy, piszemy czy pokazujemy elementy najatrakcyjniejsze. Czyli te najlepsze kwestie dajemy na początek. Magnes ciągnie je do góry. Nie zostawimy smaczków na koniec dla wytrwałych np. w naszym mailingu wysyłanym do pracowników czy na koniec wideo, które przygotowujemy z zarządem. Dlaczego? Bo do tego końca nikt może nie dotrwać.

Aby utrzymać uwagę naszych odbiorców, musimy walczyć o tę uwagę od początku do końca, a nie tylko na starcie, by otworzyli mailing czy kliknęli w artykuł w intranecie. Czyli jeśli piszemy, najpierw musimy skonstruować dobry tytuł, aby zachęcić czytelników, czyli naszych pracowników do otworzenia naszego mailingu, newslettera czy artykułu w intranecie. Potem ważne są pierwsze zdania, czyli w artykułach jest to tzw. lead. Jak ktoś kiedyś ładnie powiedział, lead oznacza, że teraz masz 5 sekund, aby otworzyć szeroko drzwi i w kilku ciepłych słowach powiedzieć, że warto wejść.

Nie możemy ani w tytule ani w leadzie pisać czegokolwiek. Wręcz przeciwnie. To muszą być najmocniejsze elementy przekazu. Kiedy 100 lat temu pracowałam jako dziennikarka, uczono mnie, że na skonstruowanie dobrego tytułu i leadu trzeba poświęcić tyle samo czasu, co na skonstruowanie właściwego tekstu.

I tę hierarchię magnesu można wykorzystać już w leadzie i także potem w części głównej tekstu. Aby przyciągać uwagę czytelnika, najlepsze elementy tekstu, dajemy wyżej. Dlatego zaczynamy pisanie, mówienie czy prezentowanie od najciekawszych i najważniejszych kwestii. Magnes ciągnie je do góry. A im niżej, tym dajemy te mniej istotne elementy. Tak samo jeśli robimy wyliczankę, 1,2,3 czy wypunktowania – te najmocniejsze elementy dajmy na górę, tam gdzie ciągnie je magnes. Mniej ważne, mniej ciekawe niżej.

Stosujemy hierarchię od najlepszych na górze od najsłabszych na dole. Tak, aby czytelnik zapoznający się z każdym kolejnym puntem był zachęcany do przejścia do kolejnego.

Proste, prawda? Pamiętajmy o tym, bo jest bardzo pomocne.

A jeśli macie ochotę poznać więcej takich podpowiedzi, jak skutecznej pisać w komunikacji wewnętrznej, to zapraszam na mój kurs w tym temacie. 90 lekcji wideo czeka na platformie vod. Opowiadam o projektowaniu tekstów, dobrych tytułach (nie muszą być ciekawe! taki mam patent w komunikacji wewnętrznej), literze F, pierwszych zdaniach w mailu, aby zhakować mózg, konstruowaniu leadu i…

Aż trudno wszystko wymienić, tyle tego naprodukowałam. Sami poczytajcie – spisałam zakres wszystkich 90 lekcji poniżej. Do tego obszerne materiały drukowane i mnóstwo ćwiczeń, które sprawdzam osobiście, jeśli macie ochotę je podesłać. Więcej informacji znajdziecie tutaj. Zapisy trwają do 15 kwietnia 2022.

******

Sprawdźcie też:
Facebooka bloga @blogkwok,  LinkedIn (zapraszam do sieci kontaktów) i na Twittera @maja_biernacka
szkolenia otwarte i kursy na platformie z komunikacji wewnętrznej
• newsletter – zapisz się tutaj i odbierz bezpłatnego ebooka

Grafiki: Pixabay.com, Przecinek.com